Skip to main content

Daniela Bímová (KMA) a Hynek Böhm (KGE) nominováni na cenu DZS

| Aktuality

Daniela Bímová z katedry matematiky a Hynek Böhm z katedry geografie byli se svými projekty nominováni na cenu DZS. Ta oceňuje inspirativní projekty mezinárodního vzdělávání, které přispívají k rozvoji společnosti, podpoře tolerance, udržitelnosti a schopnosti reagovat na výzvy dnešního světa. Gratulujeme!

Daniela Bímová, katedra matematiky

iTEM – Improve Teacher Education in Mathematics

Cílem projektu iTEM – Improve Teacher Education in Mathematics, který vznikl ve spolupráci katedry matematiky a norské NORD University, bylo zlepšit přípravu budoucích i stávajících vyučujících matematiky. Projekt reagoval na výzvy spojené s rostoucí diverzitou žáků a nutností začlenit do výuky digitální nástroje. Základem bylo propojit individuální podporu žáků, ať už nadaných nebo těch, kteří mají s matematikou obtíže, s inovativními technologiemi, aby pro ně bylo učení efektivnější a zajímavější.

Jednou z hlavních aktivit projektu byl vývoj interaktivní platformy Mathematikus, která pomáhá rozvíjet prostorovou představivost a geometrické myšlení, a je díky překladu do několika jazyků dostupná pro žáky a učitele na celém světě. Projektový tým dále vypracoval nové úlohy pro aplikace GeoGebra a Rhinoceros, které umožňují zapojit do výuky 3D tisk. Budoucí učitelé matematiky se také účastnili workshopů zaměřených na programování a tvorbu 3D úloh, které poté mohli využít při svém studiu. Získali tak cenné zkušenosti s využíváním digitálních technologií ve výuce, což zvýšilo jejich připravenost na pedagogickou praxi.

Největším přínosem projektu bylo zavedení nových metod a moderních didaktických přístupů do výuky matematiky. Ty usnadňují učení a umožňují učitelům přizpůsobit úlohy individuálním potřebám žáků, zejména těch, kteří mají s matematikou obtíže. Tento přístup dává žákům nástroje pro úspěch, motivuje je k objevování nových způsobů učení a přibližuje jim matematiku zábavnou formou, jež podporuje kreativitu a samostatné myšlení. Projekt, který inspiroval další univerzity a školy k začleňování digitálních technologií do běžné výuky, tak zároveň představuje konkrétní příklad toho, jak digitalizace ve školství může vést k efektivnějšímu a inkluzivnějšímu vzdělávání.

Hynek Böhm, katedra geografie

Border and Regional Studies Network

Projekt Border and Regional Studies Network, do kterého se zapojilo 19 univerzit z 11 evropských zemí, přináší nové přístupy k výzkumu přeshraniční spolupráce a regionálního rozvoje. Zaměřuje se na migraci, multikulturní soužití, obnovu regionálních identit a revitalizaci hranic. Jeho cílem je propojit akademický výzkum s praxí a lépe využít potenciál pohraničních oblastí střední a jižní Evropy, často zatížených politickými spory a rozdílnými vládními přístupy.

Klíčovými aktivitami projektu jsou krátkodobé vědecké semináře a letní školy zaměřené na hranice a přeshraniční spolupráci. Důležitou roli hrají také mezinárodní výjezdy a intenzivní spolupráce mezi univerzitami, které podporují sdílení know-how a rozvoj dlouhodobých partnerství. Projekt zároveň propojuje teoretické poznatky s praxí a jeho výstupy nacházejí uplatnění ve vládních i nevládních organizacích.

Informace o aktivitách projektu jsou šířeny prostřednictvím sociálních sítí, specializovaných webových platforem a příspěvků na mezinárodních konferencích. Tyto aktivity zvyšují povědomí o aktuálních výzkumných tématech a inspirují další instituce k zapojení do podobných iniciativ. Významným přínosem projektu je také budování středovýchodoevropského vzdělávacího prostoru, který umožňuje sdílení osvědčených postupů a hledání řešení problémů spojených s hranicemi a migrací.

Díky interdisciplinárnímu přístupu a úzkému propojení výzkumu a vzdělávání se projekt stává mostem mezi akademickou sférou a praxí. Podporuje nejen rozvoj znalostí, ale také aktivně přispívá k prosperitě a stabilitě pohraničních oblastí. Je inspirativním příkladem toho, jak může akademický výzkum sloužit jako nástroj pro řešení současných globálních výzev.