Rozhovor s Petrou Romportlovou
S Andreiem Strukovem, prvním zahraničním odborníkem který k nám přijel v rámci projektu UčiTUL (přečtěte si rozhovor s ním), úzce spolupracovala metodička Petra Romportlová. Jejím úkolem je nyní na základě konkrétních Andreiových zjištění a doporučení pomáhat vyučujícím předmětů v oborových aprobacích hlouběji reflektovat výukové procesy. Cílem je, aby naši studující cítili, že se vyplatí FP TUL studovat, rádi svým přátelům studium naší fakulty doporučí a hlavně se naučí něco smysluplného pro svou budoucí pedagogickou praxi, daleko nad rámec informací, které si mohou sami dohledat.
Přečtěte si rozhovor, v němž Petra Romportlová sdílí své dojmy z projektu UčiTUL a spolupráce s Andreiem Strukovem.
Co vás přivedlo k účasti v tomto projektu a co vás motivovalo k tomu, abyste přijala svou roli metodika v rámci projektu UčiTUL?
S nabídkou práce metodika v projektu UčiTUL mě oslovila vedoucí tohoto projektu a zároveň kolegyně z katedry anglického jazyka Iva Koutská. Jelikož se tématu výukové komunikace věnuji, viděla jsem v této pozici obrovskou příležitost být jednak součástí chystaných změn, kterým fandím, a zároveň se stát oporou při jejich zavádění.
Jak by podle vás mělo vypadat kvalitní a smysluplné vzdělávání učitelů?
Vzdělávání učitelů by mělo reflektovat požadavky, které jsou na učitele kladeny. Pokud tedy chceme, aby náš absolvent měl všechny kompetence, které by začínající učitel měl mít, musí projít takovým studiem na vysoké škole, které ho kvalitně připraví. Osobně vidím důležitost nejen v kvalitní pedagogické praxi, při které se jednotlivé kompetence rozvíjí nejsnadněji, ale také ve výukových metodách akademiků, které by měly být modelem pro jejich budoucí výuku.
Pokud studenti během svého studia zažívají převážně tradiční přednášky, hodnocení na základě jednoho závěrečného testu a další tradiční postupy, je pravděpodobné, že jejich pojetí výuky bude podobné. Je tedy důležité, aby akademici šli příkladem a volili takové výukové metody, které směřují k přístupu zaměřeného na studenta a jeho učení, a to používáním aktivizujících metod, formativního hodnocení, rozvíjením kritického myšlení, budováním bezpečného prostředí a celkově přenášením odpovědnosti za učení na studenty.
Nejedná se o lehký úkol, protože pokud studenti prošli tradičním vzděláním na základní i střední škole, jejich zapojení nebude zpočátku snadné, nicméně je třeba začít postupně malými změnami a nevzdávat snahu o zapojení studentů do výuky po prvních neúspěšných pokusech.
Jaké byly doposud vaše nejzajímavější zkušenosti, které jste během realizace tohoto projektu zažila?
Na začátku projektu UčiTUL přijel na přírodovědně-humanitní a pedagogickou fakultu TUL Andrei Strukov, instruktážní designér z univerzity v Maine, aby zjistil, jaké přístupy k učení na fakultě aktuálně převažují a jak výukové procesy vnímají nejen vyučující, ale také studenti.
Vedle observací v seminářích na TUL i na fakultních školách, kam naši studenti chodí na praxe, se podařilo domluvit celkem třicet čtyři rozhovorů s pedagogy a studenty, z jejichž zjištění je patrná nutnost změny z tradiční výuky na přístup, který se zaměřuje na studenta a jeho učení. Spolupráce s Andreiem pro mě byla velmi obohacující zkušeností, která mi pomohla si uvědomit svou roli nejen v rámci projektu, ale také v pozici pedagoga.