Fyzika se zaměřením na vzdělávání
Studium oboru Fyzika pro vzdělávání je skvělou volbou a příležitostí pro vás, kteří jste si oblíbili přírodní vědy a zvláště fyziku. Program je koncipován formou Major-Minor s hlavním oborem Fyzika (Major) a přidruženým oborem (Minor). Pro přidružený obor je k dispozici celá škála dalších přírodních věd (matematika, chemie, informatika, přírodopis). Během tří let studia získáte přehled v mnoha oblastech fyziky. Získáte znalosti a dovednosti z fyziky jak teoretické, tak i experimentální a stejně tak základní přehled její didaktiky.
Katedra fyziky má skvěle vybavené laboratoře jak pro výzkumnou práci, tak také praktika pro výuku fyziky a její didaktiky. Studovat budete v příjemném a moderně vybaveném prostředí univerzity ve městě s bohatým kulturním životem, kolejemi v těsné blízkosti výukového areálu TUL a navíc obklopeni krásnou přírodou.
Chcete poznat a ovládat fyzikální zákony, kterými se všechno řídí?
Chcete se naučit předávat znalosti z fyziky a umět ji zajímavě učit?
Chcete umět sestavovat a provádět poutavé experimenty?
Studijní program Fyzika se zaměřením na vzdělávání (studijní program pro sdružené studium se studijními plány maior a minor) je koncipován jak k získání základních pedagogických, psychologických a pedagogicko-praktických znalostí a dovedností, tak k získání základních odborných kompetencí v oboru fyzika. Z hlediska oboru fyzika je cílem tříletého studia připravit kvalifikované, vysokoškolsky vzdělané odborníky pro vyučování fyziky na základní a střední škole. Studující získají teoretické znalosti v oboru fyzika, praktické dovednosti pro provádění základních fyzikálních měření a pokusů, znalosti v oblasti didaktiky fyziky. Celkovým cílem bakalářského (Bc.) studia je vytvořit u studentů pevné základy v oblasti oborové přípravy a v oblasti učitelství především pro vstup do navazujícího magisterského (NMgr.) studia učitelství. Praktické zaměření k výchovným problémům otevírá absolventovi i uplatnění v oblasti odborné asistentské činnosti na ZŠ.
Ing. Štěpán Kunc, Ph.D., garant studijního programu
-
Typ studia:Bakalářský
-
Forma:Kombinovaná, Prezenční
-
Standardní doba studia:3 roky
-
Maximální doba studia:7 let
-
Vyučovací jazyk:Čeština
-
Limit kreditů:180
Průvodce studiem
Co se naučíte?
Absolvent bakalářského studijního oboru Fyzika má přehled o struktuře oboru a základní znalosti v hlavních oblastech fyziky – mechanice, elektřině a magnetismu, termodynamice, optice, stavbě látek a akustice. Prokazuje dostatečnou orientaci v příbuzných přírodovědných oborech a má přehled o mezioborových souvislostech. Získal potřebné teoretické znalosti a praktické dovednosti pro laboratorní měření ve fyzice včetně nezbytných bezpečnostních předpisů pro práci v laboratoři. Je schopen zpracovávat soubory experimentálních dat s pomocí počítače. Orientuje se v informačních zdrojích klasických i současných, umí v nich vyhledávat a pracovat s nimi. Absolventi umí průběžně hodnotit výsledky učebního procesu. Absolventi jsou vedeni k porozumění významu fyziky jak pro studium technických oborů, tak pro běžný život a ke znalostem školské legislativy. Absolventi jsou připraveni na další NMgr. studium oboru fyzika v rámci specializací studijního programu Učitelství pro 2. stupeň ZŠ a Učitelství pro střední školy.
Chcete-li vědět více, prohlédněte si obsah a cíle studijního programu v našem informačním systému STAG.
Jak a kde se uplatníte?
Absolvent se uplatní v soukromé vzdělávací sféře, je schopen zaujímat pozice v rámci soukromého sektoru zaměřeného na vzdělávání, další vzdělávání, vzdělávací a pedagogickou práci v rámci volného času.
Absolventi se mohou uplatnit ve státní sféře, zejména ve vzdělávací oblasti. Dále se mohou uplatnit v jednotlivých společenských odvětvích příbuzných s jejich studovaným oborem v rámci středního managementu: absolventi oboru Fyzika se zaměřením na vzdělávání navíc na postu pracovníka zkušební či fyzikálně zaměřené průmyslové laboratoře.
Přehled povinných a povinně-volitelných předmětů najdete ve studijním plánu.
Přijímací řízení pro akademický rok 2025/2026 - 2. kolo
Přijímací zkouška: ano
Termín podání přihlášek : do 7. 8. 2025
Podrobné informace k přijímacímu řízení jsou vyvěšovány na úřední desku.
Forma přijímací zkoušky:
- písemný test Obecných studijních předpokladů realizovaných v rámci Národních srovnávacích zkoušek společnosti Scio.
(Uznány budou termíny NSZ od prosince 2024 do srpna 2025).
Vypsané kombinace pro akademický rok 2025/2026 - 2. kolo
Uchazeč vybírá hlavní (maior) studijní program a k němu do kombinace jeden další přidružený (minor) program.
Hlavní (maior) programy lze kombinovat jen s programy uvedenými v tabulkách níže; vypisované kombinace jsou uváděny zvlášť pro studijní programy v prezenční a zvlášť v kombinované formě studia.

Prezenční forma studia - 2. kolo
MAIOR | MINOR |
---|---|
fyzika | chemie |
fyzika | informatika |
fyzika | matematika |
chemie | fyzika |
matematika | fyzika |
Kombinovaná forma studia - 2. kolo
MAIOR | MINOR |
---|---|
fyzika | chemie |
fyzika | informatika |
fyzika | matematika |
chemie | fyzika |
informatika | fyzika |
matematika | fyzika |
Navazující studijní program na FP
Jak probíhá kombinované studium
Výuka v kombinované formě studia probíhá v průběhu semestrů zpravidla v pátek během celého dne a v sobotu během celého dne dle stanoveného rozvrhu FP TUL.
Kombinované studium učitelství fyziky je dvouoborové, student tedy studuje dva učitelské obory (např. matematika a fyzika) podle nabídky otevíraných kombinací v aktuálním roce. Studijní plán pro kombinované studium je obsahově stejný jako pro prezenční studium. Liší se pouze formami výuky. Část studia absolvují studenti prezenčně, část tvoří samostudium. Ve studiu jsou k dispozici studijní opory jako je e-learning, elektronické databáze a odborná literatura. Samozřejmostí jsou konzultace s vyučujícími. Předměty jako fyzikální laboratoře a praktika školních pokusů se konají vždy v plném rozsahu prezenční formou, součástí studia je také praxe ve školách.
Pro koho je tato forma studia vhodná?
Studium je vhodné pro všechny, kteří se zajímají o výuku fyziky a nemohou studovat v prezenčním studiu. Po úspěšné obhajobě diplomové práce a státní závěrečné zkoušce v navazující magisterské úrovni studia končí student získáním kvalifikace pro vyučování fyziky ve školách ekvivalentní prezenčnímu studiu.