Projekty na FP TUL
Pro bakalářské obory se zaměřením na vzdělávání je vytvářena nová forma státní závěrečné zkoušky z pedagogiko-psychologického základu. Projekt byl vybrán a finančně podpořen neziskovou organizací Otevřeno, aby posílil praktické a profesní zaměření bakalářské přípravy budoucích učitelů. Studenti prokážou své profesní kompetence v oblasti pedagogického plánování výuky a vytvoří komplexní pedagogickou přípravu, při níž využijí jak svých teoretických poznatků, tak zkušeností z absolvovaných pedagogických praxí.
Na katedře pedagogiky a psychologie ve spolupráci s MŠMT a dalšími fakultami připravujícími učitele realizujeme projekt, jehož cílem je připravit kurzy pro učitele mentory (novější terminologií pro „provázející učitele“) z fakultních škol, podpořit rozvoj jejich mentorských dovedností a v důsledku toho zkvalitnit reflektivní pojetí pedagogických praxí. Kurzy budou vytvořeny a realizovány také pro „uvádějící učitele“, kteří by podle nové legislativy měli poskytovat na školách mentoring začínajícím učitelům.
Členové katedry pedagogiky a psychologie a katedry geoinformatiky a didaktiky informatiky byli přizváni katedrou marketingu FE TUL do mezioborového projektu, jehož cílem je výzkumně zmapovat, jak děti středního školního věku využívají internet, zda a v jaké formě zde na ně působí reklama a jak to ovlivňuje jejich nákupní chování. Předmětem výzkumu bylo dále zjistit, zda, kým a v jaké míře jsou děti o reklamě působící na internetu vzdělávány. Výstupem projektu bude odborná monografie, pracovní listy pro žáky, metodika a edukativní videa pro učitele, to vše i v elektronické podobě ke stažení na internetu. Věříme, že projekt pomůže ke zkvalitnění mediální výchovy na základních školách.
Členové katedry pedagogiky a psychologie se s podporou agentur GAČR a TAČR dlouhodobě zabývají výzkumem klimatu učitelských sborů. Výsledkem je monografie Učitelské sbory základních škol a jejich sociální klima: Vícepřípadová studie učitelských sborů. Projekt v současnosti pokračuje praktickou aplikací poznatků získaných výzkumem do školského terénu. Učitelské sbory základních i středních škol Libereckého kraje zapojené do projektu od nás získávají nejen diagnostiku sociálního klimatu, ale je jim nabídnuta pomoc a podpora v tom, jak klima zlepšit a dlouhodobě ho pozitivně utvářet.
Katedra pedagogiky a psychologie se systematicky a dlouhodobě zasazuje o rozvoj paměti zapomenutých pedagogických osobností a inovativních vzdělávacích koncepcí v rámci vědeckých projektů ve spolupráci s Národním pedagogickým muzeem J. A. Komenského v Praze, Akademií věd ČR), Filozofickou fakultou UK v Praze a s vybranými evropskými univerzitami (Humboldtova univerzita Berlín, ELTE Budapešť, Vídeňská univerzita, Univerzita Curych a Katolická univerzita v Miláně). Pracovníci katedry usilují o propojení řešení aktuálních otázek vzdělávání s reflexí nad pedagogickou praxí minulosti, která vrhá zajímavé světlo a pohledy na základní pedagogické otázky, jako jsou výchova a svoboda, autorita, humanita, modernita, emancipace, genderová problematika či rovné vzdělávací šance. V rámci podpořených projektů GAČR se podařilo vedle publikování domácích a zahraničních kolektivních monografií, organizování pravidelných mezinárodních konferencí dosáhnout rozvoje mezinárodního interdisciplinárního časopisu Historia scholastica. Ten nyní vydává FP TUL ve spolupráci s NPMK Praha a v roce 2022 byl přijat do prestižní vědecké databáze SCOPUS.
Děkanát fakulty:
Univerzitní náměstí 1410/1
460 17, Liberec 1
Telefon: +420 48 535 2815
Korespondenční adresa:
Studentská 1402/2, 46117, Liberec 1
IČ: 46747885 | DIČ: CZ46747885