Skip to main content

OCENĚNÍ
DĚKANA
FP TUL

SLAVNOSTNÍ VYHLÁŠENÍ
20.11.2024

NOMINOVANÍ 2024

Ocenění za výjimečný počin ve vědecko-výzkumné
a tvůrčí činnosti

ČLÁNEK: What is a suitable management for Typha latifolia control in wet meadows?

 Jan Titěra, Lenka Pavlů, Vilém Pavlů, Petr Blažek

Nominovaní za odborný článek What is a suitable management for Typha latifolia control in wet meadows? zabývající se možností redukce expanzivní rostliny orobince širokolistého (Typha latifolia) na vlhkých loukách. Text je výstupem dlouhodobého experimentu v přírodní rezervaci Malá Strana v Jizerských horách.

Vědecký tým testoval různé způsoby možné redukce orobince širokolistého, který způsobuje na vlhkých loukách vážné problémy tím, že přerůstá a potlačuje jiné původní rostliny, a porovnával je s porostem bez jakéhokoliv obhospodařování.

KNIHA: ČESKÁ FONICKÁ POEZIE

Pavel Novotný

Nominovaný za tvorbu knihy Česká fonická poezie, která se zabývá důležitou kapitolou experimentální poezie 60. let dvacátého století: fonickou poezií, neboli Tape-Poetry - oblastí, která zůstávala v českém kontextu dosud takřka neprozkoumána.

Kniha shromažďuje a interpretuje unikátní, mnohdy dosud nepublikované materiály, obsahuje audiopřílohu s více než stovkou zvukových kreací od autorů jako Ladislav Novák, Bohumila Grögerová, Josef Hiršal, Jiří Valoch, Jiří Kolář nebo Václav Havel. Některé nahrávky byly získány z rozhlasových archivů a osobních pozůstalostí. Aby mohla publikace vůbec vzniknout, musel autor spojit svou literárně-teoretickou erudici s technickým know-how odborníka na auditivní tvorbu. 

KNIHA: Wissenskommunikation unter Bedingungen von Mehrsprachigkeit

T. Weber, H. Böhm, Z. Vernyik, A. Boháč, M. Svoboda a kolektiv

Nominovaní za tvorbu knihy Wissenskommunikation unter Bedingungen von Mehrsprachigkeit, která se zaobírá úrovní znalostí německého jazyka mezi studenty geografických studijních programů na TUL. Autoři pomocí rozsáhlého dotazování zjistili nízkou úroveň, kterou vysvětlují v širších historicko-geografických souvislostech.

Komunikace přes kulturní hranice staví ty, kdo jsou zapojeni, před výzvu najít společný jazyk. Zde shromážděné příspěvky od odborníků z praxe, ale také od lingvistů a kulturologů, odrážejí problém z jejich specifické perspektivy. Zvláštní pozornost je věnována česko-německému pohraničí, autoři se však zabývají také dalšími konstelacemi sousedních jazykových komunit a také negeografickými jazykovými hranicemi v rámci specifických společenských diskurzů.

KNIHA: NANOVLÁKNA

David Lukáš, Eva Kuželová Košťáková, Věra Jenčová, Michal Trčka, Věra Hedvičáková, Maxim Lisnenko

Nominovaní za tvorbu knihy Nanovlákna. Ta se zabývá výzkumem a technologií výroby nanovlákenných materiálů, které se v posledních desetiletích bouřlivě rozvíjejí. Spolu s jejich rostoucím využitím například pro bioinženýrství, filtraci, elektroniku, vývoj sond, zdravotnictví a pro textil stoupají i nároky na analýzu vlastností těchto materiálů. 

Cílem knihy je nabídnout přírodovědně, technicky a technologicky zaměřeným čtenářům ucelený text popisující teorii tvorby nanovláken (s důrazem na hydrodynamické nestability), technologie jejich výroby (zejména elektrické zvlákňování) a oblasti jejich využití (především ve zdravotnictví). Nechybí ani ekonomická a filozofická reflexe.

Profesor David Lukáš spolu se svými kolegy za knihu převzal v pondělí 17. června 2024 na zámku v Lužanech u Plzně Cenu Josefa Hlávky za vědeckou literaturu.

Článek: The Impact of Religiosity on Quality of Life

Michal Podzimek a kolektiv

Nominovaný za spoluautorství studie The Impact of Religiosity on Quality of Life zkoumající vliv religiozity na kvalitu života v kontextu ideálu dobrého života a rizika současné společnosti masové spotřeby.

Výzkumný tým, v němž spoluautor Podzimek vypracoval především analýzu filozofických a religionistických východisek zkoumané problematiky, se zaměřil na určité aspekty vztahu mezi řeckou eudaimonií, novozákonními ideály a postmoderním hédonismem. Mírně obměněný mezinárodní autorský tým v tomto výzkumu pokračuje i v současnosti, a to zkoumáním, jaký vliv má religiozita na životní úroveň, sociální kapitál a zdraví.

ČLÁNKY O TĚLESNÉ ZDATNOSTI DĚTÍ A MLÁDEŽE

Lukáš Rubín

Nominovaný za spoluautorství tří odborných článků (Top 10 international priorities for physical fitness research and surveillance among children and adolescents: A twin-panel Delphi study, European fitness landscape for children and adolescents: Updated reference values, fitness maps and country rankings based on nearly 8 million test results from 34 countries gathered by the FitBack network, Associations of accelerometer measured school- and non-school based physical activity and sedentary time with body mass index: IPEN Adolescent study) publikovaných v letech 2022 či 2023 v prestižních vědeckých časopisech (British Journal of Sports Medicine, International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity a Sports Medicine).

Tyto články spojuje zaměření na děti a mládež a jejich tělesnou zdatnost či pohybovou aktivitu, kterým se Lukáš Rubín dlouhodobě zabývá. Na přípravě článků se podílel v různých formách, od poskytnutí reprezentativních dat z vlastních plošných výzkumů až po účast v jádrovém pisatelském týmu. Odborné články dle databáze Web of Science dosud posbíraly více než 40 citací a mají tak velký mezinárodní ohlas.


Ocenění za výjimečný pedagogický počin

PROJEKT: VIRTUTE ET VALOR

Christopher Muffett, Jana Konvalinková

Nominovaní za přípravu a realizaci didakticko-uměleckého projektu Virtute et Valor z cyklu Spoj píseň a příběh a získáš ověřený nástroj pro působivé předávání paměti národa, kraje, rodiny či školy.

Součástí uměleckého působení studentského pěveckého sboru Bohemia Chór jsou také komponované pořady, které spojují mluvené slovo a sborový zpěv.

Projekt Virtute et Valor představuje příběhy statečných a odvážných zástupců šlechtických rodů naší země a jejich nelehké osudy perzekuce a věznění v době nacistické a komunistické totality v letech 1939–1989. Mluvené slovo, přednášené studenty v perfektní angličtině, ve spojení s působivým pěveckým repertoárem, oslovily v průběhu zahraniční pedagogické exkurze a uměleckého turné v Anglii v dubnu 2024 posluchače všech věkových kategorií ve 4 navštívených školách i v dalších 9 veřejných koncertních sálech a kostelech, v květnu 2024 pak program zazněl jako veřejný koncert v Severočeském muzeu v Liberci.

PODPORA STUDUJÍCÍCH A POPULARIZACE FAKULTY

Alex Röhrich

Nominovaný za přípravu a moderování fakultního podcastu PedCast, v němž zpovídá inspirativní osobnosti z FP TUL a představuje posluchačům zajímavosti, trendy a aktuální dění nejen v oblasti výuky učitelů.

Nominovaný též za spoluorganizaci Literárních exkurzí (spolu s Evou Koudelkovou a Kateřinou Váňovou), tzv. Obhajoby nanečisto (spolu s Markem Janosikem-Bielským), spolupořádání výletů a setkání studujících a vyučujících a za nadstandardní podporu studujících v roli akademického tutora katedry českého jazyka a literatury.

Podpora internacionalizace a virtuální mobility na FP

Magda Nišponská

Nominována za podporu internacionalizace výuky, konkrétně za svůj dlouhodobý a zásadní přínos k rozvoji spolupráce mezi Technickou univerzitou v Liberci (TUL) a University of Maine at Augusta (UMA), která započala v roce 2006. Díky její spolupráci s profesorkou Magdalenou Linhardtovou a profesorem Kennethem Elliottem vznikl kurz Personal Growth, jeden z nejoblíbenějších předmětů studentů programu Erasmus+ na TUL, který zahrnuje propojenou výuku s odborníky z UMA.

Magda Nišponská také připravila řadu úspěšných projektových žádostí, které vedly k realizaci nebo schválení 18 mobilit mezi UMA a TUL. Každá mobilita je pečlivě připravena tak, aby odpovídala konkrétním potřebám akademika a podporovala spolupráci založenou na autentických a přátelských vztazích. Díky tomu se mohly vytvořit silné a hluboké vazby mezi akademiky z TUL a UMA, podpořené bilaterální smlouvou (MOU), která vyjadřuje závazek obou institucí k dalšímu posilování a rozvoji této hodnotné spolupráce.

UČEBNICE MATEMATIKY A PODPORA STUDUJÍCÍCH

Martin Plešinger

Nominovaný za učebnici Výpisky z lineární algebry očima nematematika. Učební text, který pokrývá vybrané oblasti z lineární algebry, jednoho z úhelných kamenů matematiky, se kterým se setkávají studenti nejen matematických programů.

Martin Plešinger, který sám přichází ze světa inženýrství, na text hledí očima nematematika a tak ho představuje také čtenářům. Výklad je veden podrobně, pečlivě a velmi srozumitelně. Autor s velkou odbornou a pedagogickou erudicí objasňuje vše podstatné a vede jej k hlubokému vhledu do studované látky, zároveň se ale snaží, aby byl text v rámci možností čtivý.

Nominovaný též za nadstandardní podporu studujících v roli akademického tutora katedry matematiky.

Projekt 100 let hodnocení tělesné zdatnosti u středoškolské mládeže

Lukáš Rubín, Aleš Suchomel , Klára Kuprová, Jaroslav Kupr, Petra Čaplová, Lenka Doležalová, Pavlína Vrchovecká, Iva Šeflová, Petr Jeřábek, Jan Charousek

Nominovaní za unikátní výzkumný projekt katedry tělesné výchovy a sportu Příprava a realizace projektu 100 let hodnocení tělesné zdatnosti u středoškolské mládeže.

Projekt je zaměřen na zjištění objektivně změřených změn během 100 let v úrovni tělesné zdatnosti u dětí a mládeže ve věku od 11 do 19 let s využitím původní historické metodiky. Výsledky potvrzují globálně zdokumentované sekulární trendy (zvyšující se úroveň tělesné zdatnosti obecně do 2. poloviny 20. století a strměji klesající trendy v posledních dekádách).

Získaná data od téměř 5 tisíc změřených participantů z 20 víceletých gymnázií v Česku a Slovensku tak mimo jiné přispívají k přesnému stanovení důkazně podložených dlouhodobých trendů tělesné zdatnosti u naší mládeže a zároveň k informování široké veřejnosti v této ze společenského a zdravotního hlediska závažné problematice. 

O OCENĚNÍ
DĚKANA

Cílem ocenění za výjimečný počin v pedagogické činnosti je zviditelnit jakýkoliv významný počin v akademickém roce 2023/24, který lze zahrnout pod pedagogickou činnost vyučujících na FP. Rádi bychom ocenili mimořádnou aktivitu, úsilí nebo čin vyučujících, které jsou výjimečné ve srovnání s obvyklým rámcem plnění pedagogických povinností. Chceme těmto vyučujícím vyjádřit uznání a poděkovat jim tak za jejich nadstandardní činnost a zároveň propagovat jejich kvalitu a jedinečnost.

Cílem ocenění za výjimečný počin ve vědecko-výzkumné a tvůrčí činnosti je poukázat na mimořádné výsledky vědecko-výzkumné a tvůrčí činnosti zaměstnanců a zaměstnankyň FP vzniklé či poprvé uveřejněné v období posledních dvou kalendářních let (tedy 2022 nebo 2023). Chceme tak ocenit aktivitu zaměstnankyň a zaměstnanců FP v oblasti tvůrčí činnosti a vyzvednout a propagovat významné výsledky vzniklé na FP, ale i jinde za významné účasti našich zaměstnankyň a zaměstnanců.

Obě ocenění jsou důležitou zpětnou vazbou pro fakultu, její vedení, nominované a oceněné i jejich kolegyně a kolegy.


Kdo může být nominován

Ocenění za výjimečný pedagogický počin

Nominován může být zaměstnanec FP TUL. Ocenění musí souviset s pedagogickou činností v tomto akademickém roce.

Ocenění za výjimečný počin ve vědecko-výzkumné a tvůrčí činnosti

Nominován může být výsledek vědecko-výzkumné a tvůrčí činnosti pracovnic a pracovníků FP vzniklý či poprvé uveřejněný v období posledních dvou kalendářních letech (2022, 2023). Výsledek musí být založen na tvůrčí činnosti s významným podílem pracovníků/pracovnic FP TUL.

Kdo může nominovat

Ocenění za výjimečný pedagogický počin

Nominovat pedagožku či pedagoga mohou studující FP TUL prezenčního i kombinovaného studia všech studijních programů a vyučující FP TUL. Nominaci může odevzdat jednotlivec i studijní skupina. Nominace se odevzdává prostřednictvím elektronického formuláře. Součástí návrhu jsou kontaktní údaje navrhujících či zástupců nominující skupiny, dále jméno navrhovaného a odůvodnění nominace (charakterizace počinu).

Ocenění za výjimečný počin ve vědecko-výzkumné a tvůrčí činnosti

Nominovat výsledek mohou studující FP TUL prezenčního i kombinovaného studia všech studijních programů a vyučující FP TUL. Nominaci může odevzdat jednotlivec i skupina studentů či pedagogů. Nominace se odevzdává prostřednictvím elektronického formuláře. Součástí návrhu jsou kontaktní údaje navrhujícího či zástupců nominující skupiny, dále výsledek a odůvodnění nominace. Součástí návrhu musí být vlastní výsledek (např. článek) nebo jeho odborná charakteristika a případně doklady o jeho ohlasu. Výsledek musí být založen na tvůrčí činnosti s rozhodujícím (nebo významným) podílem pracovníků/pracovnic FP TUL.

Hodnocení nominací

Navržené nominace hodnotí komise jmenována děkanem FP TUL. Komise navrhne děkanovi FP TUL vybrané kandidáty, respektive výsledky, děkan může udělit více ocenění.

Ocenění
Ocenění získají finanční odměnu a pamětní certifikát s dárkovým předmětem. Slavnostní vyhlášení proběhne v dalším akademickém roce.