Na FP se učí nový předmět Port de Bras CLIL
Katedra anglického jazyka (Mgr. Dagmar Grzinčič) a Katedra tělesné výchovy a sportu (Dr. Lenka Knopová) v rámci projektu UčiTUL společně vytvořily nový předmět Port de Bras CLIL (Content and Language Integrated Learning, tj. obsahově a jazykově integrované učení), který se opírá o mezioborovou spolupráci, jenž svým pojetím splňuje veškeré typické atributy multidisiciplinární a tandemové výuky.
Port de Bras (PDB) reprezentuje kompenzační cvičení v rámci kondiční přípravy sportovců, neboť se jedná o vysoce efektivní regenerační pohybovou formu představující pohybový kontrast, tj. čistou opozici, vůči drtivé většině sportů, jako je např. lehká atletika, plavání, míčové hry, lyžování apod. Jinými slovy, sportovec musí vystoupit ze své komfortní zóny, opustit své tradičnínávyky a adaptovat se na diametrálně odlišné pohybové a myšlenkové vzorce. (Např. hráči Chelsea FC měli v minulosti předepsány povinné lekce klasického baletu v rámci kompenzace a regenerace.)
Vladimír Sniežik (bývalý vrcholový baletní tanečník, nyní choreograf) a Julio D. Papi (vrcholový fitness instruktor), zakladatelé této moderní pohybové formy, spojili klasický balet s principy cvičení hromadných moderních fitness forem. PDB je, ve své nejčistší autentické podobě, primárně koncipováno jako komerční cvičení pro širokou veřejnost, kde se od klientely nevyžaduje jakákoliv pohybová průprava, talent a výjimečné genetické predispozice.
Tato moderní pohybová forma, v sobě totiž syntetizuje několik různých stylů: hybridní sekvence klasického baletu, moderního tance tzv. contemporary, prvky Pilates, Yogy, Taj Chi. Jedná se o dokonalý funkční trénink o různé intenzitě, kde se mohou/ale nutně nemusí využívat skoky, balanční pozice, jednoduché piruety, převaly, posilování, protahování, práce s dechem, práce na podlaze (par terre). Port de bras (PDB) doplňuje správný výběr hudby, který je klíčový a podněcuje emoční stránku tohoto cvičení.
Výuka této formy vyžaduje důkladnou znalost metodiky, a především je kladen důraz a vysoké nároky na přípravu lektora. Neexistuje „banka“ před-připravených choreografií, sekvencí a prvků. Každý PDB instruktor je v rámci instruktorského kurzu proškolen, zná veškeré principy, know-how, ale musí prokázat vysokou dávku kreativity a invence, neboť veškeré sestavy a metodiku lektorování musí komponovat a připravovat sám.
Port de bras (PDB) navštěvuje v zimním semestru 2024/25 dvacet studentek z různých studijních programů napříč fakultami TUL. Předmět je veden v anglickém jazyce metodou CLIL Content and Language Integrated Learning, tj. obsahově a jazykově integrované učení. Jedná se o typickou interdisciplinární metodologii, kde se obzvláště zaměřujeme na odbornou slovní zásobu, sportovní terminologii a instrukce používané v autentickém anglofonním kontextu přímo na místě „on site.“ Kromě toho, studentky mají možnost výuky i ve francouzštině, neboť 30 – 40 % prvků PDB vychází z klasického baletního umění (relevé, plié, port de bras atd.)
Instruktor musí choreografii nejprve vymyslet v kombinaci se specifickou terminologií. Poté finální dílo záměrně rozbije na mini segmenty, které na sebe logicky navazují. Postupně je slepuje a vrství do původní podoby během konkrétní hodiny. PDB CLIL metodika by měla být připravena tak, aby cvičení a cizojazyčný kontext studentky co nejméně frustroval. Tomu právě výrazně napomáhá muzika: Hudba mění rytmus, energii, emoce. V ideálním případě by se měl docílit tzv. flow.
Cizí jazyk i moderní pohybová forma se tak učí přirozeně, nenásilně, nápodobou a poslechem. Aplikuje se zde zcela totožný princip metodiky jako u aerobiku, tzn. postupné přidávání (add-on) a vrstvení (layering), vše v aktivním pohybu a nesimulovaném kontextu.
(Pozn. Pokud navštěvujete hodiny profesionálních baletních mistrů, tak tam se nevrství, resp. svým způsobem ano, ale úplně jinak. PDB CLIL nemá s metodikou výuky klasického tance nic společného.)
PDB přípravy jsou vypracovány v AJ stejně jako reflexe a zpětná vazba od studentek. Veškerá komunikace i mimo baletní sál je vyžadována v angličtině. Finální naučené choreografie jsou natočené, tzn. výsledky vyučujícího procesu jsou doložitelné. Instruktorky, Mgr. Grzinčič (KAJ) a Dr. Knopová (KTV) se střídají lichý, sudý týden. Svým pojetím a kombinací různorodých stylů, odlišnými sportovními zkušenostmi, intenzivní pohybovou průpravou od raného dětství, uměleckým založením a cvičebním stylem se od sebe liší, ale tato skutečnost představuje právě největší benefit pro studenty: Pestrost.
Pestrost je typickým znakem tandemové výuky – spojení dvou mozků, talentů, osobností. Katedra anglického jazyka a katedra tělesné výchovy a sportu tak společně vytvořily unikátní synergický projekt, který se symbolicky může vyjadřovat jako: 1 + 1 > 2
Port de Bras CLIL a Národní kvalifikační rámec
Port de Bras CLIL (PDB) cílí na následující aspekty v souladu s Národním kvalifikačním rámcem pro vysokoškolské vzdělávání, očekávanými výstupy a kvalifikačními požadavky pro budoucí učitele, aby byla zaručena kvalita vzdělávání:
1. Cizojazyčný / Internacionální aspekt/ Lingua franca
Anglický jazyk pro specifické účely (ESP English for Specific Purposes), speciální terminologie v anglickém a francouzském jazyce: baletní terminologie. Předmět je veden v angličtině.
2. Psychologický aspekt
Kvalitní psychohygiena: well-being, radost z pohybu a rytmiky. Pestrá metodika. Pocit úspěchu a spokojenosti. Kontrolovaný, soustředěný pohyb v ideálním případě elegantní, lehký a čistý díky lepší neuromuskulární kondici.
3. Hudební aspekt
Studentky jsou taktéž obohacovány všeobecnými informacemi z hudební výchovy, což je taktéž inovace. Při choreografiích se totiž většinou používá komerční speciálně mixovaný pop určený přímo na PDB moderní pohybovou formu. My, abychom nabídli studentkám pestrost, pracujeme i s jiným hudebním kontextem, např. používáme díla geniálních klasiků (Antonín Dvořák, Josef Mysliveček, Antonio Vivaldi apod.), nebo se mohou vytvářet zajímavé pohybové sekvence na české, moravské a slovenské lidové písně (Čechomor, Jiří Pavlica a Hradišťan). I rockové balady a další tvorba ikonických rockových legend bezpochyby patří k všeobecnému hudebnímu přehledu (Pink Floyd, Queen aj.) či moderní remixy Pražského výběru apod. Pozn.: Vždyť kytarista legendárního Pražského výběru Michal Pavlíček úspěšně komponuje hudbu pro baletní představení a frontman skupiny Michael Kocáb píše moderní opery. Hluboké nadčasové skladby jakéhokoli žánru se právem považují za potravu pro tělo a mozek. Studenti musí u cvičení přemýšlet, kombinovat, orientovat se v prostoru, počítat doby (v hudbě.) Jak by řekl Vlastimil Harapes: „Pro mne je nejdůležitější respektovat muziku. Tančím hudbu, ne na hudbu.“