
Nabídka akcí pro střední školy


Fyzika a svobodná vůle
Určeno pro: 1. – 4. ročník SŠ
Kapacita: 10 – 25 účastníků
Délka: 90 minut
Termíny: po osobní domluvě
Kontakt:
Katedra matematiky
Přednáška se zabývá vztahem mezi fyzikou a lidskou svobodnou vůlí s inspirací z děl Rogera Penrose.
Zkoumá klíčové otázky, jako jsou:
- Je vědomí pouhým produktem mozku?
- Jak souvisí deterministické zákony klasické fyziky s našimi svobodnými rozhodnutími?
- Co nám o svobodné vůli říkají pojmy jako materialistický redukcionismus nebo chaos v komplexních systémech?

Geometrie interaktivně – GeoGebra a 3D tištěné pomůcky ve výuce
Určeno pro: 1. – 4. ročník SŠ
Kapacita: 15 – 30 účastníků
Délka: 4 vyučovací hodiny (2x 90 minut s 15–20 minutovou přestávkou)
Termíny: po osobní domluvě
Katedra matematiky
Cílem workshopu je propojit moderní digitální nástroj – software GeoGebra – s 3D tištěnými manipulativními pomůckami při řešení geometrických úloh. Středoškolští žáci budou pracovat v dynamickém prostředí softwaru GeoGebra a zároveň využijí 3D tištěné modely pro vizualizaci a hlubší porozumění geometrickým konceptům.
Účastníci workshopu si mohou vyzkoušet buď samostatné řešení předpřipravených úloh, anebo se mohou pod vedením lektorky aktivně zapojit do tvorby vlastních dynamických appletů. Kromě toho je zde i možnost modelovat v softwaru GeoGebra jednoduché 3D geometrické objekty, pro které bude následně předveden proces přípravy podkladů a nastavení parametrů pro 3D tisk.
Obsah workshopu je flexibilní a lze jej po předchozí domluvě přizpůsobit úrovni a potřebám konkrétní třídy nebo skupiny žáků. Je proto vhodný pro žáky různých úrovní – od prvních ročníků až po maturanty.
Workshop podporuje aktivní učení, kreativitu a rozvoj prostorové představivosti.
Co si účastníci odnesou (závisí na dohodnuté obsahové náplni workshopu):
- Základní, případně pokročilejší dovednosti při práci v dynamickém prostředí softwaru GeoGebra.
- Zkušenost s tvorbou vlastních interaktivních appletů pro řešení geometrických úloh.
- Praktickou zkušenost s modelováním jednoduchých 3D objektů a jejich následnou přípravou pro 3D tisk.
- Schopnost propojit digitální a fyzické modely při zkoumání geometrických vlastností a vztahů.
- Lepší prostorovou představivost díky práci s 3D tištěnými pomůckami.
- Inspiraci pro kreativní a vizuální přístup k matematice.

Kritické myšlení ve výchově – výchova kritickým myšlením
Určeno pro: 1. – 4. ročník SŠ
Kapacita: 10 – 15 účastníků
Délka: 4 vyučovací hodiny
Termíny: po osobní domluvě
Katedra pedagogiky a psychologie
Zaměření workshopu představuje vybraná pedagogická, psychologická a obecně společenská témata, jež přímo souvisejí s problematikou kritického myšlení ve výchově a vzdělávání. Aktivity jsou realizovány zkušenostními a zážitkovými metodami. Workshop kritického myšlení prohlubuje znalosti a dovednosti středoškoláků ze společenských věd, pedagogiky, psychologie, mediální výchovy a dějepisu.
V úvodu se účastníci seznámí s konkrétními příklady mediálních manipulací v minulosti i současnosti. Workshop rozvíjí schopnost ověřovat informace, chápat záměr autora a rozlišovat fakta od interpretací.
Praktická část zahrnuje analýzu textu, videa (sociálních sítí) a simulaci dezinformační kampaně. V navazující části se prakticky vedené setkání zaměřuje na hlubší rozbor mediálních obsahů a práci s diskusí. Účastníci workshopu si osvojí strategie efektivní argumentace, detekce rétorických manipulací a zvládání konfliktu v online prostoru.
Závěrečná část workshopu simuluje veřejnou debatu k vybranému kontroverznímu tématu.

Dějiny knihy
Určeno pro: 1. – 4. ročník SŠ
Kapacita: 20 účastníků
Délka: 1,5 vyučovací hodiny
Termíny: dle možností studujících a vyučujícího
Katedra historie
Cílem kurzu je seznámit studující s vývojem knižní kultury v českých zemích od druhé poloviny 15. do počátku 20. století.
Na příkladech vybraných tiskařů z českých zemí budou vysvětlena témata jako technické zpracování knihy, společenský dopad zvýšené reprodukce informací (cenzura, zákazy tisku, trestní stíhání autorů a vydavatelů knih), financování tisků atp.
Absolventi kurzu získají základní informace o knihovědné (odborné a popularizační) literatuře a o využitelnosti starých tisků jako mnohostranného pramene historikova bádání.

Šlechtické osobnosti na Liberecku
Určeno pro: 1. – 4. ročník SŠ
Kapacita: 20 účastníků
Délka: 1,5 vyučovací hodiny
Termíny: dle možností studujících a vyučujícího
Katedra historie
Cílem kurzu je představit významné osobnosti šlechtických rodů na Frýdlantsku a Liberecku od 16. do počátku 20. století.
Na příkladech vybraných urozenců se účastníci kurzu dozví o životaběhu šlechtice či šlechtičny, jejich společenských rolích a kariérních možnostech. Pozornost bude věnována tomu, co tyto osobnosti pro region znamenaly a co v něm vytvořily.

„Návrat domů“ – komentovaná procházka po libereckých Stolpersteine
Určeno pro: 1. – 4. ročník SŠ
Kapacita: 20 – 25 účastníků
Délka: 1,5 vyučovací hodiny (1 hod. výklad, 30 min. je určeno na cestu)
Termíny: po osobní domluvě
Katedra historie
Stolpersteine, neboli „kameny, o které je třeba klopýtnout“, jsou největším decentralizovaným památníkem holocaustu na světě. Jedná se o dlažební kostky s mosazným povrchem, které jsou vsazeny většinou před vchody posledních svobodných bydlišť obětí nacistické perzekuce. Tímto krokem je dotyčný alespoň symbolicky navrácen do „paměti“ místa, odkud pocházel, a je mu v duchu Talmudu vráceno jméno a tím i jeho identita.
Dnes se po celé Evropě nachází přes sto tisíc takových kamenů a téměř každý den přibývají nové. Patří mezi ně i přes sedmdesát libereckých. Osudy těch, pro které byly položeny, se budeme zabývat během procházky městem.
Vedle samotného historického výkladu, který díky individualizace jednotlivých životních příběhů, nabízí možnost nabourávání nejrůznějších klišé a předsudků, jež interpretaci holocaustu doprovází, budou otevřeny i všeobecná témata (např. lidská práce, rasismus), která ovlivňují život společnosti v současnosti.

„Návrat domů“ – památník šoa a liberecký židovský hřbitov
Určeno pro: 1. – 4. ročník SŠ
Kapacita: 20 – 25 účastníků
Délka: 1,5 vyučovací hodiny (1 hod. výklad, 30 min. je určeno na cestu)
Termíny: po osobní domluvě
Katedra historie
V rámci holocaustu bylo zavražděno 6 000 000 osob, které označily zvrácené rasové Norimberské zákony za židovské. Patřilo mezi ně téměř 800 libereckých občanů a občanek.
Liberecký památník šoa, který vznikl v 21. století na popud liberecké židovské obce, má jejich osud připomenout a nabízí i prostor k zamyšlení a diskuzi. Zvláštní pozornost v rámci této procházky bude věnována osudům dětí. Současné výzkumy holocaustu mluví o 1 500 000 zavražděných dětí, patřilo mezi ně i minimálně 74 dětí z Liberce. Životy dětí vyhasly díky světu dospělých, než stihly dospět, založit rodiny, dělat chyby a třeba i prospět společnosti.

Inkové a Machu Picchu
Určeno pro: studenty středních škol
Kapacita: 60 účastníků
Délka: 2 hodiny
Termíny: po osobní domluvě
Katedra románských jazyků
Kreslená přednáška s komentářem o vývoji incké říše a geografické oblasti And. Hispanista provede posluchače zajímavými vývojovými etapami rozvoje jedné z nejvýraznějších předkolumbovských indiánských kultur. Jde o učení s přesahem mezi vědními obory dějepis - zeměpis - občanský nauka a jazykověda.
Do přednášky jsou zařazeny cestopisné prvky, které ukážou, kam se může člověk vydat, pokud se bude zabývat touto oblastí světa.
Ve 120 minutách je prostor pro diskuzi a otázky z publika. Téma lze modifikovat podle potřeb učitelů a dle úrovně žáků. Kreslenou vědou vás zaujmeme od prvního okamžiku.

Labyrint Pyrenejského poloostrova a Latinské Ameriky
Určeno pro: studenty středních škol
Kapacita: 90 účastníků
Délka: 2 hodiny
Termíny: po osobní domluvě
Katedra románských jazyků
Hispanista bude žáky středních škol seznamovat s historickým vývojem na Pyrenejském poloostrově od počátků osídlení a po objevení Ameriky. Významnou součást tvoří příběh, který se propisuje do mentální podoby Španěla jako nositele výrazné charakteristiky mezi evropským obyvatelstvem. Geografie tvoří významnou složku poznání, neboť to byla právě krajina a mořská hladina, která umožnila, že hispánský svět dnes má tuto podobu.
Koho zajímá zeměpis a dějepis v úzkém kontaktu a také jazyk, který dodává civilizaci její hnací sílu, pak si musí tuto přednášku poslechnout.
Je to kreslená věda, takže vše, co se říká, bude učitel barevně vykreslovat na velkoformátových akademických tabulích. Zobrazením problému vás vtáhneme do děje již od první minuty.

Fikce a historie - spojité nádoby? Čtenářská, historická a mediální gramotnost v praxi
Určeno pro: 1. – 4. ročník SŠ
Kapacita: 15 – 25 účastníků
Délka: 1,5 hodiny
Termíny: po osobní domluvě
Katedra historie
Jak můžeme odlišit literární fikci od odborného vylíčení historické skutečnosti? A co mají naopak společného? Potřebují historikové a historičky při psaní o minulosti fantazii? A jak moc si ji smějí pouštět na špacír? Co si může dovolit beletrie, ale historiografie nesmí? A jak si poradit s fikčními a publicistickými žánry u maturity z češtiny nebo z dějepisu?
Pro vyučující ČJL, D, ZSV či mediální výchovy může být workshop inspirativním příkladem, jak propojovat ve výuce kultivování klíčových kompetencí napříč obory a předměty.

Bezpečná práce s mikroby ve školách – výuka, která baví a splňuje normy
Určeno pro: učitelé SŠ
Kapacita: 15 účastníků
Délka: 4 vyučovací hodiny hodiny s přestávkou
Termíny: konkrétní termín včetně místa konání bude vyhlášen na webových stránkách KBE
Katedra Biologie a ekologie
Workshop je určen všem pedagogům, kteří chtějí začlenit téma mikrobiologie do praktické výuky žáků s jistotou, že mají výuku pod kontrolou a nemusí se obávat zdravotního rizika pro žáky nebo porušování právních norem. První část workshopu je zaměřena na seznámení účastníků s legislativou, která stanovuje limity práce s mikroorganismy jakožto infekčním materiálem. Zmíněny budou pokyny pro bezpečnou práci a manipulaci s mikroby, nároky na vybavenost laboratoře, jakých mikroorganismů se nároky na vyšší bezpečnost týkají či jak likvidovat odpadový materiál z praktické výuky.
V druhé částí workshopu si účastníci sami vyzkouší přípravu kultivačních médií, přenos vybraných mikrobů na pevné médium, jednoduché biochemické testy a barvení mikrobů pro pozorování v mikroskopu.
Jedním z hlavních cílů workshopu je diskutovat s účastníky, na jaké konkrétní problémy při plánování nebo samotné realizaci výuky by mohli v rámci vlastního pracoviště narazit, například z pohledu technického a materiálního vybavení, a pro tyto problémy hledat efektivní řešení.

Jak říct, co si myslím aby mě bylo slyšet!
Určeno pro: studenti SŠ a jakékoliv další zájemce
Kapacita: 15 studentů ideální, jiná po domluvě
Délka: 3 hodiny
Termíny: úterý dopoledne - po domluvě
Katedra primární a preprimární pedagogiky
Chceš působit jistěji, když mluvíš před lidmi? Tento praktický workshop tě provede základy hlasové techniky, správného dechu, posazení hlasu a artikulace.
Vyzkoušíš si různá cvičení, díky nimž zjistíš, jak může tvůj hlas znít silněji, jasněji a přesvědčivěji. Workshop tě sice přes noc nepromění v řečníka, ale ukáže ti, že s tréninkem je to možné – a že tvůj hlas může být tvým největším spojencem při veřejném vystupování.

Kouzlo situace, tajemství dialogu
Určeno pro: studenti SŠ a jakékoliv další zájemce
Kapacita: 15 studentů ideální, jiná po domluvě
Délka: 3 hodiny
Termíny: úterý dopoledne - po domluvě
Katedra primární a preprimární pedagogiky
Zajímá tě, jak to dělají herci? Co všechno jejich povolání obnáší – a proč se herecké dovednosti hodí i v běžném životě? V tomto workshopu si vyzkoušíš improvizaci, hraní krátkých dialogů a vžití se do různých rolí.
Čekají tě cvičení, při kterých se pobavíš, vystoupíš ze své komfortní zóny a zjistíš, že „být trochu trapný“ vlastně vůbec není konec světa – spíš začátek větší sebejistoty před ostatními.