Skip to main content

Fyzika se zaměřením na vzdělávání

Studium oboru Fyzika pro vzdělávání je skvělou volbou a příležitostí pro vás, kteří jste si oblíbili přírodní vědy a zvláště fyziku. Program je koncipován formou Major-Minor s hlavním oborem Fyzika (Major) a přidruženým oborem (Minor). Pro přidružený obor je k dispozici celá škála dalších přírodních věd (matematika, chemie, informatika, přírodopis). Během tří let studia získáte přehled v mnoha oblastech fyziky. Získáte znalosti a dovednosti z fyziky jak teoretické, tak i experimentální a stejně tak základní přehled její didaktiky.

Katedra fyziky má skvěle vybavené laboratoře jak pro výzkumnou práci, tak také praktika pro výuku fyziky a její didaktiky. Studovat budete v příjemném a moderně vybaveném prostředí univerzity ve městě s bohatým kulturním životem, kolejemi v těsné blízkosti výukového areálu TUL a navíc obklopeni krásnou přírodou.

Chcete poznat a ovládat fyzikální zákony, kterými se všechno řídí?

Chcete se naučit předávat znalosti z fyziky a umět ji zajímavě učit?

Chcete umět sestavovat a provádět poutavé experimenty?

Studijní program Fyzika se zaměřením na vzdělávání (studijní program pro sdružené studium se studijními plány maior a minor) je koncipován jak k získání základních pedagogických, psychologických a pedagogicko-praktických znalostí a dovedností, tak k získání základních odborných kompetencí v oboru fyzika. Z hlediska oboru fyzika je cílem tříletého studia připravit kvalifikované, vysokoškolsky vzdělané odborníky pro vyučování fyziky na základní a střední škole. Studující získají teoretické znalosti v oboru fyzika, praktické dovednosti pro provádění základních fyzikálních měření a pokusů, znalosti v oblasti didaktiky fyziky. Celkovým cílem bakalářského (Bc.) studia je vytvořit u studentů pevné základy v oblasti oborové přípravy a v oblasti učitelství především pro vstup do navazujícího magisterského (NMgr.) studia učitelství. Praktické zaměření k výchovným problémům otevírá absolventovi i uplatnění v oblasti odborné asistentské činnosti na ZŠ.

Ing. Štěpán Kunc, Ph.D., garant studijního programu

    Kód studijního programu:
    B0114A300074
  • Typ studia:
    Bakalářský
  • Forma:
    Kombinovaná, Prezenční
  • Platnost od:
    2019
  • Standardní doba studia:
    3 roky
  • Maximální doba studia:
    7 let
  • Vyučovací jazyk:
    Čeština
  • Limit kreditů:
    180

Průvodce studiem

prof. Mgr. Jiří Erhart, Ph.D.

KFY

E-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Konzultační hodiny:
po předchozí domluvě

„Kromě informací již uvedených na portále "Jsem prvák" mohu nové studenty seznámit s laboratořemi na katedře fyziky, naší činností v laboratořích a didaktickým vybavením pro výuku fyziky. Rád bych taky pohovořil o očekáváních a motivacích studentů připravujících se na učitelství fyziky.“

Co se naučíte?

Absolvent bakalářského studijního oboru Fyzika má přehled o struktuře oboru a základní znalosti v hlavních oblastech fyziky – mechanice, elektřině a magnetismu, termodynamice, optice, stavbě látek a akustice. Prokazuje dostatečnou orientaci v příbuzných přírodovědných oborech a má přehled o mezioborových souvislostech. Získal potřebné teoretické znalosti a praktické dovednosti pro laboratorní měření ve fyzice včetně nezbytných bezpečnostních předpisů pro práci v laboratoři. Je schopen zpracovávat soubory experimentálních dat s pomocí počítače. Orientuje se v informačních zdrojích klasických i současných, umí v nich vyhledávat a pracovat s nimi. Absolventi umí průběžně hodnotit výsledky učebního procesu. Absolventi jsou vedeni k porozumění významu fyziky jak pro studium technických oborů, tak pro běžný život a ke znalostem školské legislativy. Absolventi jsou připraveni na další NMgr. studium oboru fyzika v rámci specializací studijního programu Učitelství pro 2. stupeň ZŠ a Učitelství pro střední školy.

Chcete-li vědět více, prohlédněte si obsah a cíle studijního programu v našem informačním systému STAG.

Jak a kde se uplatníte?

Absolvent se uplatní v soukromé vzdělávací sféře, je schopen zaujímat pozice v rámci soukromého sektoru zaměřeného na vzdělávání, další vzdělávání, vzdělávací a pedagogickou práci v rámci volného času. 

Absolventi se mohou uplatnit ve státní sféře, zejména ve vzdělávací oblasti. Dále se mohou uplatnit v jednotlivých společenských odvětvích příbuzných s jejich studovaným oborem v rámci středního managementu: absolventi oboru Fyzika se zaměřením na vzdělávání navíc na postu pracovníka zkušební či fyzikálně zaměřené průmyslové laboratoře.

Přehled povinných a povinně-volitelných předmětů najdete ve studijním plánu

Přijímací řízení pro akademický rok 2024/2025

Přijímací zkouška: ano

Termín podání přihlášek : do 30. 4. 2024

Podrobné informace k přijímacímu řízení jsou vyvěšovány na úřední desku.

Obsah a forma přijímací zkoušky: písemný test obecných studijních předpokladů

Vypsané kombinace pro akademický rok 2024/2025

Uchazeč vybírá hlavní (maior) studijní program a k němu do kombinace jeden další přidružený (minor) program. Hlavní (maior) programy lze kombinovat jen s programy uvedenými v tabulkách níže; vypisované kombinace jsou uváděny zvlášť pro studijní programy v prezenční a zvlášť v kombinované formě studia.

Prezenční forma studia
MAIOR MINOR
fyzika matematika
matematika fyzika
Kombinovaná forma studia
MAIOR MINOR
fyzika chemie
fyzika informatika
fyzika matematika
chemie fyzika
informatika fyzika
matematika fyzika

Navazující studijní program na FP

Jak probíhá kombinované studium

Kombinované studium učitelství fyziky je dvouoborové, student tedy studuje dva učitelské obory (např. matematika a fyzika) podle nabídky otevíraných kombinací v aktuálním roce. Studijní plán pro kombinované studium je obsahově stejný jako pro prezenční studium. Liší se pouze formami výuky. Část studia absolvují studenti prezenčně, část tvoří samostudium. Ve studiu jsou k dispozici studijní opory jako je e-learning, elektronické databáze a odborná literatura. Samozřejmostí jsou konzultace s vyučujícími. Předměty jako fyzikální laboratoře a praktika školních pokusů se konají vždy v plném rozsahu prezenční formou, součástí studia je také praxe ve školách.

Pro koho je tato forma studia vhodná? 

Studium je vhodné pro všechny, kteří se zajímají o výuku fyziky a nemohou studovat v prezenčním studiu. Po úspěšné obhajobě diplomové práce a státní závěrečné zkoušce v navazující magisterské úrovni studia končí student získáním kvalifikace pro vyučování fyziky ve školách ekvivalentní prezenčnímu studiu.