Skip to main content

Fyzika se zaměřením na vzdělávání

Studium oboru Fyzika pro vzdělávání je skvělou volbou a příležitostí pro vás, kteří jste si oblíbili přírodní vědy a zvláště fyziku. Program je koncipován formou Major-Minor s hlavním oborem Fyzika (Major) a přidruženým oborem (Minor). Pro přidružený obor je k dispozici celá škála dalších přírodních věd (matematika, chemie, informatika, přírodopis). Během tří let studia získáte přehled v mnoha oblastech fyziky. Získáte znalosti a dovednosti z fyziky jak teoretické, tak i experimentální a stejně tak základní přehled její didaktiky.

Katedra fyziky má skvěle vybavené laboratoře jak pro výzkumnou práci, tak také praktika pro výuku fyziky a její didaktiky. Studovat budete v příjemném a moderně vybaveném prostředí univerzity ve městě s bohatým kulturním životem, kolejemi v těsné blízkosti výukového areálu TUL a navíc obklopeni krásnou přírodou.

Chcete poznat a ovládat fyzikální zákony, kterými se všechno řídí?

Chcete se naučit předávat znalosti z fyziky a umět ji zajímavě učit?

Chcete umět sestavovat a provádět poutavé experimenty?

Studijní program Fyzika se zaměřením na vzdělávání (studijní program pro sdružené studium se studijními plány maior a minor) je koncipován jak k získání základních pedagogických, psychologických a pedagogicko-praktických znalostí a dovedností, tak k získání základních odborných kompetencí v oboru fyzika. Z hlediska oboru fyzika je cílem tříletého studia připravit kvalifikované, vysokoškolsky vzdělané odborníky pro vyučování fyziky na základní a střední škole. Studující získají teoretické znalosti v oboru fyzika, praktické dovednosti pro provádění základních fyzikálních měření a pokusů, znalosti v oblasti didaktiky fyziky. Celkovým cílem bakalářského (Bc.) studia je vytvořit u studentů pevné základy v oblasti oborové přípravy a v oblasti učitelství především pro vstup do navazujícího magisterského (NMgr.) studia učitelství. Praktické zaměření k výchovným problémům otevírá absolventovi i uplatnění v oblasti odborné asistentské činnosti na ZŠ.

Ing. Štěpán Kunc, Ph.D., garant studijního programu

    Kód studijního programu:
    B0114A300074
  • Typ studia:
    Bakalářský
  • Forma:
    Kombinovaná, Prezenční
  • Standardní doba studia:
    3 roky
  • Maximální doba studia:
    7 let
  • Vyučovací jazyk:
    Čeština
  • Limit kreditů:
    180

Průvodce studiem

Co se naučíte?

Absolvent bakalářského studijního oboru Fyzika má přehled o struktuře oboru a základní znalosti v hlavních oblastech fyziky – mechanice, elektřině a magnetismu, termodynamice, optice, stavbě látek a akustice. Prokazuje dostatečnou orientaci v příbuzných přírodovědných oborech a má přehled o mezioborových souvislostech. Získal potřebné teoretické znalosti a praktické dovednosti pro laboratorní měření ve fyzice včetně nezbytných bezpečnostních předpisů pro práci v laboratoři. Je schopen zpracovávat soubory experimentálních dat s pomocí počítače. Orientuje se v informačních zdrojích klasických i současných, umí v nich vyhledávat a pracovat s nimi. Absolventi umí průběžně hodnotit výsledky učebního procesu. Absolventi jsou vedeni k porozumění významu fyziky jak pro studium technických oborů, tak pro běžný život a ke znalostem školské legislativy. Absolventi jsou připraveni na další NMgr. studium oboru fyzika v rámci specializací studijního programu Učitelství pro 2. stupeň ZŠ a Učitelství pro střední školy.

Chcete-li vědět více, prohlédněte si obsah a cíle studijního programu v našem informačním systému STAG.

Jak a kde se uplatníte?

Absolvent se uplatní v soukromé vzdělávací sféře, je schopen zaujímat pozice v rámci soukromého sektoru zaměřeného na vzdělávání, další vzdělávání, vzdělávací a pedagogickou práci v rámci volného času. 

Absolventi se mohou uplatnit ve státní sféře, zejména ve vzdělávací oblasti. Dále se mohou uplatnit v jednotlivých společenských odvětvích příbuzných s jejich studovaným oborem v rámci středního managementu: absolventi oboru Fyzika se zaměřením na vzdělávání navíc na postu pracovníka zkušební či fyzikálně zaměřené průmyslové laboratoře.

Přehled povinných a povinně-volitelných předmětů najdete ve studijním plánu

Přijímací řízení pro akademický rok 2025/2026 - 2. kolo

Přijímací zkouška: ano

Termín podání přihlášek : do 7. 8. 2025

Podrobné informace k přijímacímu řízení jsou vyvěšovány na úřední desku.

Forma přijímací zkoušky:
- písemný test Obecných studijních předpokladů realizovaných v rámci Národních srovnávacích zkoušek společnosti Scio.
(Uznány budou termíny NSZ od prosince 2024 do srpna 2025).

Vypsané kombinace pro akademický rok 2025/2026 -  2. kolo

Uchazeč vybírá hlavní (maior) studijní program a k němu do kombinace jeden další přidružený (minor) program.
Hlavní (maior) programy lze kombinovat jen s programy uvedenými v tabulkách níže; vypisované kombinace jsou uváděny zvlášť pro studijní programy v prezenční a zvlášť v kombinované formě studia.

Prezenční forma studia - 2. kolo
MAIOR MINOR
fyzika chemie
fyzika informatika
fyzika matematika
chemie fyzika
matematika fyzika
Kombinovaná forma studia - 2. kolo
MAIOR MINOR
fyzika chemie
fyzika informatika
fyzika matematika
chemie fyzika
informatika fyzika
matematika fyzika

Navazující studijní program na FP

Jak probíhá kombinované studium

Výuka v kombinované formě studia probíhá v průběhu semestrů zpravidla v pátek během celého dne a v sobotu během celého dne dle stanoveného rozvrhu FP TUL.

Kombinované studium učitelství fyziky je dvouoborové, student tedy studuje dva učitelské obory (např. matematika a fyzika) podle nabídky otevíraných kombinací v aktuálním roce. Studijní plán pro kombinované studium je obsahově stejný jako pro prezenční studium. Liší se pouze formami výuky. Část studia absolvují studenti prezenčně, část tvoří samostudium. Ve studiu jsou k dispozici studijní opory jako je e-learning, elektronické databáze a odborná literatura. Samozřejmostí jsou konzultace s vyučujícími. Předměty jako fyzikální laboratoře a praktika školních pokusů se konají vždy v plném rozsahu prezenční formou, součástí studia je také praxe ve školách.

Pro koho je tato forma studia vhodná? 

Studium je vhodné pro všechny, kteří se zajímají o výuku fyziky a nemohou studovat v prezenčním studiu. Po úspěšné obhajobě diplomové práce a státní závěrečné zkoušce v navazující magisterské úrovni studia končí student získáním kvalifikace pro vyučování fyziky ve školách ekvivalentní prezenčnímu studiu.