Skip to main content

Rozhovor s absolventem Petrem Desenským

| Naši absolventi

Mgr. Petr Desenský je třídním učitelem na ZŠ Vrchlického v Liberci, dlouholetým popularizátorem vědy v iQLANDII a také naším absolventem. Alex Röhrich jej jakožto inspirativního učitele vyzpovídal v našem PedCastu.

Přečtěte si část jejich rozhovoru:

Vaše cesta za učitelstvím byla trošku klikatější – začal jste studiem na ČVUT. Kdy jste se rozhodl, že budete studovat fyziku a matematiku a že to bude tady u nás na FP TUL?

Když jsem se rozhodoval, kam na vysokou školu, to jsem chodil na gymnázium do Poděbrad, dal jsem si tenkrát přihlášku i tady na pedagogickou fakultu na učitelství angličtiny a zeměpisu. Ale můj otec měl firmu na výrobu hasičských aut, takže strojařina pro mě byla jasná volba. Dostal jsem se na fakultu strojní ČVUT. Tenkrát to nebylo nějak moc složité, protože matematika mi docela šla. Nebylo to tam  špatné. Zamiloval jsem se tam do fyziky, protože jsme měli vynikajícího učitele, se kterým jsme dělali strašně super věci, a tím si mě získal. 

Když mně ale potom po pár letech vysvětlili, že konstruovat neumím a nikdy nebudu a že to není úplně pro mě, obrátil jsem na tehdejší proděkanku FP doktorku Kopáčkovou a řekl jsem jí, že jsem sem byl kdysi přijat na angličtinu a zeměpis. A ona mi tenkrát řekla: “Podívejte, vy máte hotové matiky, fyziky. Na angličtinu tady máme osmdesát lidí v ročníku, ale pna fyzice, tam jich je sedm. Nechcete k nim, když máte část hotovou?” 

Nakonec jsem byl rád, bylo to tam hrozně fajn. Bylo super to porovnání – na fakultě strojní nás bylo asi patnáct set rozdělených třeba do třiceti kruhů a byl jste tam pro ně jenom číslo, vlastně jste nikoho moc nezajímal. Tady bylo skvělé to domácí prostředí, se všemi vyučujícími jsme se znali a to bylo hrozně fajn.

Po dokončení studia na naší fakultě jste šel pracovat rovnou do iQLANDIE?

Ještě při studiu na katedře fyziky, někdy v roce 2009, nás pan profesor Erhart vzal na exkurzi do IQ parku, abychom se podívali, jak popularizují fyziku. ak jsem měl půl roku pauzu před státnicemi a narazil jsem na inzerát, že hledají lektora odborných předmětů. Nejdřív jsem si myslel, že budu učit seniory klikat myší na počítači, ale pak jsem zjistil, že hledají někoho, kdo by tam učil právě fyzikální předměty a pokusy. Kývnul jsem na to a rok jsem tam pracoval. Během toho jsem udělal bakalářské státnice, nastoupil jsem na magistra a oni mi fantasticky vyšli vstříc – mohl jsem chodit o víkendech a podle toho, jaký jsem měl rozvrh. Zůstal jsem tam pracovat na půl úvazku a díky tomu jsem byl v IQ Parku a pak naproti přes ulici v iQLANDII už od začátku.

V iQLANDII  jste od lektora, přes vedoucího metodika a manažera vzdělávání doel až k zástupci ředitele. Jaké je podle vás poslání takových science parků?

Jednou jsem od jednoho kolegy zaslechl, že demokratizujeme přístup k vědě. Ta věta se mi hrozně líbila. Popularizovat vědu je docela důležitý úkol. Když si Daniel Stach zve do Hyde Park Civilizace třeba držitele Nobelových cen a oni vyprávějí, jak se dostali k vědě,  často je často společným znakem, že jako malí měli mikroskop, mohli zkoumat svět kolem sebe, že je rodiče brali do planetárií, technických muzeí, science center a podobně. Zkrátka ta věda kolem nich byla už od raného věku, takže to pak nebylo něco, čeho se bojí. 

Já tohle aplikuju jak v iQLANDII, tak teď ve škole. Hlavní zásada je, aby se děti nebály, že dostanou pětku, že z fyziky propadnou nebo že budu dělat něco strašidelného. Protože když se toho nebojím, už jsem otevřený nějakému stupni učení.Důležité je nebát se .

Není to k zbláznění, když se jako člověk, který se celou dobu zabývá popularizací vědy a má dost volnou ruku, začnete věnovat výuce na základní škole?

Já myslím, že není. S každou výzvou v životě se musíte nějakým způsobem poprat. Mně na tom přijde hrozně hezké, jak ten problém mapujete, hledáte, co budete dělat, co vám bude fungovat, co ne, nastavujete si to všechno a potřebujete si ten stroj postavit a namazat tak, aby dobře fungoval.

Jak ve vaší škole využíváte zkušenosti, které jste nabyl v iQLANDII? 

Vždycky, když učíte v science centru, máte tam wau momenty a aha momenty. Ten wau moment je to, když vás něco zaujme, třeba uděláme nějaký hezký výbuch, vypadá to dobře na oko. Pak taky potřebujeme mít nějaký počet těch aha momentů, kdy vám něco doteče, kterých jsme se snažili mít za tu krátkou chvíli, kdy tam děti máme, co nejvíc.

Mohl jsem si stokrát napočítat Archimédův zákon, ale pak jsem přišel do IQ Parku, kde byla zlatá koruna a zlatý valoun na váze ve vzduchu, a když jsem ty váhy ponořil do vody, rovnováha se porušila. A já jsem si řekl aha. Najednou mi v hlavě všech těch tisíc koleček zapadlo v jeden moment do sebe. A tohle všechno, co jsem se v science centru naučil, se snažím postupně dál ukazovat dětem.

Jak je pro vás důležitý fakt, že jste třídním učitelem?

Asi bych to úplně nedoporučoval, když jdete úplně na začátku učit. To jste rád, že jste rád. Nechci nikoho odrazovat, dá se to samozřejmě zvládnout, tisíc lidí už to zvládlo, ale třídnictví k učitelství přidává další level. Musíte umět komunikovat s rodiči, nejen s těmi dětmi, potřebujete mít rodiče na své straně, abyste společně mohli ty děti vychovávat.  

Ale zase vám to přinese to, že tohle jsou vaše děti. Najednou jich tu máte třicet a ty jsou vaši. Řešíte s nimi jejich problémy a oni vám za to malujou obrázky a mají vás rády a vy máte rád je. A i když je to hodně práce, toho vůbec toho nelituju. 


Tento rozhovor je součástí PedCastového speciálu, který vznikl jako součást projektu Pedagogický dialog – setkávání s učitelskou praxí, který podpořilo MŠMT v rámci výzvy Na učitelích záleží.


Workshop Otevři dveře k učitelství

Studujete učitelství? Přijďte 31. 10. 2024 na workshop Otevři dveře k učitelství.
Studujete učitelství? Přijďte 31. 10. 2024 na workshop Otevři dveře k učitelství, kde vás Petr Desenský spolu s dalšími skvělými učiteli Ondřejem Hamplem a Michaelou Kotenovou svými příběhy jistě inspirují, osloví a nadchnou pro vaši budoucí profesi. Jsou připraveni zodpovědět veškeré vaše dotazy na jejich práci i studium na FP TUL. 

 Workshop je určen především všem budoucím učitelkám a učitelům, uvítáme ale i naše milé absolventky a absolventy. Účast zdarma.