Skip to main content

Aktuality

| Co se děje na fakultě

Slavnostní imatrikulace studentů prvních ročníků Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické TUL se budou konat dne 17. 09. 2018 v 9:30

Pozvánka

| Co se děje na fakultě

Slavnostní promoce absolventů Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické TUL se bude konat v pátek 14. 9. 2018 v aule budovy G ve 3. patře v aule budovy G ve 3. patře, Univerzitní náměstí 1410/1, Liberec. Žádáme všechny absolventy, aby se dostavili na studijní oddělení k vyřízení výstupních formalit.

Pozvánka

| SVUČ

Milí studenti bakalářských a magisterských (dlouhých i krátkých) studijních programů FP TUL. Připomínáme, že přihlášku do Studentské vědecko-umělecké činnosti (ve zkratce SVUČ) FP TUL pro rok 2020 je možné podávat již jen do 6. 3. 2020. Fakulta se touto formou snaží podporovat odbornou práci vás, našich studentů, nad rámec studijních povinností daných studijními plány. Je už jen na vás, jak se šance prohloubit si své vědomosti a vyzkoušet si vědeckou práci na vlastní kůži ještě během studia, chopíte. Neváhejte a přihlaste se!

přihlášky

| Naši absolventi

O Vánocích 2024 objevil absolvent našeho bakalářského studijního programu Aplikovaná geografie (a brzy také absolvent navazujícího magisterského programu), astronom Martin Mašek, novou kometu, která dnes nese jeho jméno. Unikátní objev učinil překvapivě na dálku ze svého domova v Liberci, odkud ovládal dalekohled umístěný v argentinské observatoři Pierra Augera.

| Naši absolventi

Na setkání s našimi absolventy Ondřejem Hamplem a Martinem Adamcem, které jsme uspořádali v rámci projektu Pedagogický dialog (realizovaný díky podpoře MŠMT a programu Na učitelích záleží), sice padly otázky na peníze a na to, zda se učením dá skutečně uživit, ale hlavním předmětem zájmu bylo spíš něco jiného. Adepti učitelského povolání na besedě se svými staršími kolegy, stávajícími učiteli, diskutovali především o trnitých cestách začínajících učitelů. Co může mladé lidi odradit od učení? Přítomní se shodli, že samotná výplata to asi nebude.

| Naši absolventi

V rámci našeho projektu Pedagogický dialog, který jsme na podzim realizovali díky podpoře MŠMT a programu Na učitelích záleží, jsme pro naše studující i uchazeče zorganizovali workshopy s učiteli, kteří prošli naší fakultou. Diskuze s našimi absolventy Petrem Desenským a Ondřejem Hamplem a didaktičkou Michaelou Kotenovou se zaměřily také na problematiku strachu z chyby, který často brání efektivnímu učení a rozvoji.

| Naši absolventi

Mgr. Martin Adamec je inspirativním učitelem a zástupcem ředitele ZŠ a ZUŠ Jabloňová v Liberci a zároveň naším absolventem. Alex Röhrich si s ním v našem PedCastu povídal mimo jiné o jeho zkušenostech jakožto doprovázejícího učitele nebo o jeho vlastní cestě k učitelství.

Přečtěte si část jejich rozhovoru:

Naši fakultu jste absolvoval před šesti lety, od té doby učíte. Považujete se ještě za začínajícího pedagoga, nebo už se už cítíte jako mazák?

Jako mazák se necítím, ale jako začínající učitel už taky ne. Jsem něco mezi.

Chtěl jste být vždycky učitel?

Poprvé mě to napadlo ve čtrnácti, patnácti letech a od té doby jsem o tom nepochyboval. Okamžitě jsem cítil, že je to dobrý nápad, dobře to zní a hrozně se mi to líbí. 

| Naši absolventi

Mgr. Kristýna Holubová, třídní učitelka na střední průmyslové škole, a Mgr. Anastázie Vondrová, třídní učitelka na základní škole, jsou našimi poměrně čerstvými absolventkami, obě s aprobací čeština–angličtina. Alex Röhrich si je pozval do našeho PedCastu, v němž si s nimi povídal mimo jiné o tom, jak je studium na FP TUL připravilo na jejich učitelské povolání.

Přečtěte si část jejich rozhovoru:

Obě jste se hned napoprvé staly třídními učitelkami – Stázka na základní škole, Krista na střední průmyslové škole. Jaké to je?

Kristýna: Třídnictví mě těší, protože ta třída je pro mě něco jako rozšířená rodina. Chtěla bych jim být dobrou průvodkyní, a hlavně někým, kdo je nějakým způsobem drží pohromadě. Chci jim pomoct, aby si střední školu co nejvíc užili a zároveň si odnesli co nejvíc. Samozřejmě se s tím pojí i spousta výzev, spousta těžkých úkolů, ale myslím si, že se to všechno dá zvládnout.

Anastázie: Já si myslím, že třídní učitel si je s žáky podstatně bližší, takže si s nimi tvořím bližší vztah. Druhý stupeň na základce je takové citlivé období, začíná puberta. Doufám, že jim s těmi citlivými tématy budu moct poradit, pomoct. Jsem tam pro ně.

| Naši absolventi

Mgr. Ondřej Hampl je velmi inspirativním ředitelem prvostupňové Základní školy Donín a také naším absolventem, kterého Alex Röhrich vyzpovídal v našem PedCastu.

Přečtěte si část jejich rozhovoru:

Jak ředitel školy kromě veškeré administrativy navíc vlastního učení  a zvládá ještě i to, že by se měl starat o svoje vyučující?

Teď už to zvládám líp. Původně  jsem neměl zástupce, ale teď je to asi dva roky, co mám paní zástupkyni. Mně se hrozně ulevilo, protože už na to nejsem sám, a je to neuvěřitelná pomoc.

Mluví se o tom, že by se školy do určité velikosti měly sloučit s jinými školami. Základní škola Donín, kde pracujete, patří spíš k malým školám, je to prvostupňová škola. Jak se na to díváte vy? Mají takové malé školy smysl?

Já chápu, že peněz není nazbyt, ale mrzí mě, že se uvažuje právě o sloučení škol. To, co se na jedné ze slučovaných škol podaří, ty skvělé věci, které tam dělají, po sloučení prostě zaniknou. To by mi přišlo škoda.

| Naši absolventi

Mgr. Michaela Kotenová je učitelkou na Gymnáziu F. X. Šaldy a zapálenou didaktičkou. Protože je velmi inspirativní, Alex Röhrich si pozval do našeho PedCastu, aby ji vyzpovídal.

Přečtěte si část jejich rozhovoru:

Jak berou mladí lidé, které vídáš na praxích, učitelské povolání?

Berou ho hodně vážně, berou ho jako práci, jako poslání. Možná někdy taky jako radost, protože i během prvního roku jsou vidět poměrně velké posuny ve vztahu, který můžou s žáky navázat. Když se dokážou etablovat v prostředí konkrétní školy, navázat spolupráci se svými kolegy může být vidět poměrně velký progres. Protožez mého pohledu vždycky jinak funguje student, který do školy dochází buď na průběžnou nebo na souvislou praxi, a jinak zaměstnanec školy, který se v tom prostředí už zorientuje, už se v něm vyzná a může s žáky nebo s kolegy pracovat kontinuálně.