Doporučení pro zajištění výuky distanční formou

Nastalá situace vlivem koronavirové infekce nás donutila jako výhradní formu vzdělávání používat distanční formu výuky. Mnozí z Vás si obstojně poradili. V některých otázkách možná ještě potřebujete poradit.

Chtěli bychom Vám touto formou pomoci se zorientovat a najít si takový nástroj, který by výuku zlepšil jak pro Vás, tak pro Vaše studenty.

Doporučujeme kombinovat prvky tzv. synchronní a asynchronní výuky. Mnoho z vás již takové nástroje využívalo, ale dříve pouze jako doplněk k výuce prezenční.

Vězte, že e-mail může fungovat jako doplňkový komunikační nástroj, kterým budete individálně vyřizovat některé žádosti, ale k zadávání úkolů a zasílání jejich odpovědí se jeví pro větší skupinu studentů jako nevhodný. Lehce ztratíte přehled! A co je vhodné? Čtěte dále...

Synchronní výuka

Synchronní výuka je taková výka, která je realizována v pomyslné virtuální učebně s kantorem, který se studenty komunikuje na dálku pomocí online komunikace.

Výhody

  • Výuka vedená lektorem je všem důvěrně známa, podobá se setkání v učebně.

  • Umožňuje v reálném čase vzájemné interakce studentů i lektorů.
  • Lektor může pružně reagovat na nastalou situci.

  • Studenti mohou diskutovat, doptávat se, hned reagovat.

  • Ve většině nástrojů lze sdílet obrazovku, resp. její obsah s ostatními.

Nevýhody

  • Složitěji se uchovává.
  • Studenti nemohou studovat svým vlastním tempem.
  • Řízení diskuse je náročnější.

  • Případný přenos videa může působit potíže s vytížením datového spojení.

  • V průběhu mohou vzniknout technické problémy, které komplikují komunikaci.

Pro synchronní výuku, kdy se do online prostředí připojují vyučující i studenti současně a komunikují prostřednictvím chatu, audio nebo videokonference, pracují se sdílenou obrazovkou apod., lze využít jak aplikace vhodné pro individuální konzultace nebo komunikaci s malou skupinou studentů (např. Skype, Messenger), ale i pokročilejší systémy umožňující realizaci webinářů pro větší počet studentů (např. Google Meet, Adobe Connect či Microsoft Teams). Přednášku pro neomezený počet uživatelů je možné realizovat i přes Youtube.

Volba vhodného nástroje je na každém z Vás. Nezapomeňte však, že takový nástroj by měl být přívětívý a dostupný nejen pro Vás, ale i pro Vaše studenty. Při rozhodování by Vám měl trochu pomoci fakt, že pro vzdálenou práci jsou již dlouhodobě vytvářeny a optimalizovány tzv. cloudy. Všichni zaměstnanci a studenti, kteří mají účet LIANE, mají automaticky přístup na GOOGLE GSUITEMS OFFICE 365. Do obojího se lze přihlásit centrálním heslem LIANE. Na cloudu Google ani Microsfoft nehledejte emailového klienta. Nebude funkční. Ten zůstal plně ve správě LIANE a na FP je většinou používán přes aplikaci Mozilla Thunderbird.

Google Hangouts Meet

  • Pro skupiny do 250 uživatelů

Se službou Meet se k videohovorům připojí každý bez problémů. Prostě jen nastavíte schůzku a pošlete odkaz. Nemusíte se trápit tím, jestli mají studenti správný účet nebo plugin. A je jedno, zda se studenti přidají z notebooku nebo chytrého telefonu, který každý zcela jistě má. Je to vše jednoduché. A pokud to spojíte s využitím Google kalendáře, můžete schůzky plánovat dopředu. Vše je názorně ukázáno v přiloženém videu. 

Pozn: Na soukromém účtu GOOGLE nejde zakládat schůzky pro Hangouts MEET. Používejte účet TUL!

Pozn 2: Rozšířená funkcionalita do 30. září 2020: navýšený limit 250 účastníků na videohovor, živý přenos videohovorů (až pro 100 000 diváků v doméně), možnost nahrávání videohovorů.


Microsoft Teams

Oproti Googlu, který si zakládá na jednoduchosti, nabízí Microsoft trochu složitější prostředí, ale zase je obohaceno o další funkcionalitu nebo podrobnější nastavení, které by na Googlu nebyly možné a nebo více komplikované. Proto toto prostředí doporučujeme jen těm, kterí jsou s počítačem zdatnější a nebo jim Googlu nevyhovuje. Celé to prostředí aplikací je pro naše potřeby zastřešeno centrálním bodem a tím je Microsoft Teams. Jeho využití je jak z webových stránek, tak z nativní aplikace, kterou si můžete do svého počítače nainstalovat. Tím, že toto prostředí kombinuje vše do jednoho, jedná se o kombinaci synchronního i asynchronního vzdělávání.


ZOOM – poskytovaný Cesnetem

  • Pro skupiny do 300 uživatelů | v době pandemie je zrušený limit 40 min. pro bezplatnou verzi

Zoom je software / aplikace primárně sloužící k online poradám, tedy k situacím, kdy potřebujeme kvalitně propojit obrazem, zvukem i chatem několik lidí. V rámci skupy Cesnet můžeme využívat ZOOM pro vzdělávání. Přihlášení pak probíhá opět centrálním heslem LIANE. V případě webové stránky je potřeba zvolit přihlášení přes eduID.cz a v případě aplikace do počítače je potřeba po nainstalování zvolit "Sign in with SSO" a poté zadat skupinu cesnet.zoom.us


Skype

Skype je aplikace do počitače, tabletu a telefonu, která Vám umožní realizovat se studenty audiohovory nebo videohovory. Je to ideální program pro komunikaci mezi malou skupinou, nebo spíše na individuální konzultace. Program sice umožňuje zasílání souborů, ale není úplně vhodný jej využívat pro komplexní výuku. Pro ty ale můžete využít i výše zmíněné nástroje.

Asynchronní výuka

Asynchronní výuka je taková výka, při které se studenti nebo učitelé připojují do online systému se studijními materiály v čase, kdy jim to vyhovuje. Učitel většinou připraví texty, video/audio obsah, testy, úkoly a student je ve vymezeném termínu nastuduje či vypracuje.

Výhody

  • Nevyžaduje časovou koordinaci se studenty.

  • Studenti mohou studovat svým vlastním tempem.

  • Umožňuje ověřování znalostí vyhodnocovat automatizovaně.

Nevýhody

  • Záleží na motivaci a sebekázni každého jednotlivce.

  • Reakce či odpovědi na otázky a podněty jsou zpožděné.


LMS Moodle – elearning

V našem prostředí není potřeba Moodle hlouběji předstatovat. Můžete mít založený kurz pro předmět a v něm odlišovat aktivity pro různé skupiny. Postupně odkrývat jednotlivé materiály. Úkolům či testům můžete nastavit čas jejich zpřístupnění. Vhodně vytvořený test vám ušetří spoustu práce při opravování.

Jako výchozí nástroj pro řízení výuky je to vhodný nástroj.  Dobré je ho doplnit právě nějakým prvkem synchronní výuky nebo alespoň skupinovou prací ve sdílených dokumentech (ať již na Google Docs nebo Microsoft Office 365).


Google Classroom

Pedagogové mohou vytvářet kurzy, rozdávat úkoly, posílat zpětnou vazbu a všechno vidět na jednom místě. Učebna také bezproblémově funguje s dalšími nástroji Google jako Dokumenty a Disk Google. 

Všichni zaměstnanci a studenti, kteří mají účet LIANE, mají automaticky přístup na GOOGLE GSUITE tudíž i Classroom. Do obojího se lze přihlásit centrálním heslem LIANE. 

Výhody

  • Zřízení služby je velmi snadné a rychlé.
  • Nastavení prostředí je intuitivní a bezproblémové.
  • Classroom běží v cloudu a odpadají starosti s údržbou a aktualizací systému.
  • Integrace s Google Disk (využití všech výhod Google cloudových služeb).
  • Rychlejší a pohodlnější práce s úkoly a jejich evidencí.
  • Libovolné oznámení nebo úkol můžete zadat všem a nebo vybraným žákům.

Nevýhody

  • Výrazně horší orientace ve streamu kurzu.
  • Nemožnost dočasně skrýt materiály nebo celou sekci.
  • V Classroom mohu zobrazit odevzdané nebo chybějící úkoly konkrétního žáka, ale už nemůžu souhrnně sledovat jejich hodnocení.

Classroom je ideální pro učitele, který potřebuje rychle a snadno předat materiály studentům, občas od nich vybrat nějaký ten referát, poslat rychlou zprávu nebo čas od času oznámkovat studentskou práci.


Microsoft Teams

  • Jelikož je Microsoft Teams kombinací synchronní a asynchronní výuky, byly již veškeré popisy a návody umístěné v sekci výše 

    V čem Microsoft Teams pomůže nejvíce? Kromě urychlení práce tím, že nemusíte navštěvovat více aplikací zároveň, je to i přehlednost a jednotný systém. Pokud budete dodržovat správné zásady práce s Microsoft Teams, všechny potřebné informace k dané výuce najdete v příslušném týmu. Zkrátka budete vždy vědět, kde informace najít a nemusíte prohledávat tuny e-mailů, disk počítače a jiná úložiště.

Užitečné nástroje

Nahrávání obrazovky ve Windows

Věděli jste, že bez instalace nějakého software můžete ve Windows 10 nahrávat dění na obrazovce?

TinyTake

TinyTake je software na nahrávání a snímání obrazovky. Program je plně zdarma.

Bandicam

Bandicam je software na nahrávání a snímání obrazovky. Verze zdarma je omezena na 10 min.

Filesender

Potřebujete někomu odeslat nebo naopak přijmout velký soubor? Po přihlášní účtem LIANE máte ke službě volný přístup. Až 500 GB/soubor. Služba je provozována pod Cesnetem.

Learning APPS

LearningApps.org podporuje učební a výukové procesy pomocí malých, interaktivních a multimediálních "stavebních kamenů", které jsou vytvořeny online a začleněny do výuky.

Kahoot

Kahoot! Usnadňuje vytváření, sdílení a hraní vzdělávacích her nebo drobných kvízů během několika minut.

OpenShot video editor

Jednoduchý prgram pro střih videa, který se zcela jistě bude hodit pro tvorbu video-studijních materiálů a je zcela zdarma.

Doufáme, že Vám tato stránka byla nápomocná a současně prosíme, pokud máte jiná doporučení nebo připomínky, rádi je od Vás vyslechneme a případně na této stránce uveřejníme. Pište na email This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.. Pokud potřebujete poradit s fakultním Moodlem či nástrojem Google Meet a Google Docs, můžete se obrátit na This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..

kontakt

Technická univerzita v Liberci,
Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická
TUL ICO W
Děkanát fakulty:
Univerzitní náměstí 1410/1
460 17, Liberec 1
Telefon: +420 48 535 2815

Fakturační adresa:
Studentská 1402/2, 46117, Liberec 1

IČ: 46747885 | DIČ: CZ46747885

Adresy pracovišť

Vzdálená pomoc pro zaměstnance FP TUL

© Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická na Technické univerzitě v Liberci