Jak BEZ VINY odpočívat ve víru zkouškového období
Jako studentka kombinované formy oboru Speciální pedagogiky na katedře sociální práce a speciální pedagogiky mám za sebou na TUL již třetí zkouškové období – jupíííííí! Vzhledem k tomu, že jsem v uplynulých letech absolvovala studium i na jiných vysokých školách a celkově jsem se na zkoušky všeho druhu učila za svůj studentský život nespočetněkrát, troufám si tvrdit, že si mohu dovolit náš studentský blog obohatit o tip, který s oblibou praktikuji.
Zdržím se klasických tipů, které jsou obecně doporučovány s cílem zefektivnit učení jako takové. Bývají to např. pravidelné přestávky, vhodné prostředí, vhodná technika a jejich střídání či kombinace (čtení, psaní, poslouchání, mluvení, diskuze se spolužákem atd.). Pověnuji se spíše tomu, co titulek napovídá, tedy jak zatočit s plíživým pocitem viny, který se dostaví vždy, když ve zkouškovém období děláme cokoliv, co není učení se na zkoušky. Jsem si totiž jistá, že tento pocit se netýká jen mě a vím také, že se jím určitě není dobré nechat pohltit, odradit, nebo kvůli němu odpočinek zanedbávat či vynechávat.
Odpočinkem v tomto případě ale nemyslím spánek. Všichni už přeci víme, že spát se skripty pod polštářem bohužel nepomáhá. Odpočinkem teď nemyslím ani povalování se v posteli se skripty v jedné ruce a telefonem v druhé na hraně spánku. Odpočinout si v časové tísni a ve víru povinností můžeme raději například právě pomocí médií, které máme v dnešní velkorysé době prakticky vždy na dosah ve velkém množství a v mnoha varietách. Médii míním v tomto případě především knihy, videa, filmy nebo podcasty, jejichž obsah vhodně souvisí s obsahem očekávaných zkoušek a zápočtů.
Na FP TUL jsem se setkala s mnoha vyučujícími, kteří tipy na konkrétní relevantní videa, filmy nebo knihy automaticky zařazují do výuky a kurikula jejich předmětů. V kombinaci s těmito jejich tipy, tipy, které jsem pro účely tohoto textu dostala od spolužáků (děkuji!) a mými vlastními tipy vznikl pro studenty Speciální pedagogiky, jiných pedagogických oborů nebo např. Sociální práce seznam, který přikládám na závěr tohoto příspěvku. Studenti jiných oborů si mohou vzít inspiraci alespoň z podstaty věci.
No, a kdy že zařazovat čtení knih, sledování filmů, poslouchání podcastů s tematikou, která se nám hodí ke studiu? Dle mého přesvědčení je to vhodné kdykoliv cítíme únavu v průběhu učení, kdykoliv nás přemůže demotivace pokračovat, ale i v momentě, kdy jsme zcela v moci demotivace vůbec s učením začít. Dále také cestou do práce, do školy, při uklízení, vaření, sportování, zkrátka kdykoliv obyčejně a ze zvyku konzumujeme přesně to, co v nás ve zkouškovém období vyvolává pocit viny. Našich malých rituálů se nemusíme vzdát, stačí je nahradit vhodnější formou.
Důležité není pouze vědět kdy – hodí se také vědět jak. A ptáte-li se mě jak, odpovím, že má-li to být zvláště přínosné a tím pádem opravdu bez viny, pak tedy ideálně aktivně. Aktivně alespoň do té míry, kterou nám naše tělo a mysl ve fázi únavy a nízké úrovně motivace dovolí. Aktivním konzumováním relevantního mediálního obsahu myslím především kontinuální reflexi toho, co nám kniha, film či rozhovor předkládá a jakým způsobem. Komparací obsahu jednotlivých děl s tím, co už známe z výuky, s tím, co se postupně dovídáme v rámci samostudia a s tím, co nám předkládají materiály od jednotlivých vyučujících. Je třeba si především v beletristických a kinematografických vyobrazeních všelikých problematik zachovat optimálně kritickou mysl a využít tak odpočinku ke zkvalitnění celého procesu učení se.
Mí pedagogičtí kolegové obeznámeni obsahem a principem Bloomovy taxonomie jistě ocení, že tak v rámci odpočinku sami na sobě snadno dosáhnou všech úrovní vzdělávacích cílů a mohou tedy odpočívat s vědomím, že pro svůj výkon u zkoušky, ale především budoucí i současnou praxi, dělají maximum. Vina v nedohlednu, motivace na dosah, radost z nově nabitých vědomostí zábavnou formou všude vůkol a zkouškové pod palcem.
Na závěr už jen samotný seznam, přání mnoha štěstí ke všem zkouškám, a především klidu a míru do časů, které zkouškám předchází. Buďte na sebe hodní a vězte, že jsme v tom všichni spolu.
Beletristické, biografické, populárně-naučné knihy
- Mark Haddon – Podivuhodný případ se psem – PAS
- Torey L. Hayden – Zvíře: Příběh o klukovi, který promluvil; Spratek: Příběh dítěte, které nikdo nemiloval, Sebranka, Přehlížená holka a mnoho dalších titulů této autorky, kterou určitě doporučuji neminout, ať už studujete učitelství, speciální pedagogiku či sociální práci, témata jsou různá od odlišného kulturního prostředí, přes PAS až po mimořádné nadání
- Petr Třešňák – Zvuky probouzení – PAS
- Clara Törnvall – O ženách na spektru – PAS
- Simone de Beauvoir – Velice lehká smrt – péče o nemocné, umírající – thanatologie
- David Finch – Omluvy, které zařveš, se nepočítají – PAS
- Virginia Macgregor – Jak to vidí Milo – vzácná progresivní zraková vada
- Karine Lambert – Všechny barvy noci – progresivní zraková vada
- Jiří Ježek – Frajer – porucha hybnosti
- Rudolf Krchňák – S bílou holí – nevidomost
- Alan Marshall – Už zase skáču přes kaluže – dětská mozková obrna
- Luboš Panda – Hluchavky – jedinci s poruchou sluchu
- Jean-Louis Fournier – Kam jedeme, tati? – příběh otce s dvěma syny s poruchou hybnosti i intelektu
- John Steinbeck – O myších a lidech – PAS, mentální retardace, vztah intaktního jedince s jedincem s handicapem
- Antoine de Saint–Exupéry – Malý princ – inkluze
- Jiří Pasz, Adéla Plechatá – Normální šílenství – kombinace témat týkajících se duševního zdraví, psychopedie, terapie, pomáhajících profesí
- Helen Keller – Příběh mého života a další její autobiografické tituly jakožto nositelky hluchosleposti
Filmy
- Slepé lásky, 2008 – dokument, nevidomost
- Adam, 2009 – PAS
- Animovaný život, 2016 – PAS, AAK
- Forrest Gump, 1994 – mentální retardace
- Děti úplňku, 2017 – dokument, PAS
- Molly, 1999 – jedinec s poruchou intelektu, vztah s intaktním sourozencem
- Pozemšťané, koho budete volit?, 2010 – dokument, jedinci s poruchou intelektu
- Rain Man, 1988 – PAS, vztah intaktního sourozence k jedinci s PAS
- Tak daleko, tak blízko, 2014 – dokument, PAS
- Temple Grandinová, 2010 – životopisný film, PAS
- Já taky, 2009 – Downův syndrom
- Hasta la vista!, 2011 – inspirováno skutečnými událostmi, nevidomost, porucha hybnosti – invalidní vozík, ochrnutí celého těla, sexualita lidí s handicapem
- Hlas moře, 2004 – životopisný, eutanázie, poúrazové ochrnutí těla
- Nedotknutelní, 2011 – porucha hybnosti, vztah jedince s postižením a jeho pečovatele
- Je to i můj život, 2009 – rodinné vztahy v rodině, v které má jeden z členů handicap
- Kurz negativního myšlení, 2006 – skupinová terapie jedinců s postižením, porucha hybnosti po úrazu
- Moje levá noha, 1989 – biografie muže s poruchou hybnosti
- Než jsem tě poznala, 2016 – jedinec na invalidním vozíku v důsledku autonehody
- Skafandr a motýl, 2007 – inspirováno skutečným příběhem, mozková příhoda, ochrnutí celého těla
- Uvnitř tančím, 2004 – poškození mozku, ochrnutí, bezbariérové bydlení
- Bohem zapomenuté děti, 1986 – škola pro jedince se sluchovým postižením
- Srdce je osamělý lovec, 1968 – hluchoněmí, porucha intelektu, předsudky
- V objetí ryb, 2011 – dokument, trávení volného času jedinců s poruchou hybnosti, kombinované postižení
- Zvítězí ten, kdo se nevzdá, 2011 – dokument, kombinované postižení
- Ochránce, 2021 – kauzy ze současného školství, seriál, jehož každý díl se věnuje jiné oblasti – např. šikana, jedinci s mimořádným nadáním, ústavní výchova, atd.
- Mezi zdmi, 2008 – odlišné kulturní prostředí
- Zrození šampiona, 2009 – podle skutečné události, lehká mentální retardace
- Surfařka, 2011 – podle skutečné události, dívka kterou připravil žralok o jednu z horních končetin
- Králova řeč, 2010 – narušená plynulost řeči, terapie
- V rytmu srdce, 2021 – rodina neslyšících
- Výjimeční, 2019 – PAS
- Nádech pro lásku, 2017 – inspirováno skutečnými událostmi, ochrnutí
Podcasty a YouTube videa
- Diagnóza F – podcast nejen o duševních nemocech s psychology, psychiatry a psychoterapeuty
- Série videí s jedinci se zrakovým postižením na YouTubovém kanále Show us
- Brain We Are – kombinace různých témat z mnoha oblastí, některé z nich lze provázat s humanitními obory
- Zapojme všechny – podcast o společném vzdělávání
- Specikecy – podcast Katedry speciální a inkluzivní pedagogiky Pedagogické fakulty Masarykovy univerity
- EDUcast – podcast věnující se aktuálním tématům z oblasti vzdělávání
- Záhodno – podcast věnující se aktuálním tématům z oblasti vzdělávání
- Počítám do tří! – podcast o výchově
- Mozaika vzdělávání – podcast o českém školství, proces a učení ve všech podobách
- Šance dětem – cyklus dokumentárních videí o rodinách dětí se zdravotním postižením na YouTube
Anna Issová, studentská tutorka Speciální pedagogiky (kombinovaná forma)