Studentská vědecko-umělecká činnost
Studentskou vědecko-uměleckou činností (SVUČ) Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci se snažíme podporovat studující v odborné práci nad rámec jejich studijních povinností daných studijními plány.
Přihlaste se do SVUČ se svým projektem i vy – získáte cenné zkušenosti a stipendium 12 000 korun.
Vše, co potřebujete o SVUČ vědět
Do SVUČ se mohou přihlásit všichni studující bakalářských a magisterských (dlouhých i krátkých) studijních programů FP TUL.
- V první řadě si musíte zvolit téma své odborné práce – ideálně z těch, které nabízí vaše katedra a její pracovníci.
- Pokud si zvolíte vlastní téma, je nutné získat školitele z řad akademických pracovníků FP TUL.
- Jakmile budete mít téma, ve spolupráci se školitelem vyplňte v řádném termínu elektronickou přihlášku – pro letošní ročník je deadline 28. 3. 2024
- Do SVUČ se přihlaste s konkrétním projektem – jejich témata a stručný popis zveřejňují jednotlivé katedry i se jmény školitelů.
- Můžete si zvolit i vlastní téma, ale musíte k němu získat školitele z řad vyučujících FP TUL.
- Téma SVUČ musí být prokazatelně nad rámec vašich povinných studijních povinností, mělo by souviset s vaším vlastním odborným nebo uměleckým růstem pro budoucí profesi a může souviset s aktuálně řešenými výzkumnými projekty vaší katedry.
SVUČ nemůže být zároveň vaší bakalářskou či diplomovou prací, ale v případě úspěšně řešené SVUČ je vhodné získaná data využít v bakalářské nebo diplomové práci.
SVUČ je jednoletá, začíná se začátkem letního semestru a končí s koncem zimního semestru. Začátek řešení SVUČ si proto naplánujte tak, aby její řešení skončilo ještě v době vašeho studia – ideální je např. druhý ročník bakalářského či první ročník navazujícího magisterského studia.
Základní stipendium v průběhu řešení SVUČ je 6 000 korun za semestr – vyplácí se vždy zpětně na základě průběžné zprávy o stavu řešení projektu (vypracované studentem) a hodnotící zprávy od školitele (potvrzení, že student skutečně zadané téma SVUČ zpracovával a v jeho řešení pokročil).
Vyplacení základního stipendia SVUČ v druhém (tedy posledním) semestru řešení projektu je podmíněno účastní na konferenci SVUČ, která se koná zpravidla na přelomu února a března.
Celkem je tedy základní stipendium 12 000 korun za jednoleté řešení SVUČ.
Je možné také získat mimořádné stipendium SVUČ na úhradu nákladů spojených s aktivní účastí na tuzemské nebo zahraniční konferenci (do výše 5 000 korun za osobu/rok).
Podrobné informace o SVUČ FP TUL obsahují Pravidla studentské vědecko-umělecké činnosti FP TUL (níže na stránce).
Informace o vypsaných tématech SVUČ si vyžádejte u vedoucí/ho své katedry.
Pravidla SVUČ FP TUL
Čl. 1 | Studentská vědecko-umělecká činnost (SVUČ)
- SVUČ FP TUL vyhlašuje Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická Technické univerzity v Liberci. Je určena pro studenty FP TUL v bakalářských a magisterských studijních programech.
- Obsahem SVUČ je vědecko-odborná nebo umělecká činnost plněná nad rámec studijních povinností plynoucích ze studijního plánu studijního oboru a v souladu s profilem absolventa studijního programu, v němž je student na FP TUL zapsán. Cílem SVUČ je motivovat studenty k řešení vlastních výzkumných projektů a k účasti na řešení výzkumných projektů kateder.
- Posouzením odborné úrovně přihlášek projektů SVUČ, jejich výběrem a doporučením k financování je pověřeno kolegium děkana FP TUL. O financování projektů s konečnou platností rozhodne děkan fakulty.
Čl. 2 | Průběh SVUČ
- Projekty SVUČ jsou jednoleté s obdobím řešení od začátku letního semestru do konce zimního semestru následujícího akademického roku. Řešení projektů SVUČ se řídí harmonogramem soutěže uvedeném na www.fp.tul.cz/svuc.
- Projekty SVUČ jsou zpravidla individuální, řešené jediným studentem. Ve výjimečných případech projektu řešeného dvojicí studentů musí být tento návrh zdůvodněn a obhájen. V takovém případě se předkládá jediná přihláška za celý řešitelský tým projektu.
- Student po dobu své účasti v SVUČ spolupracuje s konzultantem, který je zpravidla členem některé katedry FP TUL. Konzultant určuje pracovní náplň studenta, posuzuje průběžnou a závěrečnou zprávu studenta a doporučuje udělení stipendia.
- O průběhu řešení projektu SVUČ bude k datu stanoveném harmonogramem předložena elektronická průběžná zpráva. Ke konci doby řešení projektu bude předložena elektronická závěrečná zpráva.
Čl. 3 | Přihlášení do SVUČ
- Student se do SVUČ hlásí na základě konkrétního projektu. Témata projektů a jejich stručný popis zveřejňují jednotlivé katedry i se jmény konzultantů vždy k datu vyhlášení nové soutěže. Návrh projektu může podat i student, musí však k němu získat konzultanta.
- Konzultant se v daném roce podílí na vedení nejvýše dvou projektů SVUČ.
- Přihláška projektu obsahuje název projektu, jméno a příjmení studenta, program, případně specializaci nebo obor studia, ročník studia, jméno, příjmení a pracoviště konzultanta, anotaci, cíle, výstupy, rozpočet a zdůvodnění projektu. V případě navazujícího projektu je doplněno zhodnocení předešlého projektu.
- Podané přihlášky projektů zhodnotí Komise SVUČ FP TUL. Komise vybere projekty k financování a své doporučení předá děkanovi FP, který o financování projektů s konečnou platností rozhodne.
Čl. 4 | Konference vědecké, výzkumné a tvůrčí činnosti
- FP jedenkrát ročně, zpravidla v týdnu předcházejícím letnímu semestru, organizuje Konferenci vědecké, výzkumné a tvůrčí činnosti FP TUL (dále konference), na které studenti prezentují dosažené výsledky formou odborné přednášky nebo jiné prezentace spojené s diskusí.
- Prezentace vychází ze studentem předložené závěrečné zprávy a další dokumentace, kterou schválil konzultant studenta. Konzultant vypracuje posudek na závěrečnou zprávu a nejpozději 3 pracovní dny před konáním konference jej společně se závěrečnou zprávou předá na DFP.
- Konference může být v závislosti na počtu přihlášených rozdělena do sekcí. Pro každou sekci je jmenována komise z řad pedagogů FP nebo externích odborníků.
- Student – řešitel projektu oceněného na závěrečné konferenci prvním až třetím místem, si může požádat o financování jednoletého navazujícího projektu za současného splnění podmínky, že navazující projekt bude ukončen v řádné délce studia. Žádost o financování navazujícího projektu bude posouzena kolegiem děkana FP, které rozhodne, zda ji vyhoví a financování doporučí děkanovi.
Čl. 5 | Rozpočet projektu SVUČ
- Rozpočet projektu SVUČ se skládá z těchto položek: stipendijní prostředky, mzdy, odvody na sociální a zdravotní pojištění.
- Položka stipendijní prostředky se dále dělí na stipendium odpovídající pevné částce 12 tis. Kč na osobu a rok, a na mimořádné stipendium do max. výše 5 tis. Kč (na osobu a rok) určené na úhradu mimořádných nákladů spojených s aktivní účastí studenta na vybrané tuzemské nebo zahraniční odborné konferenci. Požadavek na mimořádné stipendium musí být v komentáři k rozpočtu zdůvodněn především názvem konference, předpokládaným termínem konání, formou aktivní účasti studenta (příspěvek) a předpokládanými náklady.
- Položka mzdy je pevně stanovena ve výši 1600 Kč a je určena na vyplacení jednorázové mimořádné odměny konzultantovi úspěšně zakončeného projektu SVUČ.
- Položka odvody na sociální a zdravotní pojištění zahrnuje povinné odvody zaměstnavatele a je stanovena dle platných zákonných norem z výše položky mzdy.
- Základní stipendium SVUČ se vyplácí vždy zpětně za uplynulý semestr na základě hodnotící zprávy od konzultanta. Konzultant má právo na základě posouzení výsledků a průběhu řešení projektu navrhnout krácení stipendia.
doc. PaedDr. Aleš Suchomel, Ph.D.
děkan FP TUL
Harmonogram
28. 3. 2024
Konec přijímání přihlášek pro rok 2024.
15. 4. 2024
Předběžný termín zveřejnění seznamu podpořených přihlášek SVUČ.
09. 9. 2024
Předání průběžné zprávy o řešení projektu SVUČ vypracované studentem konzultantovi.20. 9. 2024
Předání průběžné zprávy studenta a hodnocení konzultantem na DFP společně se souhlasem k vyplacení stipendia.
20. 1. 2025
Odevzdání závěrečné zprávy o řešení projektu SVUČ konzultantovi.
3. 2. 2025
Odevzdání závěrečné zprávy studenta a hodnotící zprávy konzultanta na DFP.
únor/březen 2025
Konference vědecké, výzkumné a tvůrčí činnosti FP TUL za rok 2024.
Dokumenty
Archiv závěrečných zpráv studentské vědecko-umělecké činnosti
1. místo konference SVUČ 2019
Kristýna Vobejdová
1. místo konference SVUČ 2019
Bc. Anna Mikezová
2. místo konference SVUČ 2019
Tereza Ulmanová
3. místo konference SVUČ 2019
Kristýna Pelíšková
další účastník
David Zlesák
další účastník
Michaela Kutschkerová, Jiří Šikola
další účastník
Slavomír Míča
1. místo konference SVUČ 2018
Kateřina Hejnišová
2. místo konference SVUČ 2018
Jaroslava Česnohlídková
3.-4. místo konference SVUČ 2018
Alžběta Sakařová, Andrea Hýblová, David Němec
3.-4. místo konference SVUČ 2018
Michaela Kutschkerová
Jáchym Novák
Nikitina Elena
Vojtěch Machačný
Jan Koros
Sabina Laušmanová
Iva Kořínková
Linda Skrbková
Tomáš Bendl
Jan Cinke
Iveta Jirásková
Karolína Kafková
Barbora Kazdová
Jan Koros
Adam Kracík
Michaela Lisá
Jan Šnorbert
Milan Votava
Ester Yael Adamová
V souvislosti se zvrácenou rasovou politikou německého nacionálního socialismu byla nucena opustit své domovy v Liberci řada obyvatel. Nejen demografické proměny města a změna politického systému roku 1938, vedly k tomu, že ti, které Norimberské zákony označily za Židy, zmizeli většinou cíleně z „paměti“ města. Kvůli extrémnímu vyústění v podobě tzv. konečného řešení židovské otázky, kterým se mělo stát kompletní vyvraždění všech takto označených osob, výrazná část druhou světovou válku nepřežila. Mezi ně patřila i rodina Emila Deutsche. Rekonstrukci jejího životního příběhu se zabývá tento projekt. Na tomto konkrétním případu jedné z mnoha takových rodin tak popíši dopady tehdejší politické situace na život perzekuovaného jedince.
Bc. Filip Brus
Srovnání distribuce pylů během roku ve vybraných oblastech Libereckého kraje za posledních pět let. Vysvětlení změny druhového složení pylů v návaznosti na klimatické podmínky v jednotlivých letech. Vytvoření map rozšíření pylů v jednotlivých letech a interpretace změny distribuce pylů za posledních pět let.
Martin Havránek
V odborných studiích je prokázán pozitivní vliv pravidelné pohybové aktivity a optimálního tělesného složení na lidské zdraví (fyzické, psychické i sociální). Z hlediska našich informací a rešerše literatury však nebyla do současné doby zpracována studie, která by analyzovala vztah mezi rozdílnými stravovacími zvyklostmi a objektivně změřenou pohybovou aktivitu a současně i tělesným složením u současné české populace dětí a mládeže. Z toho důvodu je hlavním cílem projektu analyzovat pohybovou aktivitu a tělesné složení u 7–17letých jedinců s ohledem na jejich rozdílné stravovací zvyklosti. Pohybová aktivita je monitorována objektivně pomocí akcelerometru ActiGraph GT9X a tělesné složení je měřeno prostřednictvím tělesného analyzátoru InBody 720 (verifikována dobrá validita i reliabilita přístrojů). Stravovací zvyklosti jsou zjišťovány standardizovaným dotazníkovým šetřením. Projekt bude příspěvkem k podpoře zdravého životního stylu mladé generace.
Barbora Kuncová
Motorická kompetence je způsobilost vykonávat pohyb (pohybový akt) adekvátním způsobem. Motorická kompetence hraje důležitou roli během ontogeneze jedince a zabývají se jí různé disciplíny: vývojová psychologie, psychologie práce, medicínské disciplíny a kinantropologie. Úroveň motorické kompetence u dítěte neovlivňuje pouze pohybový vývoj, ale má vliv také na vývoj řeči, schopnost učení, hybnost ruky (jemná motorika) a souvisí s úspěchem dítěte na prvním stupni ZŠ. Nízká úroveň motorické kompetence se nezvyšuje samovolně vývojem, je třeba intervenční zásah. Je důležité, aby se jejím rozvojem zabývali už i pedagogičtí pracovníci na základních školách. Proto vytváříme intervenční pohybový program pro pedagogy 1. stupně ZŠ, který uvede pedagogy do práce s dětmi se sníženou motorickou kompetencí, tj. dětí projevujících se jako nešikovné, nemotorné. Program budou moci pedagogové využít při hodinách tělesné výchovy, výtvarné výchovy, anglického jazyka, českého jazyka a matematiky.
Michaela Kutschkerová, Jiří Šikola
Profese učitele pošla u nás za několik posledních desetiletí významnými změnami např: kurikulární reformy, koncept inkluze) s dopady na učitele. Týkají se zvýšené pracovní zátěže a profesních nároků na učitele i na fungování samotné školy. Práce se zabžvá zjišťováním názorů učitelů druhého stupně ZŠ v Libereckém kraji na jejeich profesní podmínky vytvářené školou a společností. Využit bude kvalitativní a kvantitativní výzkumný přístup. Kvalitativní výzkum využije metody rozhovoru, kvatitativní výzkum metodu dotazníku. Využita budou také data ze závěrečné práce "Podmínky práce učitele" (SVUČ 2019). Následně získaná data budou analyzována a interpretována.
Lidiia Petrova
Tato práce se zaměřuje na variantu andaluské španělštiny mluvenou ve městě Granada, které se nachází ve východní části regionu Andalusie. Na základě teoretické informací, ziskaných z různých publikací o andaluské španělštiny je analizovaná řeč 12 účastníků různého pohlaví, věku a vzdělání. Každý z nich se zučastnil v kratkém rozhovoru, které byl zaznamenaný prostřednictvím audio náhravek, vytvořených mobilním telefonem. Rozhovory účastníků představují řeč mluvenou v Granadě, která je podrobně prozkoumaná z pohledu fonetického, morfosintaktického a lexikálního.
Tereza Tomešková, Jana Žďánská
Projekt se zabývá výzkumem šetření klimatu učitelských sborů ve vybraných základních školách. V dané problematice budeme analyzovat, pomocí dat z minulých let, posun charakteristik zjištěného klimatu. Sběr dat byl analyzován již v roce 2016 a 2018. Otevřena bude diskuze ke stabilitě klimatu, případně k možným příčinám jeho proměn. Cílem projektu je zjistit a zhodnotit posun v charakteristikách klimatu učitelských sborů u vybraných základních škol.
Ondřej Horák
Jakub Kunst
Filip Mařas
Adéla Miřetínská
Petra Prokopová
Bc. David Zlesák
Tato práce se zabývá historií a aktuální situací českých sídel z pohledu bydlení, preferencích pro výběr typu bydlení a o argumentech pro výběr bydlení samotného. Jednotlivé aspekty jsou vnímány samostatně a propojovány s ostatními faktory. Z analýzy jednotlivých prvků vyvstanou
pozitivní a negativní stránky, stereotypy nebo představy jednotlivců i společnosti.
Renata Zollerová
Hlavní myšlenkou skautingu je všestranný rozvoj osobnosti. Konkrétní činnosti, pomocí kterých by k tomuto všestrannému rozvoji mělo docházet, jsou pak definovány ve skautské výchovné metodě. Ta mimo jiné zahrnuje, či v budoucnu bude zahrnovat, tyto body: učení se aktivní činností, příroda jako objekt zájmu a pobyt v ní, zapojení se do společnosti ve smyslu aktivního občanství. K všestrannému rozvoji osobnosti patří i digitální gramotnost, která je vyžadována při každodenních činnostech. GIS, jakožto systém umožňující ukládat, spravovat a analyzovat prostorová data, tedy data reprezentující reálné jevy a objekty, je využitelný při činnostech vycházejících ze skautské výchovné metody a zároveň reaguje na jeden z fenoménů současnosti – digitální gramotnost.
Bc. Gabriela Kladivová
Bc. Kristýna Shánělová
Práce se zabývá alternativním vzděláváním a snaží se přiblížit jejich instituce v Libereckém kraji, na Jičínsku a Mladoboleslavsku veřejnosti. Tyto instituce využívají odlišné metody a organizace výuky, kterými se snaží přiblížit vědomosti a dovednosti dětem a mladistvým. V tuto chvíli neexistuje seznam těchto institucí, který by napomohl ke snadnějšímu navázání kontaktu veřejnosti s nimi. Teoretická část práce vymezí základní informace o institucích alternativního vzdělávání a konkrétně se zaměří na Waldorfskou a Montessori pedagogiku. Výsledkem praktické části je vytvoření databáze alternativních institucí ve zmíněných lokalitách a následně tvorba interaktivní mapy.
1. místo SVUČ 2022
Barbora Prokorátová
Rok 1920 se stal pro kulturu Spojených států jistě všeobecně známým. Ptáte-li se proč, odpověď je snadná. Právě v tomto roce byl ratifikován 19. dodatek, který přinesl americkým ženám volební právo. Ovšem takovému výsledku, který je dnes vcelku všední a jasný, předcházel ohromný boj žen i mužů, kteří se nebáli vystoupit z davu, aby získali to, co by mělo být v moderním světě a civilizované společnosti samozřejmé, tedy hlasovací právo pro všechny. Nejen pro muže, nejen pro bílé, ale pro celý národ.
Jako ostatně i dnes, každý konflikt či spor vytváří spojenectví, díky němuž vzniká síť kontaktů, jež napomáhají dosáhnout vysněných cílů. V tomto ohledu nebyly boje za hlasovací práva žen výjimkou. Korespondence mezi sufražetkami jednotlivých hnutí a organizací byla jedním z nejdůležitějších aspektů této "války". Sdílely v ní své taktiky, názory, postupy, ale také se domlouvaly na různých setkáních, jež mohla vést ke kolektivním debatám, přednáškám, ale především častým demonstracím, v tomto ohledu známým spíše jako Women's March. Takové průvody pak vedly k větší informovanosti a obeznámenosti s problémem v široké veřejnosti.
Na počátku 20. století, kdy uplynulo téměř osmdesát let od prvních pokusů získat volební právo a prvního oficiálního setkání v New Yorku v Seneca Falls, se nasazení žen první vlny feminismu stupňovalo. Řady spolků se rozšiřovaly, hnutí se stále více sjednovacala a sympatie amerických občanů rostly. Samozřejmě tu ale byli také odpůrci, kteří se pokoušeli zmařit první krůčky k politické rovnoprávnosti. Chtěla bych upozornit, že jednu z klíčových rolí hrála právě korespondence, která sufražetky doprovázela po celou dlouhou trnitou cestu až na samý konec. Tyto hrdinky se svého hlasovacího práva dočkaly dne 21. září 1920.
2. místo SVUČ 2022
Lukáš Vávra
V roce 2023 uplyne přesně 100 let od prvního celoplošného národního testování úrovně tělesné zdatnosti u mládeže na území Československa. Z hlediska metodické náročnosti pro potenciální novodobé opakování výzkumu (zejména na dnešní dobu zastaralý výběr testů, neúplný popis provedení, nutnost zajistit nestandardní vybavení atp.) je žádoucí uskutečnit pilotní studii před samotnou realizací plošného testování. Z tohoto důvodu je hlavním cílem projektu připravit, uskutečnit a vyhodnotit pilotní studii testování úrovně tělesné zdatnosti pomocí původní historické metodiky na vybrané škole. Pilotní průřezová studie bude zahrnovat vždy 1 vyučovací třídu tělesné výchovy u děvčat i u chlapců v rámci věkového rozmezí participantů 10–19 let. Zjištěné výsledné hodnoty budou komparovány s původní historickou studií. Projekt bude významným příspěvkem pro možnou realizaci opakovaného plošného celostátního testování po 100 letech.
3. místo SVUČ 2022
Vilém Erlebach
Většina zástupců z řádu švábů (Blattodea) je řazena mezi polyfágní živočichy, kteří jsou nedílnou součástí potravních řetězců, a to především díky rozkladu organické hmoty, ke kterému jim napomáhají symbiotické organismy, vyskytující se převážně v dutinách zadní části jejich trávicí trubice. Osídlení trávicí soustavy švábu je však druhově bohatě osídleno nejen symbiotickými prvoky, ale také monoxenními parazity např. řádem Eugregarinida z třídy Gregarinea a zástupci druhů entomopatogenních a entomoparazitických hlístic a různými druhy bakterií. Nejvíce probádaným nižším taxonem z řádu Blattodea jsou Termiti (Isoptera), též známí jako všekazi. U zbývajících šesti nižších taxonů, tak vzniká prostor pro hlubší bádání. Pro účely této práce byla proto vybraná čeleď Blaberidae, v jejichž trávicí trubici se rovněž nachází různé druhy prvoků, bakterií a hlístic typických pro jejich daný biotop.
3. místo SVUČ 2022
Markéta Šedivá & Karolína Galáčová
V Liberci a jeho okolí se nachází velké množství přírodních pramenů a studánek (přírodní prameny upravené člověkem) s různou kvalitou vody a s odlišným bezprostředním okolím. Navrhovaný projekt se zaměřuje na zmapování vybraných pramenů a provedení jejich botanického a hydrobiologického průzkumu. Během monitoringu bude provedeno vyhodnocení řasového a sinicového oživení vody včetně botanického průzkumu stanoviště. U vybraných studánek pomocí laboratorního rozboru zjistíme, zda je voda pitná. Na nárostové řasy a sinice (takzvaný fytobentos; fototrofní organismy s dominancí rozsivek) a rostliny budeme pohlížet přes jejich vztahy k prostředí na stanovišti (vliv ekologických faktorů), dále se zaměříme na sezónní aspekt výskytu různých druhů během roku.
Projekt je předkládán pro dvě řešitelky, protože spojením botanického a hydrobiologického průzkumu budeme moci vybrané lokality lépe prozkoumat. Data z obou vědeckých pohledů (ekologické botaniky a ekologie vody) pomohou získat ucelenější pohled na prameniště. Týmový způsob práce lze využít i k rozvíjení spolupráce mezi studenty a k propojení různých oborů. Markéta Šedivá bude mít na starosti botanický průzkum. Během monitoringu bude na prameništích určovat rostlinné druhy, vyhodnocovat jejich ekologické požadavky a druhy fotodokumentovat. Bude si všímat druhů jedlých, léčivých, případně jedovatých. Součástí její práce bude také pořízení fotografií rozsivek a rostlinných povrchů pomocí elektronové mikroskopie. Karolína Galáčová se bude věnovat hydrobiologii stanovišť. Provede průzkum, jaké druhy řas a sinic se ve vybraných pramenech a studánkách vyskytují. Bude pořizovat mikrofotografie jednotlivých druhů řas a sinic pod světelným mikroskopem. Pomocí specializovaného softwaru OMNIDIA následně vyhodnotí kvalitu vody prostřednictvím přítomných druhů rozsivek. Ze získaných dat budou studentky společně tvořit informační brožuru pro veřejnost o monitorovaných pramenech z pohledu botanického a hydrobiologického, dále se brožura bude okrajově zabývat i geologií, pedologií, klimatologií a geografií. Pro větší poutavost bude brožura doplněna o snímky rozsivek a o několik vybraných rostlinných povrchů pořízených na elektronovém mikroskopu. V brožuře budou informace o případném výskytu invazních druhů rostlin. Dále budou diskutovány i jedlé, léčivé a jedovaté druhy rostlin, pokud se na lokalitách budou vyskytovat.