Skip to main content

Programy celoživotního vzdělávání

  • FP

Programy celoživotního vzdělávání

Hledáte novou práci nebo chcete změnit profesi?
Chcete se stát pedagogickým pracovníkem a chybí vám potřebná kvalifikace?
Potřebujete si rozšířit stávající kvalifikaci?

V rámci nabídky celoživotního vzdělávání si můžete vybrat ze vzdělávacích programů zaměřených na získání pedagogického vzdělání, rozšíření učitelské kvalifikace, určených pro splnění dalších kvalifikačních předpokladů nebo zaměřených na speciální pedagogiku. Věříme, že si z nabídky uvedené níže jistě vyberete.

Společné podmínky přijímacího řízení pro akademický rok 2025/2026

  • podání elektronické přihlášky ke studiu

  • doklady o dosaženém vzdělání, doklady požadované pro některé programy a doklad o úhradě administrativního poplatku ve výši 700,- Kč ve prospěch Technické univerzity v Liberci, účet č. 305 806 603, kód banky 0300, variabilní symbol 649 133, konst. symbol 0558. Do zprávy pro příjemce uveďte své jméno a příjmení!

    Vše prosím naskenujte a vložte jako soubor do své el. přihlášky.

  • Programy DVPP jsou akreditovány rozhodnutím MŠMT. Pro zahájení je třeba dostatečný počet zájemců.

Rozhodnutí o vyhlášení přijímacího řízení na akademický rok 2025/2026 naleznete na ÚŘEDNÍ DESCE FP TUL.
Rozhodnutí o dodatečném vyhlášení přijímacího řízení pro ak. rok 2025/2026 naleznete na ÚŘEDNÍ DESCE FP TUL.

dasas

Programy celoživotního vzdělávání

  • Programy k získání pedagogického vzdělání

    Studium je určeno zájemcům, kteří nemají pedagogické vzdělání a chtějí pracovat jako pedagogičtí pracovníci. V případě zájemců s ukončeným středoškolským vzděláním je vhodné studium pro vychovatele a studium pro učitele odborných předmětů a praktického vyučování na středních školách. Zájemci s vysokoškolským vzděláním, kteří mají zájem o tzv. pedagogické minimum je vhodné studium pedagogiky pro učitele 2. stupně ZŠ a SŠ.

    • Studium pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy

    • Studium pedagogiky pro učitele ...

    • Studium pedagogiky pro vychovatele (kombinovaná forma)

  • Programy k rozšíření učitelské kvalifikace

    Studium je určeno zájemcům, kteří již mají pedagogické vzdělání a chtějí si rozšířit svou kvalifikaci. Jedná se o studijní programy určené k rozšíření aprobace o další předmět nebo studium umožňující vyučovat na jiném stupni základní školy. 

    • Rozšiřující studium učitelství pro 1. stupeň ZŠ

    • Rozšiřující studium učitelství anglického jazyka

    • Rozšiřující studium učitelství informatiky

    • Rozšiřující studium učitelství fyziky

    • Rozšiřující studium fyziky pro SŠ

    • Rozšiřující studium učitelství matematiky

    • Rozšiřující studium matematiky pro SŠ

    • Rozšiřující studium zeměpisu pro 2. stupeň ZŠ

    • Rozšiřující studium zeměpisu pro SŠ

    • Rozšiřující studium přírodopisu pro 2. stupeň ZŠ

  • Programy speciální pedagogiky

    Studium je určeno zájemcům, kteří mají zájem o rozšíření své odborné kvalifikace v oblasti speciální pedagogiky.

    Studium k rozšíření odborné kvalifikace zaměřené na ...

  • Programy ke splnění dalších kvalifikačních předpokladů

    Studium je určeno zájemcům, kteří chtějí v rámci svého povolání vykonávat pracovní pozici, k jejímuž výkonu je nezbytné splnění konkrétních kvalifikačních předpokladů.

    Studium pro výchovné poradce


Kontakt

Ing. et Mgr. Kateřina Majdiaková, Ph.D.

tel. +420 485 352 610
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Continue reading

Úřední deska FP TUL

  • FP

Úřední deska

Univerzita jako veřejná instituce informuje veřejnost, jak vyplývá ze zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů, dále pak ze zákona 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, a z vyhlášky 259/2012 Sb., o podrobnostech výkonu spisové služby, ve znění pozdějších předpisů. Na úřední desce Technická univerzita v Liberci zveřejňuje svá úřední sdělení a další dokumenty úřední povahy.

nejnovější úřední sdělení a dokumenty

struktura úřední desky

Continue reading

Co studovat na FP

  • FP

Co studovat na FP?

dasas

  • Bakalářské studium

    Bakalářské studium

    Absolventky a absolventi bakalářských studijních programů získají znalosti a dovednosti, které mohou po skončení studia hned uplatnit v praxi nebo na ně mohou navázat při studiu magisterských studijních programů na FP TUL i dalších vysokých školách včetně zahraničních. Standardní doba studia je tři roky.

    Bakalářské studijní programy jsou ukončeny úspěšným složením státní závěrečné zkoušky, jejíž součástí je obhajoba bakalářské práce. Absolvent/absolventka získá titul bakalář/bakalářka (ve zkratce Bc.) uváděný před jménem. 

    • Bakalářské studijní programy dvouoborové

      Pro dosažení kvalifikace učitele 2. stupně základních škol je nezbytné absolvovat bakalářské studium a navazující magisterské studium. Pro zájemce o učitelské povolání nabízíme spektrum bakalářských studijních programů zaměřených na vzdělávání.

      Uchazeč vybírá vždy dvojici programů: tzv. program maior a přidružený program minor. 

      Program maior a minor studijních programů se zaměřením na vzdělávání

      Uchazeč o studium v programech zaměřených na vzdělávání v přihlášce ke studiu uvede, který z dvojice zvolených studijních  programů se zaměřením na vzdělávání volí jako hlavní (program maior, student v tomto programu zakončí studium obhajobou závěrečné práce), a který jako přidružený (program minor). 

      Garance rozvrhu

      Rozvrh podle standardního studijního plánu je připravován a garantován pro ty z vypsaných kombinací, na které se zapíše minimálně 5 uchazečů.

      • Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání

      • Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání

      • Dějepis se zaměřením na vzdělávání

      • Fyzika se zaměřením na vzdělávání

      • Chemie se zaměřením na vzdělávání

      • Informatika se zaměřením na vzdělávání

      • Matematika se zaměřením na vzdělávání

      • Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání

      • Přírodopis se zaměřením na vzdělávání

      • Španělský jazyk se zaměřením na vzdělávání

      • Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání

      • Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání

      • Zeměpis se zaměřením na vzdělávání

    • Bakalářské studijní programy jednooborové

      • Anglofonní studia (Completus)

      • Anglofonní studia (Maior)

      • Anglophone studies (Completus)

      • Aplikovaná geografie

      • Bioinženýrství

      • Česká filologie pro praxi

      • Historická a muzeologická studia

      • Matematika

      • Ochrana přírody a životního prostředí

      • Pedagogická studia

      • Sociální práce

      • Speciální pedagogika

      • Sport se zaměřením na zdravý životní styl

      • Učitelství pro mateřské školy

  • Magisterské studium

    Magisterské studium

    Magisterské studijní programy jsou převážně navrženy jako navazující studium pro absolventky a absolventy bakalářských studijních programů, a to ve standardní délce 2 roky (důležitou podmínkou přijetí je úspěšně ukončené Bc studium). Výjimkou je studijní program Učitelství pro 1. stupeň základní školy v délce 5 let (podmínkou přijetí je úspěšně složená maturitní zkouška).

    Absolventka či absolvent magisterského studijního programu získá rozšířené znalosti a dovednosti bakalářského programu, které zvyšují možnosti úspěšného uplatnění v praxi. Studijní programy jsou ukončeny úspěšným složením státní závěrečné zkoušky, jejíž součástí je obhajoba diplomové práce. Absolventka/absolvent získá titul magistra/magistr (ve zkratce Mgr.) uváděný před jménem.

    • Magisterské studijní programy - nenavazující

      Učitelství pro 1. stupeň základních škol

    • Magisterské studijní programy - navazující

      Magisterský studijní program Učitelství pro střední školy a 2. stupeň ZŠ umožňuje absolventům dosáhnout kvalifikace učitele, uchazeč si vybírá specializaci tvořenou kombinací dvou oborů. Součástí podmínek přijetí je úspěšně zakončené bakalářské studium.

      Upřesnění a poznámky

      Garance rozvrhu:

      Rozvrh je plně garantován pro ty z vypsaných kombinací programů, na které se zapíše minimálně 5 uchazečů.

      Pro obory fyzika, chemie, informatika, matematika jsou možné i nevypsané vzájemné kombinace; rozvrh pro výuku v těchto dalších kombinacích je nutné řešit individuálně, není garantován.

      • Učitelství pro 2. stupeň základních škol

      • Učitelství pro střední školy a 2. stupeň základních škol

      • Aplikovaná geografie a regionální rozvoj

      • Aplikovaná matematika

      • Fyzika | obor Aplikovaná fyzika

      • Bioengineering

      • Bioinženýrství

      • Historie

      • Vychovatelství

  • Doktorské studium

    Doktorské studium

    Doktorské studium je určeno absolventkám a absolventům magisterských programů. Spolupráce s dalšími českými i zahraničními pracovišti a podpora grantových agentur umožňuje studentkám a studentům účastnit se odborných konferencí, případně absolvovat část svého studia v zahraničí. Absolventka či absolvent doktorského studia umí vykonávat samostatnou tvůrčí, výzkumnou a organizační práci v oboru.

    Doktorské studijní programy jsou ukončeny úspěšným vykonáním státní doktorské zkoušky a obhajobou disertační práce. Absolventka/absolvent získá akademický titul doktorka/doktor (ve zkratce Ph.D.) uváděný za jménem.

    Doktorské studijní programy

    • Aplikovaná matematika

    • Aplikované vědy v inženýrství | Fyzikální inženýrství

    • Dějiny a společnost v moderní době

    • Nano a mikrotechnologie

    • Nano and Microtechnology

Continue reading

Proč studovat na FP

  • FP

Proč studovat na FP?

FP TUL to je Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická Technické univerzity v Liberci, škola střední velikosti, která je dostatečně velká na zajištění špičkových podmínek pro studium a zároveň dostatečně malá na to, aby výuka byla založena na výrazně osobním lidském přístupu.
  • Protože Vám poskytneme kvalitní vzdělání v 24 studijních programech (Bc., Mgr., NMgr., Ph.D., celoživotního vzdělávání) podporovanými informačními a komunikačními technologiemi (ICT).
  • Protože naše absolventky a naši absolventi mají dobré uplatnění na trhu práce - výuka jazyků, ICT, komunikačních dovedností i praxe je součástí studia.

  • Protože učíme moderně s využitím dramatizace, exkurzí, praxí, kurzů a her.
  • Protože nabízíme širokou nabídku předmětů, včetně netradičních: 627 předmětů od astronomie, bridže, deskových her, přes jógu, mapy, latinu, umělou inteligenci až po zimní výcvikový kurz.
  • Protože můžete studovat v zahraničí se stipendijní podporou.
  • Protože můžete sportovat v krásném okolí LiberceAkademické sportovní centrum TUL nabízí posilování a saunu, aerobik, kickbox, fotbal, tenis, plážový volejbal, power jógu, indoor cycling, hokej, bruslení, golf, paintball, kurz jachtingu, dvě tělocvičny a špičkovou cvičnou horolezeckou stěnu.
  • Protože v Liberci najdete všechno, co potřebujete a jsou tady levné koleje i jídlo v menze.
  • Protože na koleji je kromě menzy, výpočetní centrum, dva studentské kluby i kulečníková herna.

Continue reading

Stipendijní fond

  • FP

Stipendijní fond

Pravidla pro přiznávání stipendií studentům bakalářských, magisterských a doktorských studijních programů uskutečňovaných fakultami TUL obsahuje Stipendijní řád TUL.


Podmínky přiznání prospěchového stipendia stanovuje čl. 4 tohoto řádu. Děkan fakulty vnitřní normou podle odst. 3 (c) stanoví předepsaný počet získaných kreditů a vážený studijní průměr a podle odst. 6 výši prospěchového stipendia na daný akademický rok, a to na základě počtu studentů a finančních možností fakulty.

Pro akademický rok 2023/2024 byly částky prospěchových stipendií stanoveny dle Příkazu č.2/2023 děkana FP TUL.

Studenti, kteří vyhověli podmínkám pro přidělení prospěchového stipendia, byli informováni mailem.


Dle čl. 3, odst. 1(e) tohoto řádu jsou možná přiznání stipendií v případech zvláštního zřetele hodných, přičemž v bodě III upřesňuje případy, v kterých může být přiznáno mimořádné stipendium. Základní podmínky přiznání mimořádného stipendia stanovuje čl. 10 Stipendijního řádu TUL. Děkan fakulty vnitřní normou podle odst. 3 a 4 tohoto článku stanoví další podmínky pro přiznání mimořádného stipendia a jeho výši.

 

Pravidla pro vyplácení mimořádných stipendií na FP TUL je dáno Směrnicí č.1/2022 děkana FP TUL.

Continue reading

Studentská vědecko-umělecká činnost

  • FP

Studentská vědecko-umělecká činnost

Studentskou vědecko-uměleckou činností (SVUČ) Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci se snažíme podporovat studující v odborné práci nad rámec jejich studijních povinností daných studijními plány. 

Přihlaste se do SVUČ se svým projektem i vy – získáte cenné zkušenosti a stipendium 12 000 korun.

Vše, co potřebujete o SVUČ vědět

  • Pro koho je SVUČ určena?

    Do SVUČ se mohou přihlásit všichni studující bakalářských a magisterských (dlouhých i krátkých) studijních programů FP TUL.

  • Jaké podmínky je nutné pro přihlášení se do SVUČ splnit?

    1. V první řadě si musíte zvolit téma své odborné práce – ideálně z těch, které nabízí vaše katedra a její pracovníci.
    2. Pokud si zvolíte vlastní téma, je nutné získat školitele z řad akademických pracovníků FP TUL.
    3. Jakmile budete mít téma, ve spolupráci se školitelem vyplňte v řádném termínu elektronickou přihlášku – pro letošní ročník je deadline 28. 3. 2024
    • Jaké téma si mám pro svou SVUČ vybrat?

      • Do SVUČ se přihlaste s konkrétním projektem – jejich témata a stručný popis zveřejňují jednotlivé katedry i se jmény školitelů.
      • Můžete si zvolit i vlastní téma, ale musíte k němu získat školitele z řad vyučujících FP TUL.
      • Téma SVUČ musí být prokazatelně nad rámec vašich povinných studijních povinností, mělo by souviset s vaším vlastním odborným nebo uměleckým růstem pro budoucí profesi a může souviset s aktuálně řešenými výzkumnými projekty vaší katedry.
    • Může být téma SVUČ a mé bakalářské nebo diplomové práce stejné?

      SVUČ nemůže být zároveň vaší bakalářskou či diplomovou prací, ale v případě úspěšně řešené SVUČ je vhodné získaná data využít v bakalářské nebo diplomové práci.

    • Kdy mám zahájit práci na SVUČ?

      SVUČ je jednoletá, začíná se začátkem letního semestru a končí s koncem zimního semestru. Začátek řešení SVUČ si proto naplánujte tak, aby její řešení skončilo ještě v době vašeho studia – ideální je např. druhý ročník bakalářského či první ročník navazujícího magisterského studia.

    • Získám stipendium?

      Základní stipendium v průběhu řešení SVUČ je 6 000 korun za semestr – vyplácí se vždy zpětně na základě průběžné zprávy o stavu řešení projektu (vypracované studentem) a hodnotící zprávy od školitele (potvrzení, že student skutečně zadané téma SVUČ zpracovával a v jeho řešení pokročil).

      Vyplacení základního stipendia SVUČ v druhém (tedy posledním) semestru řešení projektu je podmíněno účastní na konferenci SVUČ, která se koná zpravidla na přelomu února a března.

      Celkem je tedy základní stipendium 12 000 korun za jednoleté řešení SVUČ.

      Je možné také získat mimořádné stipendium SVUČ na úhradu nákladů spojených s aktivní účastí na tuzemské nebo zahraniční konferenci (do výše 5 000 korun za osobu/rok).

    • Kde získám další informace?

      Podrobné informace o SVUČ FP TUL obsahují Pravidla studentské vědecko-umělecké činnosti FP TUL (níže na stránce).

      Informace o vypsaných tématech SVUČ si vyžádejte u vedoucí/ho své katedry. 

    Pravidla SVUČ FP TUL

    Čl. 1 | Studentská vědecko-umělecká činnost (SVUČ)

    1. SVUČ FP TUL vyhlašuje Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická Technické univerzity v Liberci. Je určena pro studenty FP TUL v bakalářských a magisterských studijních programech.
    2. Obsahem SVUČ je vědecko-odborná nebo umělecká činnost plněná nad rámec studijních povinností plynoucích ze studijního plánu studijního oboru a v souladu s profilem absolventa studijního programu, v němž je student na FP TUL zapsán. Cílem SVUČ je motivovat studenty k řešení vlastních výzkumných projektů a k účasti na řešení výzkumných projektů kateder. 
    3. Posouzením odborné úrovně přihlášek projektů SVUČ, jejich výběrem a doporučením k financování je pověřeno kolegium děkana FP TUL. O financování projektů s konečnou platností rozhodne děkan fakulty.

    Čl. 2 | Průběh SVUČ

    1. Projekty SVUČ jsou jednoleté s obdobím řešení od začátku letního semestru do konce zimního semestru následujícího akademického roku. Řešení projektů SVUČ se řídí harmonogramem soutěže uvedeném na www.fp.tul.cz/svuc.
    2. Projekty SVUČ jsou zpravidla individuální, řešené jediným studentem. Ve výjimečných případech projektu řešeného dvojicí studentů musí být tento návrh zdůvodněn a obhájen. V takovém případě se předkládá jediná přihláška za celý řešitelský tým projektu.
    3. Student po dobu své účasti v SVUČ spolupracuje s konzultantem, který je zpravidla členem některé katedry FP TUL. Konzultant určuje pracovní náplň studenta, posuzuje průběžnou a závěrečnou zprávu studenta a doporučuje udělení stipendia.
    4. O průběhu řešení projektu SVUČ bude k datu stanoveném harmonogramem předložena elektronická průběžná zpráva. Ke konci doby řešení projektu bude předložena elektronická závěrečná zpráva.

    Čl. 3 | Přihlášení do SVUČ

    1. Student se do SVUČ hlásí na základě konkrétního projektu. Témata projektů a jejich stručný popis zveřejňují jednotlivé katedry i se jmény konzultantů vždy k datu vyhlášení nové soutěže. Návrh projektu může podat i student, musí však k němu získat konzultanta.
    2. Konzultant se v daném roce podílí na vedení nejvýše dvou projektů SVUČ.
    3. Přihláška projektu obsahuje název projektu, jméno a příjmení studenta, program, případně specializaci nebo obor studia, ročník studia, jméno, příjmení a pracoviště konzultanta, anotaci, cíle, výstupy, rozpočet a zdůvodnění projektu. V případě navazujícího projektu je doplněno zhodnocení předešlého projektu.
    4. Podané přihlášky projektů zhodnotí Komise SVUČ FP TUL. Komise vybere projekty k financování a své doporučení předá děkanovi FP, který o financování projektů s konečnou platností rozhodne.

    Čl. 4 | Konference vědecké, výzkumné a tvůrčí činnosti

    1. FP jedenkrát ročně, zpravidla v týdnu předcházejícím letnímu semestru, organizuje Konferenci vědecké, výzkumné a tvůrčí činnosti FP TUL (dále konference), na které studenti prezentují dosažené výsledky formou odborné přednášky nebo jiné prezentace spojené s diskusí.
    2. Prezentace vychází ze studentem předložené závěrečné zprávy a další dokumentace, kterou schválil konzultant studenta. Konzultant vypracuje posudek na závěrečnou zprávu a nejpozději 3 pracovní dny před konáním konference jej společně se závěrečnou zprávou předá na DFP.
    3. Konference může být v závislosti na počtu přihlášených rozdělena do sekcí. Pro každou sekci je jmenována komise z řad pedagogů FP nebo externích odborníků.
    4. Student – řešitel projektu oceněného na závěrečné konferenci prvním až třetím místem, si může požádat o financování jednoletého navazujícího projektu za současného splnění podmínky, že navazující projekt bude ukončen v řádné délce studia. Žádost o financování navazujícího projektu bude posouzena kolegiem děkana FP, které rozhodne, zda ji vyhoví a financování doporučí děkanovi.

    Čl. 5 | Rozpočet projektu SVUČ

    1. Rozpočet projektu SVUČ se skládá z těchto položek: stipendijní prostředky, mzdy, odvody na sociální a zdravotní pojištění.
    2. Položka stipendijní prostředky se dále dělí na stipendium odpovídající pevné částce 12 tis. Kč na osobu a rok, a na mimořádné stipendium do max. výše 5 tis. Kč (na osobu a rok) určené na úhradu mimořádných nákladů spojených s aktivní účastí studenta na vybrané tuzemské nebo zahraniční odborné konferenci. Požadavek na mimořádné stipendium musí být v komentáři k rozpočtu zdůvodněn především názvem konference, předpokládaným termínem konání, formou aktivní účasti studenta (příspěvek) a předpokládanými náklady.
    3. Položka mzdy je pevně stanovena ve výši 1600 Kč a je určena na vyplacení jednorázové mimořádné odměny konzultantovi úspěšně zakončeného projektu SVUČ.
    4. Položka odvody na sociální a zdravotní pojištění zahrnuje povinné odvody zaměstnavatele a je stanovena dle platných zákonných norem z výše položky mzdy.
    5. Základní stipendium SVUČ se vyplácí vždy zpětně za uplynulý semestr na základě hodnotící zprávy od konzultanta. Konzultant má právo na základě posouzení výsledků a průběhu řešení projektu navrhnout krácení stipendia.

     

    doc. PaedDr. Aleš Suchomel, Ph.D.
    děkan FP TUL

    Harmonogram

    Option: 1

    Dokumenty

    Archiv závěrečných zpráv studentské vědecko-umělecké činnosti

    • 1. místo konference SVUČ 2019

      Kristýna Vobejdová

      Klimatické změny v Libereckém kraji za posledních 20 let

      Cílem práce je prokázat, zda v Libereckém kraji dochází k nějakým klimatickým změnám či extremizaci počasí a pokud ano, v jak velkém měřítku. K práci jsou využita data o srážkách, teplotách a slunečním svitu za posledních 20 let z meteorologické stanice v Liberci a zprůměrovaná data za celý Liberecký kraj. Data pro práci byla získána z Českého statistického úřadu a ze stránek Českého hydrometeorologického ústavu. Dále byla využita data o průtoku řek ve vybraných povodí libereckého kraje. Tato data byla dána do tabulek, z nichž poté byly vyhotoveny grafy, na jejichž základech byla data porovnávána a byly vyvozovány možné souvislosti mezi nimi. Výsledné výstupy představují, či je možné, že dochází k nějakým možným klimatickým změnám, nebo zda se může jednat jen o nějaké případné odchylky od dlouhodobých průměrů nemající vliv na dlouhodobé klimatické podmínky v libereckém kraji.

      Závěrečná zpráva

    • 1. místo konference SVUČ 2019

      Bc. Anna Mikezová

      Výzkumná sonda akvizice češtiny nerodilým mluvčím

      Cílem projektu je provést výzkumnou sondu akvizice češtiny. Sběr dat pod vedením vedoucí práce probíhal od listopadu 2018 do prosince 2019. Data byla sbírána pouze v písemné podobě. Probandem je desetiletý egyptský chlapec, který přišel do ČR se svými rodiči. Cílem práce je průběžný sběr jazykových dat produkovaných probandem v písemné podobě a jejich komentář řešitelkou projektu, která s probandem pracuje každý týden. Následně byla provedena analýza vybraných dat.

      Závěrečná zpráva

    • 2. místo konference SVUČ 2019

      Tereza Ulmanová

      Českoslovenští emigranti a rezidentura civilní rozvědky v Kanadě v době tzv. studené války

      Politické změny v Československu po únoru 1948 vedly řadu obyvatel k rozhodnutí odejít do emigrace. Jednou z cílových zemí se stala Kanada, kde našla nový domov i řada výrazných intelektuálů, mezi nimi například Vladimír Krajina či Josef Škvorecký nebo Oto Hora. Odchod do emigrace neznamenal automaticky ochranu před perzekučními a represivními mechanismu komunistického Československa. Mezi výrazné aktivity rezidentur Československé civilní rozvědky v jednotlivých státech patřilo sledování emigrantů. Cílem mého projektu bylo za pomocí základních metod práce historiků (analýza, syntéza komparace pramenů s poznatky z literatury) zpracovat příspěvek k uvedené problematice v Kanadě.

      Závěrečná zpráva

    • 3. místo konference SVUČ 2019

      Kristýna Pelíšková

      Analýza plnění zdravotních doporučení pro pohybovou aktivitu a spánek u dětí a mládeže

      V odborných studiích je prokázán pozitivní vliv pravidelné pohybové aktivity a dostatečného spánku na lidské zdraví (fyzické, psychické i sociální). Z hlediska našich informací a rešerše literatury však nebyl do současné doby zpracován podrobnější výzkum zaměřený na dostatečnost pohybové aktivity a současně i spánku u dnešní populace dětí a mládeže. Z toho důvodu je hlavním cílem projektu analyzovat zdravotní doporučení pro pohybovou aktivitu a spánek u 7–17letých jedinců. Průřezová studie bude zahrnovat výzkumný soubor s předpokládaným počtem 200 osob vybraných na základních a středních školách. Pohybová aktivita a spánek budou monitorovány objektivně pomocí akcelerometru ActiGraph GT9X (verifikována dobrá validita i reliabilita přístroje) a současně subjektivně prostřednictvím dotazníkového šetření. Projekt bude příspěvkem ke stanovení úrovně pohybové aktivity a spánku u českých dětí a mládeže.

      Závěrečná zpráva

    • další účastník

      David Zlesák

      Uplatnitelnost středoškoláků v regionu Libereckého kraje

      Vybrat si střední školu v 15 letech je vždy velké rozhodnutí, které nás často může ovlivnit na celý život. Spousta studentů ale střední školou nekončí a jdou studovat dál. Například Technickou univerzitu v Liberci. Jací studenti ale na TUL opravdu chodí, a jestli se v tomto chování dá nalézt nějaká pravidelnost, je pro otevírání oborů klíčové. Je v mém zájmu, jako akademického senátora, sledovat různé indikátory, které vyjadřují skutečný stav naší univerzity. Z hlediska podpory, kterou vysoká škola poskytuje vybraným středním školám, je vhodné znát motivaci i názory na jednotlivé typy zaměstnání, a to od těch, na které je potřeba vysokoškolské vzdělání, jako je učitel, až po ty, na něž stačí pouze výuční list. Dnešní doba se však dynamicky rozvíjí, a proto jsou některé závěry, díky kterým máme aktuální systém v nám známém složení, nepřesné. Tato práce tedy má zčásti také ověřit, zda je směřování nabídky oborů vhodné nebo by se mělo poupravit, popřípadě vytvořit k tomu vodítka.

      Závěrečná zpráva

    • další účastník

      Michaela Kutschkerová, Jiří Šikola

      Podmínky práce učitele

      Společenské změny doléhají přirozeně i na fungování a práci školy. Na učitele jsou v současnosti při práci s žáky kladeny vysoké nároky na odbornou způsobilost i jeho osobnostní charakteristiky. ˇ5ada studií poukazuje na vysokou pracovní zátěž učitele, na neadekvátní odměňování nebo na dilemata v profesních situacích, které mohou učitele vést až k syndromu vyhoření. Práce se zabývá zjišťováním názorů učitelů druhého stupně ZŠ na jejich profesní podmínky vytvářené školou a společností. Využit bude kvalitativní výzkumný přístup a metoda rozhovoru. Plánován je typologický výběr učitelů (v počtu 3 až 10). Následně získaná data budou analyzována a interpretována. Počítáno je s výstupem posteru případně sborníkového článku, jež by prezentovaly zjištěné výsledky.

      Závěrečná zpráva

    • další účastník

      Slavomír Míča

      Jazyková (in)tolerance anglicismů v současné španělštině a francouzštině

      Jazyk používaný v dokumentech institucí Evropské unie je stále se rozvíjejícím fenoménem, jehož historie ani vývoj doposud neskončily. Jde o živý materiál, do něhož prakticky na denní bázi přibývají nové pojmy, zkratky či významy již existujících pojmů, pomocí nichž tyto dokumenty pojmenovávají každodenní realitu politického života institucí Evropské unie. Cílem této práce je srovnat vliv anglicismů na „evropskou terminologii“ ve španělštině a francouzštině a dále se pokusit určit, který z těchto dvou zmíněných románských jazyků je benevolentnější v přijímání anglicismů do svého jazykového systému a jak s nimi zachází. Korpus termínů byl záměrně omezen pouze na originální dokumenty Evropské unie dostupné na webových stránkách EURLEX, které umožňují interaktivní prohledávání těchto dokumentů. Je tak zaručeno, že korpus bude ve všech jazycích identický, což v případě korpusů excerpovaných například z médií nelze zaručit. Kvantitativní metodou a metodou lingvistické komparace se práce snaží dojít k závěru o (ne)toleranci francouzštiny a španělštiny vůči neologismům přicházejícím do nich z angličtiny.

      Závěrečná zpráva

    • 1. místo konference SVUČ 2018

      Kateřina Hejnišová

      Syntaktické (morfosyntaktické) vlastnosti slovesa JÍT

      Cílem projektu je zpracovat analýzu užívání slovesa jít nerodilými mluvčími češtiny. Na základě kvantitativní a kvalitativní analýzy opřené o data čerpaná z ČNK, resp. z korpusu CzeSL, ale také z korpusu Merlin, zpracovat specifika užívání tohoto významného slovesa v písemných komunikátech, a to nejen s ohledem na chybovou analýzu, ale představíme celkový obraz gramatického i sémantického užití tohoto slovesa nerodilými mluvčími. Výsledná analýza bude prezentována v podobě posteru na IX. Mezinárodním sympoziu o češtině jako cizím jazyku.

      Závěrečná zpráva

    • 2. místo konference SVUČ 2018

      Jaroslava Česnohlídková

      „Zakázaná láska“. Trestní postih milostných vztahů u TNK Děčín

      Poválečné Československo prodělalo v prvních poválečných letech velice dynamický vývoj, který výrazně determinovala snaha o vytvoření národnostně homogenního státu Čechů a Slováků. Tato skutečnost ovlivňovala i proces retribučního soudnictví, které mělo za úkol potrestat válečné zločince a kolaboranty. Mezi obviněnými v rámci retribučního procesu nalezneme i řadu osob, které se podle tehdejších měřítek dopustily navázání nevhodného milostného vztahu (tzv. horizontální kolaborace). V rámci mého projektu zdokumentuji na základě analýzy pramenů a literatury konkrétní kauzy tzv. horizontální kolaborace před TNK Děčín. Výsledek výzkumu budu prezentovat v písemné podobě, představím ho v rámci jednoho z vědeckých studentských setkání katedry historie a na konferenci SVUČ.

      Závěrečná zpráva

    • 3.-4. místo konference SVUČ 2018

      Alžběta Sakařová, Andrea Hýblová, David Němec

      Představení historických událostí z vybraných období 20. století Liberecka v netradičním melodramatickém pojetí a její ověření ve školním prostředí.

      Projekt je zaměřen na představení pravdivých příběhů běžných obyvatel Československé republiky z období 1918- 1989 a přiblížení vnímání dané doby žákům a studentům základních a středních škol. Projekt téma uchopil umělecky a obohatil laickou orální historii, která je doporučována rámcově vzdělávacím programem jako vhodný prostředek pro přiblížení historických období i motivační prvek ve vzdělávacím procesu, o melodramatickou složku. Příběhy orální historie jsou zpracovány umělecky a to ve dvou polohách. První formou je vytvoření originálního písňového materiálu, který vyjádří esenci příběhů orální historie v emoční a prožitkové rovině. Druhou formou je zpracování příběhů orální historie v krátké dramatické příběhy, které pro silnější výpověď dramatického vyjádření, budou podbarveny zvukomalbou. Netradiční spojení orální historie a expresivních melodramatických prvků je východiskem projektu. Projekt představí vybrané příběhy orální historie let 1918 – 2018 s uměleckými prvky storytellingu, zvukomalby a autorské písňové tvorby. Zpěv, zvukomalba, dramatický přednes a autorsky zpracované texty chtějí oslovit žáky a studenty základních a středních škol v podobě dramatického pořadu.

      Závěrečná zpráva

    • 3.-4. místo konference SVUČ 2018

      Michaela Kutschkerová

      Vybrané metody měření kvality života

      Cílem této práce je porovnat vybrané metody měření kvality života. Za pomoci odborné literatury se v úvodní části nachází vysvětlení konceptu kvality života. Nedílnou součástí práce jsou charakteristiky vybraných metod měření kvality života. Následující kapitoly budou zaměřeny na použití a srovnání jednotlivých metod, přičemž pro jejich aplikaci budou použita data získaná z dotazníků.

      Závěrečná zpráva

    • Jáchym Novák

      Liberecká specifika výsledků voleb do PSP ČR v roce 2017

      Práce se zabývá městem Liberec a jeho jednotlivými lokalitami, případně volebními okrsky či městskými čtvrtěmi. Svým zaměřením spadá do disciplíny volební geografie. Analyzuje výsledky voleb do PSP ČR v roce 2017 v konkrétních lokalitách. Soustředí se na ty lokality, kde se výsledky voleb výrazněji liší od celkového výsledku za město Liberec. U každé lokality, kterou do výzkumu zahrneme, se snažíme interpretovat, proč lidé ve volbě dali nebo nedali přednost daným politickým stranám a hnutím na rozdíl od jiných oblastí. Nezabýváme se lokalitami, jejichž výsledky přibližně korespondují s celkovým výsledkem za Liberec.

      Závěrečná zpráva

    • Nikitina Elena

      Vliv španělských spisovatelů na ruskou literaturu / La influencia de los escritores españoles en la literatura rusa

      Sin duda podemos decir que la cultura literaria rusa todavía tiene muchas páginas interesantes, que no son bastatne estudiadas por ahora mismo. El estudio de esos temas nos podría dar una mejor comprensión no sólo de la evolución de la literatura rusa, sino también de unos u otros grandes acontecimientos socio-políticos, históricos y culturales del pasado. Además, podemos buscar y estudiar las paralelas de la literatura rusa y de la literatura extranjera. Muchos críticos literarios dicen que el estudio de la imagen de la cultura artística de España y de Rusia es importante por la indudable influencia española en la cultura rusa.

      Závěrečná zpráva

    • Vojtěch Machačný

      Analýza konfliktu mezi kmeny Hutu a Tutsi se zaměřením na aktuální situace

      Práce se zabývá historickým rozebráním konfliktu mezi dvěma hlavními kmeny ve Rwandě tedy Hutu a Tutsi, který proběhl v roce 1994 a následným výzkumem současné situace ve Rwandě. Výzkum se týká především toho, jak lidé vnímají konflikt v dnešní době a sleduje především současnou situaci v zemi. Výzkum je rozdělen do provincií dle administrativního členění země a zkoumá, jak situaci v rurálních, tak městských oblastech země. Respondenti jsou dále rozděleni do generací. Výzkum byl prováděn formou rozhovorů.

      Závěrečná zpráva

    • Jan Koros

      Jan Harus – komunistický politik

      V Československu proběhl v prvních poválečných letech velice dynamický vnitropolitický vývoj, jehož nedílnou součástí se stala hluboká přeměna sociálních struktur společnosti, politických i správních orgánů. Tento celostátní vývoj samozřejmě ovlivňoval i dění ve městě Liberec. Podstatnou roli v tomto procesu sehrávala Komunistická strana Československa, v Liberci reprezentovaná především Janem Harusem. Cílem mého projektu je na základě analýzy, komparace a syntézy pramenů zpracovat životní osud tohoto muže, který se z pozice řadového člena strany vypracoval až na post ministra Státní kontroly. Harus patřil mezi vůdčí politické síly Liberce v období tzv. třetí republiky a sehrál podstatnou roli v únorovém převzetí moci komunisty v roce 1948 a následném etablování totalitního režimu.

      Závěrečná zpráva

    • Sabina Laušmanová

      Tzv. konečné řešení židovské otázky - případ rodiny Perlmann

      20. století bývá po právu nazýváno jako „století migrací“. K přesunům obyvatelstva, nuceným, dobrovolným i řízeným státní politikou docházelo i v Československu, státu, který vznikl v důsledku konce první světové války v roce 1918. Mezi nejvýrazněji postižené skupiny obyvatel patřili v tomto kontextu bezesporu německy mluvící obyvatelé státu (po 5/1945) a rasově pronásledovaní během okupace nacionálně socialistickým Německem. Tragický osud posledně zmíněné skupiny determinovala zvrácená rasová politika vyhrocená v tzv. konečném řešení židovské (cikánské) otázky. V rámci mého projektu hodlám rekonstruovat životní osud rodiny libereckého právníka Perlmanna, který patřil bezesporu mezi intelektuální elitu mladého československého státu. Perlmann i jeho blízcí byli tzv. Norimberskými zákony označeni za židy, což se pro jejich další existenci stalo fatálním. Na příkladu konkrétního životního osudu jedné rodiny doložím složitosti 20.století.

      Závěrečná zpráva

    • Iva Kořínková

      Kvalita rurálního života

      Práce na téma Kvalita rurálního života se zaměřuje na konceptualizaci kvality života, která má dvě části, jednou z nich je kvalita rurálního života. Úvodní část práce se věnuje obecné charakteristice termínu kvalita života a jeho dvou akceptovatelným tvrzení. Dichotomie urbánní – rurální je ve zkoumání kvality života přítomna od jeho počátků, tudíž i tato práce bude obsahovat popis urbánní kvality v České republice. Další podkapitoly se budou zabývat venkovem, jeho postavením a rurální kvalitou života v České republice. Nedílnou součástí práce je konfrontace získaných dat z dotazníkového šetření s daty o kvalitě rurálního života od jiných autorů.

      Závěrečná zpráva

    • Linda Skrbková

      Politické procesy 50. let – kauza bratři Červenkovi

      Politická perzekuce a politické procesy se staly po únorových změnách v roce 1948 nedílnou součástí nového režimu. Posláním politických procesů a nejrůznějších forem politické perzekuce bylo odstranění skutečných či domnělých odpůrců a vyvolání atmosféry strachu mezi obyvatelstvem. Politická perzekuce a procesy se měly zároveň stát prostředkem k legitimizaci a stabilizaci nového totalitního systému. Justice přestala být nezávislou a stala se trvalou součástí represivního aparátu totalitního režimu až do listopadu 1989. Oběti politických procesů a perzekucí pocházely z nejrůznějších vrstev obyvatelstva. Mezi postižené patřili i Jaroslav a Přemysl Červenkovi. Cílem mého výzkumu je na základě analýzy, komparace a syntézy pramenů a odborné literatury charakterizovat tuto konkrétní kauzu.

      Závěrečná zpráva

    • Tomáš Bendl

      Rozdíly v kultuře, mentalitě a identitě mezi Švýcarskem a Českou republikou (komparace české a švýcarské identity a mentality)

      Předložená studentská vědecko-umělecká práce se zaobírá srovnáním české a švýcarské regionální identity a mentality. Ačkoliv se porovnávané regiony v globálním měřítku nachází blízko sebe (oba dva leží ve Střední Evropě a považují se za „střed Evropy“), prvky jako identita a mentalita jsou zcela odlišné. Teoretická část práce se především zaobírá pojmy jako identita, regionální identita, mentalita, regionální mentalita a jejich prvky. Hlavní metodou, která zkoumá rozdíl v daných oblastech, je dotazníkové šetření. Hlavní částí práce je analýza dotazníkového šetření a nástin příčin očekávaných rozdílů.

      Závěrečná zpráva

    • Jan Cinke

      Využití GIS pro prostorové rozložení zátěže obyvatelstva z venkovního ovzduší

      Práce se zabývá zpracováním hygienických dat znečištění ovzduší na příkladu měření znečištění ovzduší z České Lípy z října 2016, od počátečního získání surových dat až po konečné vizualizace. Měření vzniklo ze spolupráce Krajského úřadu Libereckého kraje, Státního zdravotního ústavu a Krajské hygienické stanice v Liberci. Bylo provedeno pomocí 5 mobilních měřících jednotek a meteorologické stanice ČHMÚ. Pro zpracování dat pomocí metod GIS byla oslovena Technická univerzita v Liberci. Práce se v úvodní části zabývá převedením dat do vhodné podoby pro použití v GIS analýze a následné tvorbě vhodné kategorizace území, dle umístění měřících míst a kategorie, která jim byla přidělena zhotovitelem měření. Poté je část práce věnována výběru vhodné metody pro analýzu dat tohoto typu a její parametrizaci. Dále probíhá výběr kartografického vyjádření výsledků analýzy. V neposlední řadě se podstatná část práce věnuje tvorbě vizuální prezentace výstupů, konkrétně souboru map a webové mapové aplikaci. V závěru se práce věnuje zhodnocení a diskuzi o možných problémech vzniklých nedostatky ve vstupních datech pro GIS analýzu.

      Závěrečná zpráva

    • Iveta Jirásková

      Politické procesy 50. let - kauza Jaromír Kopecký

      Politická perzekuce a politické procesy se staly po únorových změnách v roce 1948 nedílnou součástí nového režimu. Oběti represivních zásahů pocházely z nejrůznějších vrstev obyvatelstva. Mezi odsouzenými politickými vězni nalezneme celou řadu významných představitelů intelektuálního, politického i kulturního života. Jedním z nich byl i člen protinacistického odboje a významný diplomat Jaromír Kopecký. Cílem mého výzkumu je na základě analýzy, komparace a syntézy pramenů a odborné literatury charakterizovat tuto konkrétní kauzu. Výsledek výzkumu budu prezentovat v písemné podobě a zároveň ho představím v rámci jednoho z vědeckých studentských setkání katedry historie a na studentské konferenci SVUČ.

      Závěrečná zpráva

    • Karolína Kafková

      Politická vězeňkyně Jiřina Štěpničková

      Politická perzekuce a politické procesy se staly po únorových změnách v roce 1948 nedílnou součástí nového režimu. Posláním politických procesů a nejrůznějších forem politické perzekuce bylo odstranění skutečných či domnělých odpůrců a vyvolání atmosféry strachu mezi obyvatelstvem. Politická perzekuce a procesy se měly zároveň stát prostředkem k legitimizaci a stabilizaci nového totalitního systému. Justice přestala být nezávislou a stala se trvalou součástí represivního aparátu totalitního režimu až do listopadu roku 1989. Oběti politických procesů a perzekucí pocházely z nejrůznějších vrstev obyvatelstva. Jednou z postižených se stala i herečka Jiřina Štěpničková, která byla odsouzena za ilegální přechod hranic. Cílem mého výzkumu je na základě analýzy, komparace a syntézy pramenů a odborné literatury charakterizovat konkrétní kauzu Jiřiny Štěpničkové. V práci se zaměřím na rekonstrukci politického procesu se jmenovanou.

      Závěrečná zpráva

    • Barbora Kazdová

      Diferenciace depresivních onemocnění v české republice jako následků nízké kvality života

      Kvalita života je multidimenzionální a komplexní soudobý koncept, usilující o uchopení sociální reality. Pojem multidimenzionální značí několik významových dimenzí, jejichž základ tvoří dimenze psychologická a materiální, těmi dalšími jsou například morální dimenze, sociologická, kulturní-antropologická a jiné. Odvrácenou stranou soudobé společnosti orientované na výkon je neúspěch. Stres podmíněný tímto životním stylem vytváří podprůměrně kvalitní život, který se v současné době projevuje zvýšením počtu diagnostikovaných duševně nemocných, zejména nárůstem v oblasti depresivních onemocnění.

      Závěrečná zpráva

    • Jan Koros

      Postoj studentů vysoké školy k migraci v České republice

      V práci studentské vědecké a umělecké činnosti se budu věnovat problematice imigrace do České republiky. Zhodnotím problematiku migrace očima českých studentů vysokých škol a poté ji zakončím interpretací výsledných dat. Vytvořím anketu pro 50 studentů Technické univerzity, z nichž polovina bude z magisterského studia, druhá polovina z bakalářského studia. Výsledkem práce budou rozdíly v názorech na současnou problematiku tématu migrace podle věku, fakulty, či zda uchazeč žije v městském nebo vesnickém prostředí. Opomenuty nebudou ani politické názory jednotlivých respondentů, jako výsledný ukazatel této problematiky v ČR.

      Závěrečná zpráva

    • Adam Kracík

      Johann Ableitlinger- Spolupracovník československé rozvědky

      Předmětem této práce je přiblížení a představení příběhu rakouského občana Johanna Ableitingera, který v 50. a 60. letech dvacátého století spolupracoval s československou civilní rozvědkou. Práce je rozdělená do několika částí. První z nich popisuje osobu Johanna Ableitingera, další části se poté snaží ukázat, proč se rozhodl spolupracovat, jaké typy informací dodával a posléze i jeho zatčení a následný proces. Na úplný začátek práce jsem si dovolil zařadit ještě kritiku pramenů a zdrojů informací, ze kterých jsem čerpal. Cílem mé práce je seznámit čtenáře se životem obyčejného člověka, který se nechal zlákat ke spolupráci s rozvědkou a také na někdy až neuvěřitelnou nesmyslnost akcí špionážní služby země sovětského bloku.

      Závěrečná zpráva

    • Michaela Lisá

      Využití literárních textů při výuce španělštiny na středních školách

      Má práce se zabývala využitím literatury při výuce španělského jazyka na středních školách. Cílem bylo vytvoření několika pracovních listů, které měly být následně dány k dispozici pedagogům na středních školách, kde probíhá výuka španělského jazyka. Jejich zpětná vazba pak měla být zapracována do finálního zhodnocení a závěru mé práce. V průběhu roku jsem vytvořila 10 pracovních listů s literárními ukázkami, od kterých jsem se dané úkoly snažila odvíjet. Vybrané ukázky jsou vyňaté ze stěžejních děl španělské ale i světové literatury od jejích počátků až po současné autory. Mezi ukázkami je nejen próza, ale také poezie. Také jsem zařadila některé reálie Španělska a jeho historie související s ukázkami, abych podpořila rozvíjení i těchto znalostí alespoň pasivně. K některým náročnějším listům byly vytvořeny také jejich vyplněné verze pro pedagogy.

      Závěrečná zpráva

    • Jan Šnorbert

      Geografie poutních míst v Libereckém kraji

      Hlavním cílem této práce bylo vytvořit celkovou databázi poutních míst v Libereckém kraji. Dalším cílem byla identifikace jednotlivých poutních míst a jejich následné zmapování, popis jednotlivých míst a jejich stavu, historie, dopravní dostupnosti a návštěvnosti. V neposlední řadě také bylo za úkol zhodnocení církevního turismu v Libereckém kraji a jeho specifik. Dále bylo mým úkolem osobní průzkum jednotlivých míst, jenž byl uskutečněn s výjimkou tří lokalit.

      Závěrečná zpráva

    • Milan Votava

      Politické procesy 50. let – kauza Františka Votavy

      Hlavním cílem v první fázi řešení projektu bylo shromáždění nejdůležitějších pramenných zdrojů z Národního archivu a Archivu bezpečnostních složek. Dalším důležitým zdrojem bylo studium relevantní literatury. Mezi odsouzenými politickými vězni nalezneme celou řadu významných představitelů intelektuálního, politického i kulturního života, ale také zcela běžné občany. Jedním z nich byl i sedlák František Votava. Za pomocí komparace, syntézy a analýzy uvedených zdrojů byla zpracována studie této kauzy a životního osudu Františka Votavy. V druhé části projektu jsem se zaměřil na práci s další relevantní literaturou a pozornost jsem také věnoval dalším materiálům z různých archivů, kde jsem se zaměřil především na Votavův život před odsouzením a po propuštění z vězení.

      Závěrečná zpráva

    • Ester Yael Adamová

      Tzv. konečné řešení židovské otázky – osud rodiny Emila Deutsche

      V souvislosti se zvrácenou rasovou politikou německého nacionálního socialismu byla nucena opustit své domovy v Liberci řada obyvatel. Nejen demografické proměny města a změna politického systému roku 1938, vedly k tomu, že ti, které Norimberské zákony označily za Židy, zmizeli většinou cíleně z „paměti“ města.  Kvůli extrémnímu vyústění v podobě tzv. konečného řešení židovské otázky, kterým se mělo stát kompletní vyvraždění všech takto označených osob, výrazná část druhou světovou válku nepřežila. Mezi ně patřila i rodina Emila Deutsche. Rekonstrukci jejího životního příběhu se zabývá tento projekt. Na tomto konkrétním případu jedné z mnoha takových rodin tak popíši dopady tehdejší politické situace na život perzekuovaného jedince.

    • Bc. Filip Brus

      Změna pylové zátěže vybraných oblastí Libereckého kraje za posledních pět let.

      Srovnání distribuce pylů během roku ve vybraných oblastech Libereckého kraje za posledních pět let. Vysvětlení změny druhového složení pylů v návaznosti na klimatické podmínky v jednotlivých letech. Vytvoření map rozšíření pylů v jednotlivých letech a interpretace změny distribuce pylů za posledních pět let.

    • Martin Havránek

      Pohybová aktivita a tělesné složení u dětí a mládeže v kontextu stravovacích zvyklostí

      V odborných studiích je prokázán pozitivní vliv pravidelné pohybové aktivity a optimálního tělesného složení na lidské zdraví (fyzické, psychické i sociální). Z hlediska našich informací a rešerše literatury však nebyla do současné doby zpracována studie, která by analyzovala vztah mezi rozdílnými stravovacími zvyklostmi a objektivně změřenou pohybovou aktivitu a současně i tělesným složením u současné české populace dětí a mládeže. Z toho důvodu je hlavním cílem projektu analyzovat pohybovou aktivitu a tělesné složení u 7–17letých jedinců s ohledem na jejich rozdílné stravovací zvyklosti. Pohybová aktivita je monitorována objektivně pomocí akcelerometru ActiGraph GT9X a tělesné složení je měřeno prostřednictvím tělesného analyzátoru InBody 720 (verifikována dobrá validita i reliabilita přístrojů). Stravovací zvyklosti jsou zjišťovány standardizovaným dotazníkovým šetřením. Projekt bude příspěvkem k podpoře zdravého životního stylu mladé generace.

    • Barbora Kuncová

      Návrh pohybové intervence u dětí se sníženou motorickou kompetencí

      Motorická kompetence je způsobilost vykonávat pohyb (pohybový akt) adekvátním způsobem. Motorická kompetence hraje důležitou roli během ontogeneze jedince a zabývají se jí různé disciplíny: vývojová psychologie, psychologie práce, medicínské disciplíny a kinantropologie. Úroveň motorické kompetence u dítěte neovlivňuje pouze pohybový vývoj, ale má vliv také na vývoj řeči, schopnost učení, hybnost ruky (jemná motorika) a souvisí s úspěchem dítěte na prvním stupni ZŠ. Nízká úroveň motorické kompetence se nezvyšuje samovolně vývojem, je třeba intervenční zásah. Je důležité, aby se jejím rozvojem zabývali už i pedagogičtí pracovníci na základních školách. Proto vytváříme intervenční pohybový program pro pedagogy 1. stupně ZŠ, který uvede pedagogy do práce s dětmi se sníženou motorickou kompetencí, tj. dětí projevujících se jako nešikovné, nemotorné. Program budou moci pedagogové využít při hodinách tělesné výchovy, výtvarné výchovy, anglického jazyka, českého jazyka a matematiky.

    • Michaela Kutschkerová, Jiří Šikola

      Podmínky práce učitele v Libereckém kraji

      Profese učitele pošla u nás za několik posledních desetiletí významnými změnami např: kurikulární reformy, koncept inkluze) s dopady na učitele. Týkají se zvýšené pracovní zátěže a profesních  nároků na učitele i na fungování samotné školy. Práce se zabžvá zjišťováním názorů učitelů druhého stupně ZŠ v Libereckém kraji na jejeich profesní podmínky vytvářené školou a společností. Využit bude kvalitativní a kvantitativní výzkumný přístup. Kvalitativní výzkum využije metody rozhovoru, kvatitativní výzkum metodu dotazníku. Využita budou také data ze závěrečné práce "Podmínky práce učitele" (SVUČ 2019). Následně získaná data budou analyzována a interpretována.

    • Lidiia Petrova

      Andaluský dialekt: Granada

      Tato práce se zaměřuje na variantu andaluské španělštiny mluvenou ve městě Granada, které se nachází ve východní části regionu Andalusie. Na základě teoretické informací, ziskaných z různých publikací o andaluské španělštiny je analizovaná řeč 12 účastníků různého pohlaví, věku a vzdělání. Každý z nich se zučastnil v kratkém rozhovoru, které byl zaznamenaný prostřednictvím audio náhravek, vytvořených mobilním telefonem. Rozhovory účastníků představují řeč mluvenou v Granadě, která je podrobně prozkoumaná z pohledu fonetického, morfosintaktického a lexikálního.

    • Tereza Tomešková, Jana Žďánská

      Klima učitelského sboru ZŠ: longitudinální šetření

      Projekt se zabývá výzkumem šetření klimatu učitelských sborů ve vybraných základních školách. V dané problematice budeme analyzovat, pomocí dat z minulých let, posun charakteristik zjištěného klimatu. Sběr dat byl analyzován již v roce 2016 a 2018. Otevřena bude diskuze ke stabilitě klimatu, případně k možným příčinám jeho proměn. Cílem projektu je zjistit a zhodnotit posun v charakteristikách klimatu učitelských sborů u vybraných základních škol.

    • Ondřej Horák

      Geografická analýza pocitu strachu z kriminality ve městě Semily

      Práce se v základu zabývá především analýzou míst strachu z kriminality v Semilech, respektive mapováním pocitu strachu obyvatel. Dalším, čím se práce zabývá jsou návrhy na opatření a zlepšení kritických míst, která by mohla zvýšit v Semilech pocit bezpečí. Výstupem práce jsou názorné mapy a grafy doprovázené vysvětlením. Práce vycházela z výzkumného vzorku o rozsahu 107 respondentů. Výsledky analýzy budou předány městskému úřadu Semily k použití v praxi. Výzkum je prováděn za účelem zkvalitnění prostoru města.

      Závěrečná zpráva

    • Jakub Kunst

      Komplexní pohled na perlu Jablonce – přehrada Mšeno, její okolí a nedostatky

      Tato studentská vědecko-umělecká práce se zaobírá Jabloneckou přehradou Mšeno a jejím okolím v několika ohledech. Od historie, důvodu výstavby, hydrosférické charakteristiky území, rekreačních možností využití přehrady až po hledání nedostatků spjaté s rekreací a návrhy na jejich vyřešení, které předám vedení města Jablonec nad Nisou. Práce zahrnuje také průzkum návštěvníků přehrady. Zjistíme, odkud za přehradou cestují, čím je uchvátila, a naopak co se jim příliš nelíbí nebo co jim chybí. V práci najdeme také mapu rekreačního okolí a míst, které jsou spojeny s přehradou a jejím využíváním. Díky pomoci místního sběratele a fotografa se můžeme podívat na několik historických i nynějších fotografií, které dokumentují změnu hlavně okolí přehrady. Pro lepší reprezentaci a představu o místech jsem sám nafotil několik fotografií z dronu.

      Závěrečná zpráva

    • Filip Mařas

      Pandemie COVID-19 a pohybová aktivita dětí školního věku

      Pandemie koronavirové choroby COVID-19 ochromila životy většiny lidí po celém světě. Zvlášť postiženou oblastí se jeví být pohybová aktivita dětí, u kterých se ve školním věku teprve formují zdravotně orientované návyky do dospělosti. V současné době však nejsou souhrnně z více států známy syntetizované informace o aktivním životním stylu mladé generace v průběhu koronavirové krize. Navíc, dle našeho vědomí, chybí data za Českou republiku. Z tohoto důvodu je cílem práce připravit systematickou přehledovou studii o úrovni pohybové aktivity v průběhu koronavirové pandemie u 6–18letých jedinců v mezinárodním kontextu a umožní-li to protiepidemická nařízení, tak uskutečnit u vybraného vzorku českých školáků monitoring pohybové aktivity. Systematická přehledová studie bude vypracována na základě článků publikovaných v mezinárodních vědeckých databázích Web of Science a Scopus. Případný monitoring pohybové aktivity u českých dětí bude probíhat v souladu s platnými vládními protiepidemickými nařízeními (připraveni jsme na využití jak subjektivních, tak i objektivních výzkumných metod). Projekt bude příspěvkem k informování o závažnosti vlivu koronavirové krize na zdravý životní styl dětské populace.

      Závěrečná zpráva

    • Adéla Miřetínská

      Ztracená starobylá města a civilizace v Amazonii

      Ve své práci se budu zaobírat ztracenými starobylými městy a jejich civilizacemi na území největšího deštného pralesa na Zemi, a to v Amazonii. Poukáži na existenci velice početné a organizované civilizace žijící na zemědělsky úrodných polích obklopené objemnou a širokou řekou Amazonkou, díky níž se důkazy o minulé civilizaci objevily později, vzhledem k absenci kamenné stavby a rozsahu Amazonie jako kontextu výzkumu. Důležitou složkou pro žijící předkolumbovské civilizace byl vývoj zemědělství, bez kterého by se těžko pochopil vzestup těchto ojedinělých civilizací. Cílem mého zkoumání je pochopení cenné kultury dávné civilizace a její zachovaní a v neposlední řadě zpochybnit tvrzení, že Amazonie nepředstavuje pouze jen nedotčenou divočinu plnou nepoznaných druhů a živočichů.

      Závěrečná zpráva

    • Petra Prokopová

      Případy příslušníků SD souzených Mimořádným lidovým soudem v Mostě v tzv. prvním retribučním období

      Brutalita a nelidskost 2. světové války vedla již během jejího průběhu k diskuzi o nutnosti potres- tání válečných zločinů a zločinů kolaborace. Hlavní viníci byli postaveni před instituci Mezinárod- ního tribunálu v Norimberku. Souběžně s tím probíhala retribuce i v jednotlivých státech. Projekt se zabývá problematikou potrestání příslušníků okupačního represivního aparátu nacistického Německa, kteří byli nějakým způsobem zapojeni do organizace SD a jejichž kauzy řešil Mimořádný lidový soud v Mostě v tzv. prvním retribučním období.

      Závěrečná zpráva

    • Bc. David Zlesák

      Bydlení ve městě a na vesnici v kontextu roztroušenosti sídel v České republice

      Tato práce se zabývá historií a aktuální situací českých sídel z pohledu bydlení, preferencích pro výběr typu bydlení a o argumentech pro výběr bydlení samotného. Jednotlivé aspekty jsou vnímány samostatně a propojovány s ostatními faktory. Z analýzy jednotlivých prvků vyvstanou
      pozitivní a negativní stránky, stereotypy nebo představy jednotlivců i společnosti.

      Závěrečná zpráva

    • Renata Zollerová

      Využití GIS v celoročním programu oddílu vodních skautů

      Hlavní myšlenkou skautingu je všestranný rozvoj osobnosti. Konkrétní činnosti, pomocí kterých by k tomuto všestrannému rozvoji mělo docházet, jsou pak definovány ve skautské výchovné metodě. Ta mimo jiné zahrnuje, či v budoucnu bude zahrnovat, tyto body: učení se aktivní činností, příroda jako objekt zájmu a pobyt v ní, zapojení se do společnosti ve smyslu aktivního občanství. K všestrannému rozvoji osobnosti patří i digitální gramotnost, která je vyžadována při každodenních činnostech. GIS, jakožto systém umožňující ukládat, spravovat a analyzovat prostorová data, tedy data reprezentující reálné jevy a objekty, je využitelný při činnostech vycházejících ze skautské výchovné metody a zároveň reaguje na jeden z fenoménů současnosti – digitální gramotnost.

      Závěrečná zpráva

    • Bc. Gabriela Kladivová
      Bc. Kristýna Shánělová

      Alternativní vzdělávání v Libereckém kraji, na Jičínsku a Mladoboleslavsku

      Práce se zabývá alternativním vzděláváním a snaží se přiblížit jejich instituce v Libereckém kraji, na Jičínsku a Mladoboleslavsku veřejnosti. Tyto instituce využívají odlišné metody a organizace výuky, kterými se snaží přiblížit vědomosti a dovednosti dětem a mladistvým. V tuto chvíli neexistuje seznam těchto institucí, který by napomohl ke snadnějšímu navázání kontaktu veřejnosti s nimi. Teoretická část práce vymezí základní informace o institucích alternativního vzdělávání a konkrétně se zaměří na Waldorfskou a Montessori pedagogiku. Výsledkem praktické části je vytvoření databáze alternativních institucí ve zmíněných lokalitách a následně tvorba interaktivní mapy.

      Závěrečná zpráva

    • 1. místo SVUČ 2022
      Barbora Prokorátová

      Korespondence členek CWSA se sufražetkami dalších států Unie a spřátelených britských organizací

      Rok 1920 se stal pro kulturu Spojených států jistě všeobecně známým. Ptáte-li se proč, odpověď je snadná. Právě v tomto roce byl ratifikován 19. dodatek, který přinesl americkým ženám volební právo. Ovšem takovému výsledku, který je dnes vcelku všední a jasný, předcházel ohromný boj žen i mužů, kteří se nebáli vystoupit z davu, aby získali to, co by mělo být v moderním světě a civilizované společnosti samozřejmé, tedy hlasovací právo pro všechny. Nejen pro muže, nejen pro bílé, ale pro celý národ.

      Jako ostatně i dnes, každý konflikt či spor vytváří spojenectví, díky němuž vzniká síť kontaktů, jež napomáhají dosáhnout vysněných cílů. V tomto ohledu nebyly boje za hlasovací práva žen výjimkou. Korespondence mezi sufražetkami jednotlivých hnutí a organizací byla jedním z nejdůležitějších aspektů této "války". Sdílely v ní své taktiky, názory, postupy, ale také se domlouvaly na různých setkáních, jež mohla vést ke kolektivním debatám, přednáškám, ale především častým demonstracím, v tomto ohledu známým spíše jako Women's March. Takové průvody pak vedly k větší informovanosti a obeznámenosti s problémem v široké veřejnosti.

      Na počátku 20. století, kdy uplynulo téměř osmdesát let od prvních pokusů získat volební právo a prvního oficiálního setkání v New Yorku v Seneca Falls, se nasazení žen první vlny feminismu stupňovalo. Řady spolků se rozšiřovaly, hnutí se stále více sjednovacala a sympatie amerických občanů rostly. Samozřejmě tu ale byli také odpůrci, kteří se pokoušeli zmařit první krůčky k politické rovnoprávnosti. Chtěla bych upozornit, že jednu z klíčových rolí hrála právě korespondence, která sufražetky doprovázela po celou dlouhou trnitou cestu až na samý konec. Tyto hrdinky se svého hlasovacího práva dočkaly dne 21. září 1920.

      Závěrečná zpráva

    • 2. místo SVUČ 2022
      Lukáš Vávra

      Výročí 100 let od prvního celonárodního testování tělesné zdatnosti u mládeže — pilotní studie

      V roce 2023 uplyne přesně 100 let od prvního celoplošného národního testování úrovně tělesné zdatnosti u mládeže na území Československa. Z hlediska metodické náročnosti pro potenciální novodobé opakování výzkumu (zejména na dnešní dobu zastaralý výběr testů, neúplný popis provedení, nutnost zajistit nestandardní vybavení atp.) je žádoucí uskutečnit pilotní studii před samotnou realizací plošného testování. Z tohoto důvodu je hlavním cílem projektu připravit, uskutečnit a vyhodnotit pilotní studii testování úrovně tělesné zdatnosti pomocí původní historické metodiky na vybrané škole. Pilotní průřezová studie bude zahrnovat vždy 1 vyučovací třídu tělesné výchovy u děvčat i u chlapců v rámci věkového rozmezí participantů 10–19 let. Zjištěné výsledné hodnoty budou komparovány s původní historickou studií. Projekt bude významným příspěvkem pro možnou realizaci opakovaného plošného celostátního testování po 100 letech.

      Závěrečná zpráva

    • 3. místo SVUČ 2022
      Vilém Erlebach

      Porovnání mikroflóry trávící trubice vybraných zástupců čeledi Blaberidae se zaměřením na výskyt symbiotických a parazitických druhů a jejich klasifikaci v taxonomickém systému

      Většina zástupců z řádu švábů (Blattodea) je řazena mezi polyfágní živočichy, kteří jsou nedílnou součástí potravních řetězců, a to především díky rozkladu organické hmoty, ke kterému jim napomáhají symbiotické organismy, vyskytující se převážně v dutinách zadní části jejich trávicí trubice. Osídlení trávicí soustavy švábu je však druhově bohatě osídleno nejen symbiotickými prvoky, ale také monoxenními parazity např. řádem Eugregarinida z třídy Gregarinea a zástupci druhů entomopatogenních a entomoparazitických hlístic a různými druhy bakterií. Nejvíce probádaným nižším taxonem z řádu Blattodea jsou Termiti (Isoptera), též známí jako všekazi. U zbývajících šesti nižších taxonů, tak vzniká prostor pro hlubší bádání. Pro účely této práce byla proto vybraná čeleď Blaberidae, v jejichž trávicí trubici se rovněž nachází různé druhy prvoků, bakterií a hlístic typických pro jejich daný biotop.

      Závěrečná zpráva

    • 3. místo SVUČ 2022
      Markéta Šedivá & Karolína Galáčová

      Život v pramenech, studánkách a jejich okolí v Libereckém kraji

      V Liberci a jeho okolí se nachází velké množství přírodních pramenů a studánek (přírodní prameny upravené člověkem) s různou kvalitou vody a s odlišným bezprostředním okolím. Navrhovaný projekt se zaměřuje na zmapování vybraných pramenů a provedení jejich botanického a hydrobiologického průzkumu. Během monitoringu bude provedeno vyhodnocení řasového a sinicového oživení vody včetně botanického průzkumu stanoviště. U vybraných studánek pomocí laboratorního rozboru zjistíme, zda je voda pitná. Na nárostové řasy a sinice (takzvaný fytobentos; fototrofní organismy s dominancí rozsivek) a rostliny budeme pohlížet přes jejich vztahy k prostředí na stanovišti (vliv ekologických faktorů), dále se zaměříme na sezónní aspekt výskytu různých druhů během roku.

      Projekt je předkládán pro dvě řešitelky, protože spojením botanického a hydrobiologického průzkumu budeme moci vybrané lokality lépe prozkoumat. Data z obou vědeckých pohledů (ekologické botaniky a ekologie vody) pomohou získat ucelenější pohled na prameniště. Týmový způsob práce lze využít i k rozvíjení spolupráce mezi studenty a k propojení různých oborů. Markéta Šedivá bude mít na starosti botanický průzkum. Během monitoringu bude na prameništích určovat rostlinné druhy, vyhodnocovat jejich ekologické požadavky a druhy fotodokumentovat. Bude si všímat druhů jedlých, léčivých, případně jedovatých. Součástí její práce bude také pořízení fotografií rozsivek a rostlinných povrchů pomocí elektronové mikroskopie. Karolína Galáčová se bude věnovat hydrobiologii stanovišť. Provede průzkum, jaké druhy řas a sinic se ve vybraných pramenech a studánkách vyskytují. Bude pořizovat mikrofotografie jednotlivých druhů řas a sinic pod světelným mikroskopem. Pomocí specializovaného softwaru OMNIDIA následně vyhodnotí kvalitu vody prostřednictvím přítomných druhů rozsivek. Ze získaných dat budou studentky společně tvořit informační brožuru pro veřejnost o monitorovaných pramenech z pohledu botanického a hydrobiologického, dále se brožura bude okrajově zabývat i geologií, pedologií, klimatologií a geografií. Pro větší poutavost bude brožura doplněna o snímky rozsivek a o několik vybraných rostlinných povrchů pořízených na elektronovém mikroskopu. V brožuře budou informace o případném výskytu invazních druhů rostlin. Dále budou diskutovány i jedlé, léčivé a jedovaté druhy rostlin, pokud se na lokalitách budou vyskytovat.

      Závěrečná zpráva  Brožura

    Continue reading

    Informace ke studiu

    • FP

    INFORMACE KE STUDIU

    Harmonogramy

    Option: 1

    Studijní plány

    Option: 1

    Formuláře

    Žádosti

    Option: 1

    Oznámení

    Option: 1

    Potvrzení

    Option: 1

    Ostatní

    Option: 1

    Obecné zásady kreditního systému

    • Každý předmět (= jednosemestrální kurz) je ohodnocen určitým počtem kreditů, které vyjadřují míru náročnosti předmětu. Tyto kredity studentka/student získá absolvováním předmětu, tj. splněním všech podmínek, které jsou dány sylabem předmětu, popř. které specifikuje vyučující na začátku příslušného semestru.
    • Standardní tempo studia je 60 kreditů za akad. rok, minimální přípustné tempo je 35 kreditů za rok.
    • Podmínkou uzavření studia není absolvování stanoveného počtu studijních let, ale získání předepsaného počtu kreditů v předepsané skladbě (tj. za předměty povinné, povinně volitelné a volitelné) a složení předepsaných zkoušek.
    Typ studia Standardní délka (v letech) Počet kreditů
    Bakalářské 3 180
    Magisterské (1.st.ZŠ) 5 300
    Magisterské (navazující) 2 120

    Obsah studia oboru je dán studijním plánem. Předměty v něm uvedené se dělí na:

    • Povinné předměty - takové předměty, které studující daného oboru musí absolvovat. S výjimkou 1. semestru, v němž je skladba předmětů předepsána, může volit dobu jejich absolvování. Je však povinen respektovat předepsaná omezení (případné podmiňující předměty). 
    • Povinně volitelné předměty - seskupeny do bloků. Z každého bloku, který je studijním programem oboru předepsán, studující povinně volí předměty tak, aby jejich absolvováním získal předepsaný minimální počet kreditů z daného bloku. 
    • Zbývající počet kreditů studující získává absolvováním volitelných předmětů. Studující si může zapsat jako volitelný kterýkoliv předmět vyučovaný na univerzitě (tedy např. povinné předměty jiných aprobací, další povinně volitelné předměty atd.), pokud tomu nebrání podmínky omezující zápis a souhlasí-li děkan fakulty, na níž je studující zapsán.
     
    Organizace studia

    Studující je povinen získat stanovený minimální počet kreditů za každý akademický rok i za celé studium. Svůj postup studiem si může volit do jisté míry individuálně, protože předměty nejsou jednoznačně přiřazeny k určitému ročníku. Ve studijním plánu je pouze doporučen rok a semestr jejich absolvování; jedná se o tzv. standardní studijní plán, který je studentovi zabezpečován rozvrhově.

    Předzápis na příští školní rok se koná koncem letního semestru. Student zapisuje předměty povinné, povinně volitelné i volitelné tak, aby jejich absolvováním mohl získat minimálně určený počet kreditů (35) za školní rok. V případě, že se studentovi nepodařilo některý předmět absolvovat a získat za něj kredity, může si tento předmět zapsat ještě jednou (celkem tedy nejvýše dvakrát). U některých předmětů může být stanoveno absolvování nějakého z předcházejících předmětů jako podmínka jejich zápisu.

    Continue reading

    Studentská grantová soutěž

    • FP

    Pravidla pro studentskou grantovou soutěž v roce 2025 se řídí dle zásad uvedených na stránkách TUL: https://www.tul.cz/sgs 

    Program Konference SGS 2024 & SVUČ 2024

    Konference s příspěvky hlavních řešitelů projektů SGS za rok 2024 se koná ve úterý 25.2.2025 v zasedací místnosti proti děkanátu FP TUL (v budově G, 4. patro).

    Prezentace max. 15 minut + diskuse 5 minut

    Zahájení

    • 14:00 Zahájení

    SGS 2024 (Zasedací místnost)

    • 14:10 Ing. Šárka Hauzerová (FP/KCH), Studium buněčné interakce s polymerním vlákenným materiálem, tříletý projekt – končící (SGS-2022-4090)

    • 14:30 Ing. Mgr. Bc. Karolína Morávková (FP/KCH), Vývoj nanovlákenného systému pro uvolňování léčiv ve vaginálním prostředí, dvouletý projekt – končící (SGS-2023-4406)

    • 14:50 Mgr. Lukáš Rubín, Ph.D. (FP/KTV), Sekulární trendy tělesné zdatnosti u mládeže: výročí 100 let od prvního celonárodního testování na území Československa, dvouletý projekt – končící (SGS-2023-4397)

    • 15:10 přestávka

    • 15:20 Mgr. Lenka Knopová, Ph.D. (FP/KTV), Tvorba a ověření intervenčního programu pro komplexní rozvoj motorické kompetence u žáků mladšího školního věku, tříletý projekt – běžící (SGS-2024-4491)

    • 15:40 Mgr. Veronika Bačová, Ph.D. (FP/KPP), Finský model vzdělávání budoucích učitelů, dvouletý projekt – běžící (SGS-2024-4477)

    • 16:00 Ing. Pavlína Konopáčová (FP/KCH), Cyklodextrinové polymery jako sorbenty pro vychytávání perfluorovaných sloučenin z vody, dvouletý projekt – běžící (SGS-2024-4440)

    • 16:20 Mgr. Jan Hnělička (FP/KHI), Každodenní život příslušníků československé zahraniční armády během druhé světové války, tříletý projekt – běžící (SGS-2024-4467)

    • 16:40 Ing. Jaroslav Mikule (FP/KCH), Radiační degradace polymerních nanovlákenných materiálů, tříletý projekt – běžící (SGS-2024-4481)

    Cíl studentské grantové soutěže

    Cílem studentské grantové soutěže TUL je zvýšit a podpořit vědeckovýzkumné aktivity studentů doktorských a magisterských studijních programů ve spolupráci s akademickými pracovníky, zvýšit kvalitu a efektivnost vědecké, technické a vzdělávací práce, rozvíjet nové, zejména interdisciplinární obory doktorského a magisterského studia a navazovat spolupráci v těchto oborech se zahraničím.

    SGS je hrazena z prostředků státního rozpočtu určených na specifický vysokoškolský výzkum, které poskytuje MŠMT na základě výsledků výzkumu a vývoje a počtu studentů v akreditovaných studijních programech. 

    SVUČ 2024 (G401)

    14:10 Ema Sochová; Adéla Šoborová; Dominik Steiner; Radovan Šnýdl (KHI), Porodnice U Apolináře v 80. letech 20. století ve vzpomínkách zdravotnického personálu

    14:25 Jan Lotz; Kristýna Mirská; Lucie Reslová; Jan Rozum (KHI), Dospívání "Husákových dětí" ve vzpomínkách pamětnic a pamětníků

    14:40 Adam Svatoslav Rauš; Zuzana Schmidtová; Kristýna Stodolová; Klára Svobodová (KHI), Slast a rozkoš: Sexualita v 80. letech v Československu ve vzpomínkách pamětníků a pamětnic

    14:55 Yelyzaveta Hrynchak (KRO), Mezi mýtem a realitou: srovnávací analýza žánrů magického realismu a ukrajinské chimérické prózy

    15:10 přestávka

    15:20 Natálie Kozáková (KPP), Využití metody nedokončených příběhů (Story Stem) v diagnostice školní zralosti v oblasti sociálního a morálního vývoje

    15:35 Daniela Kofrová (KPP), Journaling jako efektivní nástroj sebereflexe pro lepší zvládání stresu

    15:50 Veronika Vondráčková (KBE), Sledování změn biodiverzity cévnatých rostlin v recentně uměle vybudovaných tůních a jejich bezprostředním okolí v Dolní Řasnici, Václavicích, Hrádku nad Nisou a Jeřmanicích

    16:05 Martina Novotná (KBE), Batrachologický průzkum tůní vytvořených pro zadržení vody v krajině

    16:20 Zina Červená (KBE), Rozsivky jako bioindikátory nově vybudovaných retenčních tůní

    16:35 Adam Bouška (KTV), Vztah tělesné výšky a vybraných motorických testů u mládeže v současném i historickém kontextu

    Continue reading

    Pokyny pro závěrečné práce

    • FP

    Pokyny pro zpracování bakalářské a diplomové práce

    SZZ   29. 5. - 20. 6. 2025
    • Termín odevzdání BP/DP

      do 23. 4. 2025 (včetně)

      Po vložení BP/DP v IS STAG pošle student sdělení na email adresu This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..
      Do předmětu emailu prosím uvádějte Odevzdání závěrečné práce.

      Studenti, kteří mají přerušené studium, se emailem obrátí na paní Kazdovou a požádají o vygenerování úvodních listů. Kompletní práci ve formátu pdf. zašlete na email (This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.). Práce Vám bude nahrána do STAGu.

      Kroky pro vygenerování úvodních listů z IS STAGu:
      - moje studium
      - kvalifikační práce (levý sloupec)
      - doplnit údaje o bakalářské/diplomové práci
      - tisk titulních stránek a zadání kvalifikační práce - tisk v pdf

      Úvodní listy vložte do své práce ve formátu pdf. Nepřevádějte do wordu!


      Po kontrole BP/DP bude studentovi poslán email, že je práce schválena. Kopii emailu obdrží vedoucí práce, vedoucí katedry a sekretariát katedry, na které bude obhajoby probíhat.
      Následně studijní oddělení zapíše do IS STAGu termín odevzdání.

       

    • Termín přihlášení ke SZZ

      webový portál do 23. 4. 2025

      (https://www.fp.tul.cz/student/szz)
      Studenti, kteří mají přerušené studium, se přihlásí ke SZZ přes sekretářku dané katedry.

    • Odevzdání BP/DP

      POUZE ON-LINE formou

      (směrnice děkana FP TUL 1/2021, čl.3)

      - elektronicky v IS STAG potvrdit prohlášení autora závěrečné práce,
      - doplnit v IS STAG název práce v českém a anglickém jazyce, anotaci v českém a anglickém jazyce, klíčová slova v českém a anglickém jazyce, rozsah práce a počet příloh,
      - uložit do IS STAG elektronickou podobu závěrečné práce vytvořenou podle čl. 3 odst. (3)  směrnice rektora TUL č. 5/2018 (viz https://knihovna.tul.cz/document/18),
      - uložit do IS STAG datové přílohy práce komprimované do jednoho souboru ve formátu ZIP s velikostí nepřesahující 50 MB podle čl. 3 odst. (4) směrnice rektora TUL č. 5/2018.

       

    • Zápis zápočtu do IS STAGu za BP/DP

      Zápis zápočtu do IS STAGu provede studijní referentka po schválení elektronické verze.

    • Kontrola plnění studijních povinností před SZZ

      do 21. 5. 2025

    • Informace k promocím

      Prosím sledujte webové stránkyFB fakulty, kde budou informace ke konaní promocí včas zveřejněny.

      Výstupní list je ke stažení na webu FP TUL.

    Bakalářské a diplomové práce zadávané a obhajované na FP TUL jsou evidovány v informačním systému STAG. IS STAG využívá student k vyhotování zadání závěrečné práce, vkládání metadat o vyhotovené práci a úplného textu závěrečné práce a k vytvoření titulních stran závěrečné práce.

    Vizuální vzor BP/DP

    Pokyny pro zpracování závěrečné práce

    V souladu s pravidly Technické univerzity v Liberci je nezbytné používat jednotnou úpravu obálky a titulních listů a znění prohlášení. Titulní stránku, zadání a text prohlášení získá student v IS STAG, sám je nevytváří.

    Studenti, kteří mají přerušené studium, se obrátí osobně nebo emailem na studijní oddělení (Petra Kazdová) a úvodní stránky Vám budou vygenerovány.

    Pozn.

    Podle směrnice děkana FP TUL 1/2021, čl. 3, odst. 6 : „Katedra, na které probíhá obhajoba závěrečné práce, má právo si navíc vyžádat od autora také tištěnou podobu jeho závěrečné práce, a to maximálně ve dvou vyhotoveních, která budou sloužit potřebám oponentů a členů komise při státní závěrečné zkoušce. Tyto výtisky závěrečné práce nemusí  být  svázány v  tvrdých  deskách podle čl. 3 odst. 2 písm. a) směrnice rektora, neboť nemají status oficiálně odevzdané práce ve smyslu směrnice rektora čl. 4 odst. 2. Ostatní náležitosti tištěné podoby závěrečné práce podle č. 3 odst. 2 písm. b) až h) směrnice rektora musí být splněny.“

    • Pro typografickou úpravu prací a pro používání citačního aparátu platí závazná pravidla stanovená pro katedru, na které je práce obhajována, a která jsou uvedena v elektronickém kurzu Průvodce studenta FP tvorbou závěrečné práce (Moodle kurz).

    • V elektronické verzi BP/DP se prohlášení nepodepisuje.

    • Studenti, kteří mají přerušené studium, se obrátí osobně nebo emailem na studijní oddělení (Petra Kazdová) a úvodní stránky Vám budou vygenerovány.

    • Povinné části závěrečné práce (předloha úvodního listu, zadání a prohlášení)

    Bakalářská práce v jednotlivých krocích
    1. Student prokazuje v bakalářské práci (dále jen BP) schopnost aplikovat teoretické a praktické znalosti, dovednosti a kompetence, které získává a rozvíjí v průběhu studia na FP TUL.
    2. Termín zadání BP v rámci studia určují zpravidla katedry FP TUL vlastním oznámením, které je v souladu s opatřením děkana č. 3/2008. Student pracuje na BP zpravidla 3 semestry, minimálně však 2 semestry od zadání BP. Student volí téma BP dle vypsaných okruhů na dané katedře.
    3. Postup zadání BP: řídí se směrnicí děkana 1/2021, čl.2, odst. 1. a 2
    4. BP má následující strukturu:
      • Titulní list s názvem BP (vygeneruje IS STAG)
      • Zadání práce (vygeneruje IS STAG)
      • Prohlášení (vygeneruje IS STAG)
      • Poděkování (nepovinné)
      • Anotace v českém a anglickém jazyce. Pokud není jazykem bakalářské práce čeština nebo angličtina, rovněž anotace v jazyce práce. Pod každou jazykovou verzí uvést klíčová slova
      • Obsah
      • Seznam obrázků, tabulek, případně seznam grafů
      • Seznam použitých zkratek a symbolů (abecedně tříděný)
      • Text vlastní práce členěný do kapitol
      • Seznam literatury, zdrojů dle závazných pravidel katedry, na které je BP řešena (viz e-kurz)
      • Seznam příloh
      • Přílohy
    5. BP má rozsah vlastního textu zpravidla 40 normostran.
    6. Strany BP jsou číslovány od první strany s textem (úvodní vygenerovaný list). Čísla stran se zobrazují od obsahu.
    7. Citační norma je závazně stanovena jednotlivými katedrami FP TUL a je uvedena v e-kurzu na e-learningovém portálu TUL.
    8. Student odevzdává BP pouze v elektronické podobě do IS/STAG.
      Podpora procesu Odevzdání BP/DP je k dispozici v kurzu Průvodce studenta tvorbou odborné (závěrečné) práce na e-learningovém portálu TUL.

    Vydáno: 9. 3. 2011
    Poslední úprava: 7. 4. 2021

    Diplomová práce v jednotlivých krocích
    1. Student prokazuje v diplomové práci (dále jen DP) schopnost syntetizovat a aplikovat znalosti, vědomosti a kompetence získané v průběhu studia na FP TUL.
    2. Termín zadání DP v rámci studia určují zpravidla katedry FP TUL vlastním oznámením, které je v souladu s opatřením děkana č. 3/2008. Student pracuje na DP zpravidla 3 semestry, minimálně však 2 semestry od zadání DP. Student volí téma DP dle vypsaných okruhů na dané katedře.
    3. Postup zadání DP: řídí se směrnicí děkana 1/2021, čl.2, odst. 1. a 2
    4. DP má následující strukturu:
      • Titulní list s názvem DP (vygeneruje IS STAG)
      • Zadání práce (vygeneruje IS STAG)
      • Prohlášení (vygeneruje IS STAG)
      • Poděkování (nepovinné)
      • Anotace v českém a anglickém jazyce. Pokud není jazykem diplomové práce čeština nebo angličtina, rovněž anotace v jazyce práce. Pod každou jazykovou verzí uvést klíčová slova.
      • Obsah
      • Seznam obrázků, tabulek, případně seznam grafů
      • Seznam použitých zkratek a symbolů (abecedně tříděný)
      • Text vlastní práce členěný do kapitol
      • Seznam literatury, zdrojů podle závazných pravidel katedry, na které je práce zadána (viz e-kurz)
      • Seznam příloh
      • Přílohy
    5. DP má rozsah vlastního textu zpravidla 70 normostran.
    6. Strany DP jsou číslovány od první strany s textem (úvodní vygenerovaný list). Čísla stran se zobrazují od obsahu.
    7. Citační norma je závazně stanovena jednotlivými katedrami FP TUL a je uvedena v e-kurzu na e-learningovém portálu TUL.
    8. Student odevzdává BP pouze v elektronické podobě do IS/STAG.
      Podpora procesu Odevzdání BP/DP je k dispozici v kurzu Průvodce studenta tvorbou odborné (závěrečné) práce na e-learningovém portálu TUL.

    Vydáno: 9. 3. 2011
    Poslední úprava: 7. 4. 2021

    Pomůcky

    Continue reading