Skip to main content

GEOCAMP - podporou výuky geologie k aktivnímu občanství

GEOCAMP

podporou výuky geologie k aktivnímu občanství

Projekt přinese nové inovativní výukové programy a metody v oblasti přírodních věd a geologie. Především zapojíme interdisciplinární přístup k výuce a metody místně ukotveného učení do přírodovědného rámce, a tím podpoříme aktivní občanství a zvýšení odpovědnosti za životní prostředí. Reagujeme tak na velmi aktuální výzvu vybavit budoucí pedagogy nejen specifickými znalostmi biologie a geologie, ale také schopností vysvětlit současné jevy jako je např. klimatická změna nebo sucho v celém jejich environmentálním kontextu. Jedině tak mohou připravit své žáky na výzvy budoucnosti a podpořit jejich kompetence převzít osobní odpovědnost a jednat v zájmu ochrany životního prostředí. 

Projekt jsme postavili na česko-islandském partnerství čtyř organizací. Lead partnerem projektu je Technická univerzita v Liberci, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická. Dalšími partnery jsou Geopark Ralsko (CZ), Keilir Academy (Island) a GeoCamp Island (Island). Všechny partnery spojuje zájem o oblast vzdělávání v oboru geovědních disciplín, především interdisciplinární přístup k tomuto tématu, tj. propojení mezi živou a neživou přírodou, geodiverzitou a biodiverzitou a zohlednění environmentálního hlediska (důsledky činnosti člověka na životní prostředí). 

V rámci projektu zorganizujeme dva workshopy (jeden v České republice a druhý na Islandu) a řadu online pracovních jednání. Znalosti a zkušenosti islandských partnerů využijeme při tvorbě výstupů projektu. Nové metodické postupy promítneme do studijního programu magisterského studia na katedře geografie Technické univerzity. Vytvoříme GeoCamp, nový terénní výukový program pro pedagogy, který necháme akreditovat u MŠMT, a vypracujeme metodickou příručky Activity book, která učitelům pomůže s aplikací principů místně ukotveného učení a interdisciplinárního přístupu ve výuce přírodních věd do výuky ve školách. 

Na konci projektu proběhne pilotní odzkoušení vzdělávacího modulu GeoCamp v České republice a závěrečná konference, na které budou prezentována spolupráce, partneři a výstupy projektu.

  • IMG 20220708 121758

  • IMG 20220708 124951

GEOCAMP
supporting geology teaching towards active citizenship

  • Registrační číslo
    EHP-CZ-ICP-3-017
  • Doba trvání
    1. 8. 2021 - 31. 7. 2023
  • Výzva
    EEA grant 2014-2021
    Institutional Cooperation Projects - Call 3
  • Projektoví partneři
    Geopark Ralsko, o.p.s.
    GeoCamp Iceland
    Keilir Academy

závěrečný workshop

Program

Setkání s partnery z organizace GEOCAMP ICELAND a ukázkové lekce s využitím moderních technologií.

  • Termín

    Pátek 14.7. 2023
  • Místo

    Hamr na Jezeře
  • Pro koho

    Pro pedagogy přírodovědných předmětů, vzdělavatele z institucí neformálního vzdělávání (muzea, NNO, ekocentra) a studenty pedagogických fakult, maximální počet účastníků je 20 osob

  • Program

    10:00 Úvod

    • představení výstupů projektu GEOCAMP – Kamil Zágoršek, Lenka Mrázová
    • představení zahraničních partnerů z organizace GEOCAMP ICELAND Arnbjorn Olafsson, Olafur Jon Arnbjornsson

    12:00 Oběd

    13:00 Praktické ukázky výuky – rozdělení do sekcí

    • Praktická ukázka výuky s využitím virtuální reality ve výuce – VR class - Hanka Ulíková ze SPŠ Česká Lípa
    • Ukázková lekce v terénu u Hamerského rybníka – Dominik Rubáš, Kamil Zágoršek

    15:00 Zakončení a rozloučení

  • Lektoři

    Kamil Zágoršek a Emil Drápela z Technické univerzity v Liberci, katedra geografie; Lenka Mrázová, Dominik Rubáš, Jaroslava Formanová a Petr Mužák z Národního geoparku Ralsko; Arnbjorn Olafsson a Olafur Jon Arnbjornsson z organizace GeoCamp Iceland a mnozí další.

Continue reading

Česko-saská literární krajina. Interaktivní mapa s širokými možnostmi využití (LIS)

PROJEKTY - Program Cíl 3

Česko-saská literární krajina. Interaktivní mapa s širokými možnostmi využití (LIS)

Aktuální informace o projektu:

Popis projektu:

Projekt „Literárně-kulturní informační systém“ (LIS) představí pomocí interaktivní mapy kulturní bohatství příhraničního regionu, které dosud nebylo veřejnosti v dostatečné míře zpřístupněno. Mapa bude prezentovat literárně-kulturní pamětní místa (pomníky, pamětní desky, rodné domy spisovatelů atd.) a zároveň názorným způsobem ukáže možnosti využití nových médií ve vzdělávací oblasti. Obsah interaktivní mapy bude volně přístupný různým cílovým skupinovým, které projeví o toto téma zájem.

CZ LIS Plakat A3 cestinaProjekt se obrací na školní (SŠ a gymnázia) a univerzitní vzdělávací instituce a také na nestátní poskytovatele vzdělávání či na provozovatele pamětních míst v příhraničním regionu. Je určen pro veřejnost, žáky a učitele středních škol a gymnázií, poskytovatele nestátního vzdělávání (spolky aj.) nebo pro studenty a vyučující na vysokých školách či vědce.

Interaktivní mapa nabídne možnost větší integrace místopisu do škol, volný přístup k informacím také pro osoby činné v jiných vzdělávacích zařízeních a v neposlední řadě i archiv s unikátními informacemi pro vysokoškolské badatele.

Pomocí LISu dojde ke zlepšení infrastruktury pro vzdělávání na školách a univerzitách. Díky důkladné znalosti kulturního dědictví se zintenzivní identifikace občanů s regionem a zvýší se respekt a popularita regionu. Vznikající komunikační síť v oblasti kultury příhraničního regionu propojí jinak oddělené instituce.

Projekt zpřístupní tři nové dimenze:

Inovace:

  • vývoj mapy
  • fixace, vložení a prezentace dat v geografickém informačním systému (GIS)

Informace:

  • kulturně-historická data a dokumenty
  • shromážděná, zpracovaná a vložená do informačního systému

Vytvoření komunikační sítě a implementace:

  • vytvoření komunikační sítě z lokálních multiplikátorů

Partneři projektu:

Projekt vznikl v rámci Programu spolupráce Česká republika – Svobodný stát Sasko 2014-2020 a je financován z Evropského fondu pro regionální rozvoj.

Projekt vzniká ve spolupráci Technické univerzity Drážďany, Technické univerzity Liberec a Vysoké školy technické a hospodářské v Drážďanech (HTW). 

Registrační číslo: 100281889
Období řešení projektu: 1. 1. 2017 -  31. 3. 2020
Řešitel projektu: Technische Universität Dresden
Zodpovědné pracoviště řešitele/partnera: KNJ
Rozpočet projektu: 200.000 euro

Řešitelský tým

Vedoucí projektu:
Prof. Dr. Dr. h.c. Walter Schmitz (Technická univerzita Drážďany)

Účastníci projektu na české straně:
Mgr. Eva Mikešová (koordinátor projektu)
doc. RNDr. Miroslav Brzezina CSc. (finanční manažer)
Mgr. Dr.phil.habil Pavel Novotný, Ph.D.
Mgr. Marek Janosik-Bielski
Mgr. Jiří Chocholoušek
Mgr. Markéta Těthalová
Mgr. Nikola Mizerová, Ph.D.
Mgr. Martina Olekšáková
Romana Krušková

Hlavní zodpovědná osoba na FP TUL
Mgr. Eva Mikešová

Cíle projektu

Cílem projektu je vytvoření interaktivní elektronické mapy, která monitoruje spektrum literárního dění v česko saském kontextu. Projekt se soustřeďuje na vybraná místa a autory, jak české, tak i německé, především z období 19. a 20. století. Interaktivní mapa bude propojena s elektronickou platformou GIS a má sloužit jak široké veřejnosti, tak i studentům a případným badatelům.

Continue reading