Apríl 2022
APRÍL!
Rickrollnuli jsme vás!
Víme, že kredity navíc by se vám hodily, ale za nic je bohužel dát neumíme. Ve STAGu si ale může každý student FP nově zapsat předmět Dobrovolnická činnost, který je za 2 kredity. To je fajn, ne?
APRÍL!
Rickrollnuli jsme vás!
Víme, že kredity navíc by se vám hodily, ale za nic je bohužel dát neumíme. Ve STAGu si ale může každý student FP nově zapsat předmět Dobrovolnická činnost, který je za 2 kredity. To je fajn, ne?
Milé studentky, milí studenti,
milé kolegyně, milí kolegové,
v tomto období loňského roku jsem napsal na facebook odlehčenou poznámku k této době, tzv. okurkové sezóně, aby ani v průběhu prázdnin naše sociální sítě nezely prázdnotou. Přiznám se, že nyní k podobnému komentáři chuť nemám. Letošní rok nejenom ve světě a v naší společnosti, ale i na fakultě vnímám jako nelehký. Problémy zasahují výrazně i do doby prázdnin a dovolených. Nechci sice rušit jejich průběh, přesto bych se rád podělil o jednu zprávu, která se dotýká případu doc. Jedličky, jejž široce probírala média i sociální sítě a dotýkal se mnohých z vás.
Pan doc. Jedlička ukončí svůj pracovní poměr k 31. 8. 2022. Zároveň můžu s radostí i ulehčením slíbit, že jeho výuku zajistí nově přijatí vyučující s dostatečnou kvalifikací a pedagogicko-odbornou erudicí. Další podrobnosti k případu, předpokládám, opět brzy najdete v médiích, neboť novináři se mě na vývoj kauzy už dotazují. Rád bych v této souvislosti poděkoval především studentkám a studentům, kteří byli ochotni podat svá svědectví k chování doc. Jedličky přímo vedení fakulty nebo nezávislé komisi, již na mou žádost zřídil rektor k důslednému posouzení případu. Bez spolupráce s vámi by řešení této záležitosti nebylo možné.
Doufám, že jsme se z případu na fakultě dostatečně poučili a že přijatá opatření, jako je například zavedení studentských tutorů, povedou k tomu, aby se podobné případy již neopakovaly.
Těším se na viděnou, výuku a další spolupráci v novém akademickém roce, ale zatím vám přeji chvíle odpočinku a aktivit, které vás těší a naplňují.
Jan Picek, děkan FP TUL
Milé studentky, milí studenti,
milé kolegyně, milí kolegové,
zhruba před měsícem jsem reagoval na zprávy a diskuze na sociálních sítích. Zmiňoval jsem, že se nesnažíme problémy studentů zametat pod koberec. Uvědomuji si, že jsem veřejně nevysvětlil, jaké konkrétní kroky ve věci diskutovaného pedagoga jsme podnikli. To nejspíš vyvolalo zdání, že se v záležitosti nic neděje. To mě velmi mrzí.
Mezi dobře doložitelné skutečnosti, že jsme záležitost řešili a řešíme, patří např. jednání Etické komise TUL v září 2020, které mělo za následek, že dotyčný pedagog od té doby nezkoušel u státních závěrečných zkoušek.
Některé studentky a studenti také mohou zcela jistě dosvědčit, že jsme je v tomto akademickém roce požádali a že skutečně někteří poskytli svá neanonymní svědectví (dříve než se celá záležitost objevila na sociálních sítích), což je důležitý krok k možnému výraznějšímu zásahu děkana. Velmi jim za to děkuji.
Na základě jednání s ombudsmanem, právním oddělením a personálním oddělením jsem pak změnil pracovní náplň dotyčného pedagoga tak, aby nebyl zapojen do žádné výukové činnosti a zkoušení. Je to analogie řešení, které učinila například Filozofická fakulta UK v jiné kauze. Zaměstnavatel (FP TUL) rozvrhuje pracovní dobu přímé pedagogické činnosti zaměstnancům, aby byla tato záležitost u dotyčného pedagoga dostatečně zřejmá. 4. března jsme do systému STAG výše uvedenou změnu nechali zanést, což je ověřitelná skutečnost, neboť rozvrhy všech pedagogů jsou veřejně dostupné.
Podnikáme i další kroky v součinnosti s rektorem TUL, personálním a právním oddělením tak, aby byly v souladu s pracovním právem. Prosím proto o trpělivost a o pochopení, že nejsem v tomto ohledu prozatím příliš konkrétní. Jsem si vědom toho, že mi lze vyčítat, především ze zpětného pohledu, že jsem postupoval pomalu, často nedostatečně, svých chyb se určitě nezříkám. Je mi i jasné, že ani předchozí řádky mnohé stejně nepřesvědčí, že nekonám jen na základě obvinění publikovaných na sociálních sítích, s tím bohužel nic neudělám.
Velmi by mě ale mrzelo, pokud by studenti i zaměstnanci ztratili důvěru k vedení fakulty, že se nesnaží jejich problémy řešit. Rád bych proto všechny studentky a studenty pozval na setkání a diskusi se mnou na toto a další témata.
Děkuji, že jste věnovali svůj čas mému sdělení.
Jan Picek, děkan FP TUL
Milé studentky, milí studenti,
milé kolegyně, milí kolegové,
v současnosti intenzivně prožívám dvě věci. Jedna je extrémně vážná z celosvětového hlediska, a tou je situace na Ukrajině. Ale jako děkana Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické se mě neméně dotýká i dění, které rozpoutal nešťastný email jedné vyučující jednomu studujícímu.
Ač jsem nechtěl být v této souvislosti osobní, cítím teď potřebu se k tomu vyjádřit nejen jako děkan, ale také jako vyučující a koneckonců i bývalý student.
V první řadě uznávám, že komunikace ze strany vyučující z KPP k jednomu ze studentů nebyla adekvátní dané situaci a mohl bych ji označit za arogantní. S takovou komunikací ze strany vyučujících směrem ke studentům zásadně nesouhlasím. Především uznávám, že jsem to měl ve své komunikaci s dotyčným studentem dát podstatně jasněji najevo. Zároveň bych se rád zasadil o to, aby napříště komunikace vyučujících směrem ke studujícím měla jasná pravidla, aby se takovéto, jak věřím ojedinělé, excesy neopakovaly.
Vzdor tomu, že se vyrojilo množství negativních vyjádření k postupu některých vyučujících naší fakulty vůči studentům, chtěl bych zdůraznit, že vyučující na naší fakultě v žádném případě systematicky nešikanují studující. Ani já, ani moje kolegyně a kolegové z vedení fakulty nezametáme problémy studujících pod koberec, naopak - snažíme se je řešit. Problém s jedním z konkrétně jmenovaných vyučujících jsme v minulosti intenzivně řešili, a tak na naší fakultě v současné době už neučí. S druhým vyučujícím řešíme problém právě teď. Považuji za důležité uvést, že jsme v těchto záležitostech aktivní a zabýváme se jimi dlouhodobě, a to na základě podnětů studentek a studentů, nikoliv vnějšího tlaku.
V této souvislosti bych chtěl všechny členy akademické obce fakulty ujistit, že žádný podnět nezůstane bez odpovědi. Budu rád, když se budete se svými podněty s důvěrou obracet na své tutory, vedoucí kateder a samozřejmě i na vedení fakulty a mě. Pamatujte prosím také na to, že bez vaší spolupráce nemůžeme tyto problémy řešit. Těm z vás, kteří jste za námi už přišli, děkuji.
Již od prvního dne mého působení v roli děkana je mým cílem, aby na fakultě vládlo přátelské ovzduší, kde si lidé mohou důvěřovat. Věřím, že v mnoha ohledech se to i daří, a udělám maximum pro to, aby to tak bylo i tam, kde se teď může zdát, že je důvěra narušena.
Jan Picek , děkan FP TUL
o moderní pedagogice a inovacích
o religionistice a společenských vědách
Do devětadvacáté epizody PedCastu si Alex Röhrich pozval Davida Václavíka, vedoucího katedry humanitních a společenských věd FP TUL, která byla až do 31. 12. 2024 katedrou filosofie.
Jaký je rozdíl mezi teologií a religionistikou? Jaká jsou ve světě nová náboženská hnutí? Kdo je ateista? Mají ještě v dnešním světě místo křesťanské hodnoty? A proč na FP TUL skončil studijní obor filozofie a katedra se přejmenovala?
o vzdělávání učitelů a integrované výuce
Co znamená být doprovázejícím učitelem? V čem by se měl učitel stále vzdělávat? Jaké povinnosti se pojí s funkcí zástupce ředitele? Má smysl spojovat různé předměty v jeden? A pochybuje někdy o své profesi?
Poslechněte si rozhovor Alexe Röhricha s absolventem učitelství zeměpisu a dějepisu na FP TUL Martinem Adamcem, zástupcem ředitele a vyučujícím na ZŠ a ZUŠ Jabloňová v Liberci.
Tento PedCast speciál vznikl jako součást projektu Pedagogický dialog – setkávání s učitelskou praxí, který podpořilo MŠMT v rámci výzvy Na učitelích záleží.
o svých začátcích ve školství
Jak se cítí začínající učitelky ve škole? Pamatují si svou první odučenou hodinu? S čím se ve své praxi potýkají? Jaké mají vztahy se staršími kolegy a kolegyněmi? A daří se jim do praxe zavádět nějaké inovace?
Poslechněte si rozhovor Alexe Röhricha s Kristýnou Holubovou a Anastázií Vondrovou, čerstvými absolventkami učitelství češtiny a angličtiny na FP TUL.
Tento PedCast speciál vznikl jako součást projektu Pedagogický dialog – setkávání s učitelskou praxí, který podpořilo MŠMT v rámci výzvy Na učitelích záleží.
o prvním stupni ZŠ a práci ředitele školy
Poslechněte si rozhovor Alexe Röhricha s Ondřejem Hamplem, absolventem FP TUL, prvostupňovým učitelem a ředitelem ZŠ Donín v Hrádku nad Nisou.
Tento PedCast speciál vznikl jako součást projektu Pedagogický dialog – setkávání s učitelskou praxí, který podpořilo MŠMT v rámci výzvy Na učitelích záleží.
o výuce učitelů, známkování a změnách ve školách
Poslechněte si rozhovor Alexe Röhricha s Michaelou Kotenovou, mezi našimi studujícími oblíbenou didaktičkou a vyučující na Gymnáziu F. X. Šaldy v Liberci.
Tento PedCast speciál vznikl jako součást projektu Pedagogický dialog – setkávání s učitelskou praxí, který podpořilo MŠMT v rámci výzvy Na učitelích záleží.
o moderním učitelství a popularizaci fyziky
Jak velký je rozdíl mezi výukou fyziky na základní škole a výukou v science centru jako je liberecká iQLANDIA? Lze vůbec zkušenosti s popularizací vědy uplatnit ve škole? S čím dává smysl fyziku na základní škole spojit? A co na to umělá inteligence?
Poslechněte si rozhovor Alexe Röhricha s absolventem fyziky a matematiky na FP TUL Petrem Desenským, třídním učitelem ze ZŠ Vrchlického v Liberci a dlouholetým popularizátorem vědy v iQLANDII.
Tento PedCast speciál vznikl jako součást projektu Pedagogický dialog – setkávání s učitelskou praxí, který podpořilo MŠMT v rámci výzvy Na učitelích záleží.
o internacionalizaci a bioinženýrství
Alex Röhrich si do osmadvacáté epizody PedCastu pozval novou proděkanku pro internacionalizaci a doktorská studia, docentku Evu Kuželovou Košťákovou z katedry chemie a jejího oddělení bioinženýrství.
Jaké doktorské programy na fakultě máme? Kde všude ve světě máme své studující? Proč je potřeba, aby i naši vyučující vyjížděli v rámci internacionalizace do zahraničí? Jak se u nás líbilo prvním absolventům bakalářského programu bioinženýrství? Co je nanoetika? Co jsou to eukaryotické a prokaryotické buňky? A jaký má docentka Kuželová Koštáková vědecký sen?
o ochraně přírody a jizerských loukách
V sedmadvacáté epizodě PedCastu Alex Röhrich vyzpovídal vedoucího katedry biologie a ekologie, profesora Viléma Pavlů.
Jak se doplňují profese vědce a vysokoškolského pedagoga? Jaký je zájem o nový obor Ochrana přírody a životního prostředí? Co zahrnuje projekt výzkumu poklesu rozmanitosti travních ploch, na kterém se KBE podílí? A mohou se do něj zapojit i studující? Proč právě na loukách u Betléma u Oldřichova v Hájích probíhá nejdelší pastevní experiment v Evropě, co je na nich zvláštního? Jak takový výzkum probíhá? Co je vlastně louka? Proč je důležitá biodiverzita luk? A opravdu stačí sečení luk jednou za tři roky?
o dějinách umění a výstavě Nové realismy
Co jsou nové realismy? V čem je výstava mapující umění v Československu v letech 1918 až 1948 unikátní? Jak je v novém realismu zobrazen moderní svět? Jak se v něm promítá feminismus a jak sociální rozdíly? A jakou roli v něm hraje... kaktus?
Výstavu Nové realismy lze vidět do 25. 8. 2024 v Městské knihovně v Praze.
VÍCE INFO
nový děkan FP
Od ledna má Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická Technické univerzity v Liberci (FP TUL) nového děkana. Na fakultě ale nový není – byl dlouholetým vyučujícím, vedoucím katedry tělesné výchovy a sportu, a také proděkanem pro rozvoj fakulty, což je funkce s objemnou, náročnou agendou.
Jaké výzvy před ním nyní leží? Jak vidí budoucnost fakulty? Jak by chtěl komunikovat s vyučujícími i studujícími, aby nám tu spolu bylo dobře?
Poslechněte si pětadvacátou epizodu PedCastu, ve které moderátor Alex Röhrich vyzpovídal docenta Aleše Suchomela, děkana FP TUL.
osm let ve vedení FP TUL
Osm let vedl naši fakultu, staral se o to, aby vše fungovalo, aby spolu lidi mluvili, aby vyučující vyučovali a studující studovali. Byl zodpovědný za nás všechny, kteří tvoříme tzv. akademickou obec. A musel se o nás starat. Neměl to přitom vůbec lehké – kromě běžných těžkostí akademického světa, přišly mu do cesty čtyři mimořádné rány, které musel vyřešit.
Kdekdo by si po takové zkušenosti odkroutil své a šel si někam lízat rány. Pan profesor Jan Picek ale ne – přestože už není děkanem, ve vedení fakulty zůstává jako její proděkan. A spolu s ním zůstává i lidský přístup.
Poslechněte si čtyřiadvacátou epizodu PedCastu, v níž moderátor Alex Röhrich vyzpovídal dnes již bývalého děkana Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci Jana Picka.
Je nejvyšší představitel fakulty, tedy děkan, také jen člověk?
Tento týden vyjdou hned dva PedCasty, a to rozhovory Alexe Röhricha právě s našimi děkany – bývalým děkanem profesorem Janem Pickem a současným děkanem docentem Alešem Suchomelem. Jak se dívají na svět a co je podle nich při vedení fakulty největší výzvou?
o kondici a fyzické zdatnosti (nejen) mládeže
Ve třiadvacáté epizodě PedCastu si Alex Röhrich pozval Kláru Kuprovou z katedry tělesné výchovy a sportu.
Jakou kondici mají dnešní děti ve srovnání s dětmi před 100 lety? Jakou úlohu mají školy ve fyzické zdatnosti mládeže? Proč bychom se vůbec měli hýbat? Co znamená, že jsme fyzicky na úrovni lidí v meziválečného období? Mají i tělocvikáři dny, kdy se jim nechce hýbat? A mohla by mít Technická univerzita v Liberci vlastní bazén?
o regionální literatuře, nakladatelství a literární exkurzi
Co ji přivedlo k regionální literatuře? Proč se ji rozhodla nejen zkoumat a vyučovat, ale i vydávat? Jakou knihu by ve svém nakladatelství nikdy nevydala? V čem se literárně liší její rodné Náchodsko od Liberecka? Proč ji tolik přitahuje lidová slovesnost a Krakonoš? A čím si vysvětluje vysoký zájem o náročnou literární exkurzi, kterou na katedře češtiny založila?
o nanovláknech a bioinženýrství
Profesor David Lukáš, vedoucí oddělení bioinženýrství na katedře chemie, FP TUL přijal pozvání Alexe Röhricha do jednadvacáté epizody PedCastu. Baví ho být učitelem, i když jím být nechtěl? Co je pravdy na tom, že nanovlákna předběhla svou dobu? Jak široké je využití nanovláken? Co je bioinženýrství a jaký je profil jeho absolventů?
o paměti, soudobých dějinách a zmizelých Liberečanech
Do dvacáté epizody si moderátor Alex Röhrich pozval Kateřinu Portmann z naší katedry historie. Proč je podle ní 20. století bláznivé? Co jsou kameny zapomnění? Jak probíhá jejich pokládání v Liberci? Jak se při hledání obětí holokaustu zapojují studující a jak jim v tom pomáhají sociální sítě? Jak spolu se studujícími prožila týdenní pobyt Osvětimi? Jaké stereotypy se pojí s holokaustem? A je pravda, že jsme se z historie stále nepoučili?
o historické gramotnosti, badatelské výuce a didaktice
V devatenácté epizodě PedCastu si Alex Röhrich povídal s Milanem Ducháčkem z katedry historie Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci. Měli bychom čekat historickou pravdu od historických filmů či románů? Má školní dějepis ještě smysl? A v jaké podobě? Jak může způsob výuky dějepisu pomoct dětem a mladým lidem orientovat se v současném světě? Co je historická gramotnost? A může dobře učit i ten, kdo neprošel didaktickým školením?
o sborovém zpěvu a silných lidských příbězích
Do osmnácté epizody PedCastu si Alex Röhrich pozval Janu Konvalinkovou z naší katedry primárního vzdělávání, vedoucí pěveckých sborů Bohemia Chór a Aurea Rosa.
Jak vznikla myšlenka seniorského sboru? V čem je specifický? Kde se vzalo tolik silných válečných příběhů pro komponované pořady studentského sboru? Liší se nějak tradice pěveckých sborů v Česku a v Anglii? A o jakých příbězích budou vyprávět další komponované pořady Bohemia Chóru?
Vánoční speciál
Do sedmnácté epizody PedCastu si Alex Röhrich pozval hned tři hosty – o vánoční hudbě mluví Vilém Valkoun z katedry primárního vzdělávání, o zobrazení Vánoc v umění povídá Anna Habánová z katedry historie a o spojení Vánoc a pohádek vypráví Kateřina Váňová, vedoucí katedry českého jazyka a literatury.
O Ježíškovi, vánoční náladě, křesťanské historii, koledách, zobrazování Vánoc v historickém i moderním umění, sněhu, rolničkách a tradici vánočních pohádek.
o Ralsku a Podještědí, terénní výuce a ekopsychologii
V šestnácté epizodě Alex Röhrich přivítal Dominika Rubáše, absolventa geografie a fyziky na naší fakultě a zároveň vyučujícího z naší katedry primárního vzdělávání a katedry geografie.
Čím mu učaroval bývalý vojenský prostor, dnes Národní geopark Ralsko, kde působí jako geograf? A čím rodné Podještědí, o němž dokonce napsal knihu? Jak a proč se někdo, kdo chtěl být meteorologem, stane učitelem? Proč jako učitel prosazuje terénní výuku? Čím je pro žáky přínosná? Co je to ekopsychologie? A jsou dnešní žáci méně lhostejní k přírodě než předchozí generace?
o živých jménech a mezioborové spolupráci
Do patnácté epizody Pedcastu si náš moderátor Alex Röhrich pozval svého kolegu Václava Lábuse z Katedra českého jazyka a literatury FP TUL a Daniela Vrbíka z katedry aplikované matematiky FP TUL, aby představili svůj unikátní projekt Živá jména, který mapuje lidová pojmenování míst v Liberci.
Jak se vůbec mohla spojit čeština s matematikou? Jakým způsobem se sbíraly materiály od místních obyvatel a kolik respondentů se do výzkumu zapojilo? Jak moc se liší oficiální jména míst od těch lidových? Může taková mapa sloužit i k něčemu jinému, než jen pro zajímavost a pobavení? Jak?
o češtině pro cizince, o syntaxi a korpusové lingvistice
Ve čtrnácté epizodě Pedcastu přivítal Alex Röhrich svou kolegyni z katedry českého jazyka a literatury FP TUL. Jak se hraje hra na syntax? Byl a je komunikační prostředek "ty vole" vulgární? K čemu je dobrý jazykový korpus? Je čeština pro cizince těžká? Je rozdíl, když se česky učí Vietnamci a Ukrajinci? A je vůbec nutné navštěvovat jako cizinec jazykové kurzy, nebo se dá jazyk naučit odposlechem?
o fyzice a její výuce na základkách, o pokusech a pasivních studentech
Do třinácté epizody PedCastu si Alex Röhrich pozval profesora Erharta, vedoucího naší katedry fyziky. Panuje mezi matematiky a fyziky rivalita? Jak se z teoretického fyzika z Matfyzu stane učitel, i když jím být nikdy nechtěl? Dokáže vysvětlit svou odbornost, což je piezoelektřina a pyroelektřina, i úplnému laikovi? Čím to, že je fyzika tak významným vědním oborem, ale ve školách nemá úplně dobrou pověst? A jak probíhá Fyzikální jarmark pro prvňáčky, který pořádá KFY spolu s gymnáziem Doctrina?
o výtvarné výchově a vizuální gramotnosti
Ve dvanácté epizodě PedCastu Alex Röhrich přivítal hned dva hosty: Zuzanu Pechovou a Hanu Valešovou z Katedra primárního vzdělávání FP TUL.
Měl by být výsledek práce v hodině výtvarné výchovy krásný? Je dobré žáky na konci hodiny vždy pochválit? Žijeme ve vizuálním světě a v mnoha profesích je nutná kreativita - proč tedy není výtvarná výchova považována za důležitý školní předmět a dokonce v rámci nových revizí dochází k omezení jejího počtu hodin na druhém stupni ZŠ? Co je to vizuální gramotnost a proč by se na ni měl klást větší důraz?
o matematice, o vedení univerzity a morálce
V jedenácté epizodě PedCastu Alex Röhrich zpovídal Miroslava Brzezinu, v současnosti již podruhé zvoleného rektora Technické univerzity v Liberci a dřívějšího děkana naší fakulty. Jak se studovala matematika za minulého režimu? Co je to teorie potenciálu? Jaké to je šéfovat sedmi fakultám? S jakými etickými a mravními problémy se na akademické půdě setkává? A jak je řeší?
o mentalizaci sdílené pozornosti i spolupráci s americkou univerzitou
Do desáté epizody PedCastu si Alex Röhrich pozval Magdu Nišponskou z katedry pedagogiky a psychologie FP TUL. Je vždy dobré být empatický? Proč 75 % matek poprvé zrcadlí pocity svého dítěte špatně? A je to opravdu špatně? Žijeme svůj příběh nebo si život jako příběh představujeme? Co je to sdílená pozornost? A co studentům přináší mezinárodní spolupráce s americkou univerzitou?
o mateřském jazyku, kognitivní lingvistice, porozumění a stereotypu
V deváté epizodě PedCastu Alex Röhrich zpovídá Jasňu Pacovskou, svou kolegyni z naší katedry českého jazyka a literatury. Proč kognitivní lingvisté milují metafory? Proč svým studentům vypráví o Eskymácích a tchyních? Jak pomáhá stereotyp porozumění? A opravdu musí vzdělávání tak trochu bolet?
o výuce historie, o rodu Clam-Gallasů a o tom, co nás může historie naučit
Měli bychom se o historii zajímat všichni? Do osmé epizody si Alex Röhrich pozval docenta Milana Svobodu z naší katedry historie.
o sportovní gymnastice, tělesné výchově a trenérech ve školách
Alex Röhrich v sedmé epizodě PedCastu vyzpovídal Pavlínu Vrchoveckou z katedry tělesné výchovy a sportu, která se dlouhodobě věnuje výuce a didaktice gymnastiky. Proč sportovní gymnastky tak často utíkají k jiným sportům? Jakou roli hraje v gymnastice psychika? Opravdu se děti málo hýbají, jak se říká? Jakou roli v tom hrají rodiče? A jak může pomoci nový projekt Trenéři ve škole?
o španělštině…
V šesté epizodě PedCastu Alex Röhrich přivítal Miroslava Slowika z katedry románských jazyků. Co má společného španělština se slezským přízvukem? Co je komunikační klíč jazyka? Mělo by se v Česku učit moderněji? Co se studenti FP učí v didaktické dílně, kterou nově mohou navštěvovat? Mohou se v kurzech didaktické dílny dál vzdělávat i již pracující učitelé? A jaký by měl být učitel budoucnosti?
FB stránka Didaktická dílna: https://www.facebook.com/didakticka.dilna/
FB stránka Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické: https://www.facebook.com/fptul
o poezii, literární vědě i překladatelství
Do páté epizody našeho PedCastu si Alex Röhrich pozval Pavla Novotného, laureáta ceny Magnesia Litera za poezii 2021 a vedoucího katedry německého jazyka FP TUL. Cítí se být Pavel Novotný spíše básníkem, nebo germanistou? Mění Magnesia Litera oceněným život? Jak se píše operní libreto pro Národní divadlo? Jak se překládá německá poezie do češtiny a jak česká do němčiny? Zvlášť, když o překladu můžete diskutovat s autorem?
o operním zpěvu, rétorice a primárním vzdělávání
Ve čtvrté epizodě PedCastu Alex Röhrich přivítal Zuzanu Bubeníčkovou, která na katedře primárního vzdělávání FP TUL působila 30 let a teď se vrací na rodné Slovensko. Může si operní pěvkyně vybírat role? Dá se pěvecký talent poznat po prvním setkání? Proč je pro hlas důležitý dobrý učitel zpěvu? A co mají společného zpěv a rétorika?
o výuce zeměpisu ve školách, humánní geografii i liberecké žule
Do třetí epizody PedCastu si Alex Röhrich pozval Emila Drápelu z katedry geografie FP TUL. Čím rodilého Brňana okouzlil Liberec? Jak mohou geografové pozitivně působit na cestovní ruch? Co má liberecká žula společného s egyptskými pyramidami? A jak by měla vypadat výuka zeměpisu v době, kdy si všechna hlavní města a další informace snadno najdeme na internetu?
o genderové problematice i dopadech lockdownu na naši psychiku
Do druhé epizody PedCastu si Alex Röhrich pozval Lenku Václavíkovou, socioložku, psychoterapeutku a členku katedry filosofie FP TUL. Jaké jsou nejzávažnější genderové problémy v Česku? Kdy jí přestala sociologie stačit? S jakými těžkostmi se v době covidové nejčastěji setkává ve své praxi? A co by poradila nám všem, abychom si i v těžkých časech udrželi zdravou duši?
o lásce k matematice a důležitosti pedagogických fakult a učitelské profese
V první epizodě PedCastu Alex Röhrich zpovídá děkana FP TUL Jana Picka. Jak se stane, že se člověk zamiluje do matematiky? Měly by pedagogické fakulty rozhodovat o tom, co se budou žáci učit? Mají učitelé-studenti dostatek praxe? Umí učitelé sdílet své zkušenosti?
OCENĚNÍ
DĚKANA
FP TUL
Ocenění za výjimečný počin ve vědecko-výzkumné
a tvůrčí činnosti
Jan Titěra, Lenka Pavlů, Vilém Pavlů, Petr Blažek
Nominovaní za odborný článek What is a suitable management for Typha latifolia control in wet meadows? zabývající se možností redukce expanzivní rostliny orobince širokolistého (Typha latifolia) na vlhkých loukách. Text je výstupem dlouhodobého experimentu v přírodní rezervaci Malá Strana v Jizerských horách.
Vědecký tým testoval různé způsoby možné redukce orobince širokolistého, který způsobuje na vlhkých loukách vážné problémy tím, že přerůstá a potlačuje jiné původní rostliny, a porovnával je s porostem bez jakéhokoliv obhospodařování.
Pavel Novotný
Nominovaný za tvorbu knihy Česká fonická poezie, která se zabývá důležitou kapitolou experimentální poezie 60. let dvacátého století: fonickou poezií, neboli Tape-Poetry - oblastí, která zůstávala v českém kontextu dosud takřka neprozkoumána.
Kniha shromažďuje a interpretuje unikátní, mnohdy dosud nepublikované materiály, obsahuje audiopřílohu s více než stovkou zvukových kreací od autorů jako Ladislav Novák, Bohumila Grögerová, Josef Hiršal, Jiří Valoch, Jiří Kolář nebo Václav Havel. Některé nahrávky byly získány z rozhlasových archivů a osobních pozůstalostí. Aby mohla publikace vůbec vzniknout, musel autor spojit svou literárně-teoretickou erudici s technickým know-how odborníka na auditivní tvorbu.
KNIHA: Wissenskommunikation unter Bedingungen von Mehrsprachigkeit
T. Weber, H. Böhm, Z. Vernyik, A. Boháč, M. Svoboda a kolektiv
Nominovaní za tvorbu knihy Wissenskommunikation unter Bedingungen von Mehrsprachigkeit, která se zaobírá úrovní znalostí německého jazyka mezi studenty geografických studijních programů na TUL. Autoři pomocí rozsáhlého dotazování zjistili nízkou úroveň, kterou vysvětlují v širších historicko-geografických souvislostech.
Komunikace přes kulturní hranice staví ty, kdo jsou zapojeni, před výzvu najít společný jazyk. Zde shromážděné příspěvky od odborníků z praxe, ale také od lingvistů a kulturologů, odrážejí problém z jejich specifické perspektivy. Zvláštní pozornost je věnována česko-německému pohraničí, autoři se však zabývají také dalšími konstelacemi sousedních jazykových komunit a také negeografickými jazykovými hranicemi v rámci specifických společenských diskurzů.
David Lukáš, Eva Kuželová Košťáková, Věra Jenčová, Michal Trčka, Věra Hedvičáková, Maxim Lisnenko
Nominovaní za tvorbu knihy Nanovlákna. Ta se zabývá výzkumem a technologií výroby nanovlákenných materiálů, které se v posledních desetiletích bouřlivě rozvíjejí. Spolu s jejich rostoucím využitím například pro bioinženýrství, filtraci, elektroniku, vývoj sond, zdravotnictví a pro textil stoupají i nároky na analýzu vlastností těchto materiálů.
Cílem knihy je nabídnout přírodovědně, technicky a technologicky zaměřeným čtenářům ucelený text popisující teorii tvorby nanovláken (s důrazem na hydrodynamické nestability), technologie jejich výroby (zejména elektrické zvlákňování) a oblasti jejich využití (především ve zdravotnictví). Nechybí ani ekonomická a filozofická reflexe.
Profesor David Lukáš spolu se svými kolegy za knihu převzal v pondělí 17. června 2024 na zámku v Lužanech u Plzně Cenu Josefa Hlávky za vědeckou literaturu.
Článek: The Impact of Religiosity on Quality of Life
Michal Podzimek a kolektiv
Nominovaný za spoluautorství studie The Impact of Religiosity on Quality of Life zkoumající vliv religiozity na kvalitu života v kontextu ideálu dobrého života a rizika současné společnosti masové spotřeby.
Výzkumný tým, v němž spoluautor Podzimek vypracoval především analýzu filozofických a religionistických východisek zkoumané problematiky, se zaměřil na určité aspekty vztahu mezi řeckou eudaimonií, novozákonními ideály a postmoderním hédonismem. Mírně obměněný mezinárodní autorský tým v tomto výzkumu pokračuje i v současnosti, a to zkoumáním, jaký vliv má religiozita na životní úroveň, sociální kapitál a zdraví.
Lukáš Rubín
Nominovaný za spoluautorství tří odborných článků (Top 10 international priorities for physical fitness research and surveillance among children and adolescents: A twin-panel Delphi study, European fitness landscape for children and adolescents: Updated reference values, fitness maps and country rankings based on nearly 8 million test results from 34 countries gathered by the FitBack network, Associations of accelerometer measured school- and non-school based physical activity and sedentary time with body mass index: IPEN Adolescent study) publikovaných v letech 2022 či 2023 v prestižních vědeckých časopisech (British Journal of Sports Medicine, International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity a Sports Medicine).
Tyto články spojuje zaměření na děti a mládež a jejich tělesnou zdatnost či pohybovou aktivitu, kterým se Lukáš Rubín dlouhodobě zabývá. Na přípravě článků se podílel v různých formách, od poskytnutí reprezentativních dat z vlastních plošných výzkumů až po účast v jádrovém pisatelském týmu. Odborné články dle databáze Web of Science dosud posbíraly více než 40 citací a mají tak velký mezinárodní ohlas.
PROJEKT: VIRTUTE ET VALOR
Christopher Muffett, Jana Konvalinková
Nominovaní za přípravu a realizaci didakticko-uměleckého projektu Virtute et Valor z cyklu Spoj píseň a příběh a získáš ověřený nástroj pro působivé předávání paměti národa, kraje, rodiny či školy.
Součástí uměleckého působení studentského pěveckého sboru Bohemia Chór jsou také komponované pořady, které spojují mluvené slovo a sborový zpěv.
Projekt Virtute et Valor představuje příběhy statečných a odvážných zástupců šlechtických rodů naší země a jejich nelehké osudy perzekuce a věznění v době nacistické a komunistické totality v letech 1939–1989. Mluvené slovo, přednášené studenty v perfektní angličtině, ve spojení s působivým pěveckým repertoárem, oslovily v průběhu zahraniční pedagogické exkurze a uměleckého turné v Anglii v dubnu 2024 posluchače všech věkových kategorií ve 4 navštívených školách i v dalších 9 veřejných koncertních sálech a kostelech, v květnu 2024 pak program zazněl jako veřejný koncert v Severočeském muzeu v Liberci.
Alex Röhrich
Nominovaný za přípravu a moderování fakultního podcastu PedCast, v němž zpovídá inspirativní osobnosti z FP TUL a představuje posluchačům zajímavosti, trendy a aktuální dění nejen v oblasti výuky učitelů.
Nominovaný též za spoluorganizaci Literárních exkurzí (spolu s Evou Koudelkovou a Kateřinou Váňovou), tzv. Obhajoby nanečisto (spolu s Markem Janosikem-Bielským), spolupořádání výletů a setkání studujících a vyučujících a za nadstandardní podporu studujících v roli akademického tutora katedry českého jazyka a literatury.
Podpora internacionalizace a virtuální mobility na FP
Magda Nišponská
Nominována za podporu internacionalizace výuky, konkrétně za svůj dlouhodobý a zásadní přínos k rozvoji spolupráce mezi Technickou univerzitou v Liberci (TUL) a University of Maine at Augusta (UMA), která započala v roce 2006. Díky její spolupráci s profesorkou Magdalenou Linhardtovou a profesorem Kennethem Elliottem vznikl kurz Personal Growth, jeden z nejoblíbenějších předmětů studentů programu Erasmus+ na TUL, který zahrnuje propojenou výuku s odborníky z UMA.
Magda Nišponská také připravila řadu úspěšných projektových žádostí, které vedly k realizaci nebo schválení 18 mobilit mezi UMA a TUL. Každá mobilita je pečlivě připravena tak, aby odpovídala konkrétním potřebám akademika a podporovala spolupráci založenou na autentických a přátelských vztazích. Díky tomu se mohly vytvořit silné a hluboké vazby mezi akademiky z TUL a UMA, podpořené bilaterální smlouvou (MOU), která vyjadřuje závazek obou institucí k dalšímu posilování a rozvoji této hodnotné spolupráce.
Martin Plešinger
Nominovaný za učebnici Výpisky z lineární algebry očima nematematika. Učební text, který pokrývá vybrané oblasti z lineární algebry, jednoho z úhelných kamenů matematiky, se kterým se setkávají studenti nejen matematických programů.
Martin Plešinger, který sám přichází ze světa inženýrství, na text hledí očima nematematika a tak ho představuje také čtenářům. Výklad je veden podrobně, pečlivě a velmi srozumitelně. Autor s velkou odbornou a pedagogickou erudicí objasňuje vše podstatné a vede jej k hlubokému vhledu do studované látky, zároveň se ale snaží, aby byl text v rámci možností čtivý.
Nominovaný též za nadstandardní podporu studujících v roli akademického tutora katedry matematiky.
Projekt 100 let hodnocení tělesné zdatnosti u středoškolské mládeže
Lukáš Rubín, Aleš Suchomel , Klára Kuprová, Jaroslav Kupr, Petra Čaplová, Lenka Doležalová, Pavlína Vrchovecká, Iva Šeflová, Petr Jeřábek, Jan Charousek
Nominovaní za unikátní výzkumný projekt katedry tělesné výchovy a sportu Příprava a realizace projektu 100 let hodnocení tělesné zdatnosti u středoškolské mládeže.
Projekt je zaměřen na zjištění objektivně změřených změn během 100 let v úrovni tělesné zdatnosti u dětí a mládeže ve věku od 11 do 19 let s využitím původní historické metodiky. Výsledky potvrzují globálně zdokumentované sekulární trendy (zvyšující se úroveň tělesné zdatnosti obecně do 2. poloviny 20. století a strměji klesající trendy v posledních dekádách).
Získaná data od téměř 5 tisíc změřených participantů z 20 víceletých gymnázií v Česku a Slovensku tak mimo jiné přispívají k přesnému stanovení důkazně podložených dlouhodobých trendů tělesné zdatnosti u naší mládeže a zároveň k informování široké veřejnosti v této ze společenského a zdravotního hlediska závažné problematice.
Cílem ocenění za výjimečný počin v pedagogické činnosti je zviditelnit jakýkoliv významný počin v akademickém roce 2023/24, který lze zahrnout pod pedagogickou činnost vyučujících na FP. Rádi bychom ocenili mimořádnou aktivitu, úsilí nebo čin vyučujících, které jsou výjimečné ve srovnání s obvyklým rámcem plnění pedagogických povinností. Chceme těmto vyučujícím vyjádřit uznání a poděkovat jim tak za jejich nadstandardní činnost a zároveň propagovat jejich kvalitu a jedinečnost.
Cílem ocenění za výjimečný počin ve vědecko-výzkumné a tvůrčí činnosti je poukázat na mimořádné výsledky vědecko-výzkumné a tvůrčí činnosti zaměstnanců a zaměstnankyň FP vzniklé či poprvé uveřejněné v období posledních dvou kalendářních let (tedy 2022 nebo 2023). Chceme tak ocenit aktivitu zaměstnankyň a zaměstnanců FP v oblasti tvůrčí činnosti a vyzvednout a propagovat významné výsledky vzniklé na FP, ale i jinde za významné účasti našich zaměstnankyň a zaměstnanců.
Obě ocenění jsou důležitou zpětnou vazbou pro fakultu, její vedení, nominované a oceněné i jejich kolegyně a kolegy.
Ocenění za výjimečný pedagogický počin
Nominován může být zaměstnanec FP TUL. Ocenění musí souviset s pedagogickou činností v tomto akademickém roce.
Ocenění za výjimečný počin ve vědecko-výzkumné a tvůrčí činnosti
Nominován může být výsledek vědecko-výzkumné a tvůrčí činnosti pracovnic a pracovníků FP vzniklý či poprvé uveřejněný v období posledních dvou kalendářních letech (2022, 2023). Výsledek musí být založen na tvůrčí činnosti s významným podílem pracovníků/pracovnic FP TUL.
Ocenění za výjimečný pedagogický počin
Nominovat pedagožku či pedagoga mohou studující FP TUL prezenčního i kombinovaného studia všech studijních programů a vyučující FP TUL. Nominaci může odevzdat jednotlivec i studijní skupina. Nominace se odevzdává prostřednictvím elektronického formuláře. Součástí návrhu jsou kontaktní údaje navrhujících či zástupců nominující skupiny, dále jméno navrhovaného a odůvodnění nominace (charakterizace počinu).
Ocenění za výjimečný počin ve vědecko-výzkumné a tvůrčí činnosti
Nominovat výsledek mohou studující FP TUL prezenčního i kombinovaného studia všech studijních programů a vyučující FP TUL. Nominaci může odevzdat jednotlivec i skupina studentů či pedagogů. Nominace se odevzdává prostřednictvím elektronického formuláře. Součástí návrhu jsou kontaktní údaje navrhujícího či zástupců nominující skupiny, dále výsledek a odůvodnění nominace. Součástí návrhu musí být vlastní výsledek (např. článek) nebo jeho odborná charakteristika a případně doklady o jeho ohlasu. Výsledek musí být založen na tvůrčí činnosti s rozhodujícím (nebo významným) podílem pracovníků/pracovnic FP TUL.
Hodnocení nominací
Navržené nominace hodnotí komise jmenována děkanem FP TUL. Komise navrhne děkanovi FP TUL vybrané kandidáty, respektive výsledky, děkan může udělit více ocenění.
Ocenění
Ocenění získají finanční odměnu a pamětní certifikát s dárkovým předmětem. Slavnostní vyhlášení proběhne v dalším akademickém roce.
Moc dobře víme, že vysokoškolské studium může být náročné, a to i po psychické stránce. A protože věříme, že smyslem fakulty nemá být jen poskytnout studujícím odborné vědomosti, vytvořili jsme stránku, kde najdete různé druhy podpory, která vám může pomoci udržet zdravou rovnováhu mezi studijním a osobním životem.
Na této stránce najdete především seznam tutorů, a to jak z řad vyučujících, tak starších studentek a studentů. Tutoři jsou tu pro vás v případě, že řešíte jakékoliv studijní problémy, podpoří vás a pomohou najít řešení. Můžete také využít služby univerzitního ombudsmana.
Chceme, abyste se při studiu cítili v pohodě, proto tu najdete také sekci wellbeing s tipy na organizace a projekty, které vám poskytnou odborné rady, např. jak na stres, úzkost či pocit vyhoření.
Někdy možná budete potřebovat poradit či pomoci i s jinými, než studijními záležitostmi. K tomu je pro vás na naší univerzitě ombudsman - nezávislý pozorovatel, který je vám k dispozici v případě pochybností o dodržování práv a postupů v těchto oblastech: rovný přístup, diskriminace, sexuální obtěžování, šikana, vyhoření apod.
Wellbeing se týká vašeho fyzického, duševního a sociálního zdraví a spokojenosti. Vzhledem k tomu, že během studia čelíte mnoha výzvám, jako jsou náročné akademické požadavky, stres, nedostatek času na plnění úkolů, tlak na výkon, nejistota ohledně budoucnosti a osobních cílů apod., je udržování dobrého stavu wellbeingu klíčové.
Pomůže vám to lépe zvládat tyto výzvy a dosáhnout úspěchu ve studiu i v životě obecně. Péče o sebe může pomoci zlepšit vaše fyzické a duševní zdraví, snížit stres, zvýšit produktivitu a kvalitu práce a lépe zvládat akademické požadavky a výzvy, se kterými se během studia setkáte.
Součástí záložky Péče o studující jsou kontakty na lidi – tutorky a tutory z řad vyučujících i studujících, kteří jsou připraveni vám pomoci s vašimi případnými obtížemi, nebo pomoc zprostředkovat. Ze stejného důvodu je na univerzitě k dispozici také ombudsman a akademická poradna a centrum podpory.
Vaše pohoda- wellbeing jsou pro nás během studia na univerzitě velmi důležité a proto přinášíme také několik odkazů, kde najdete, jak na něj.
Mobilní aplikace a web, který pomáhá uživatelů zdarma a poskytuje první rychlou psychologickou pomoc, kterou uživatelé potřebují.
Nezisková organizace, která odborně informuje o duševním zdraví, poskytuje praxi budoucím pracovníkům a pracovnicím pomáhajících profesí a angažuje se v reformě péče o duševní zdraví.
Právě jste se stal/a studentem Technické univerzity v Liberci (dále jen TUL) a to pro Vás znamená spoustu nových příležitostí, ale i řadu nových povinností a starostí. Tato stránka Vám pomůže vstup do studentského života lépe zvládnout.
Většina nejdůležitějších procesů, pravidel a povinností je popsána ve Studijním a zkušebním řádu (dále jen SZŘ)
Další užitečné informace, formuláře a aktuality naleznete na stránkách Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické (dále jen FP): Doporučujeme pravidelně stránky navštěvovat, abyste byl/a v obraze, věděl/a, co se děje na fakultě a aby Vám případně neunikla důležitá provozní informace.
Kredity jsou při Vašem studiu asi nejdůležitější novinkou. Povinností studenta je získat určitý počet kreditů pro postup do dalšího ročníku, resp. za celou dobu studia.
Ve studijním plánu každého studijního programu je tento počet kreditů rozložen mezi povinné, povinně volitelné a volitelné předměty (liší se podle programu).
POZOR! Do požadovaného počtu ZÍSKANÝCH kreditů se nezapočítávají kredity UZNANÉ z předchozího studia.
Veškeré platné studijní plány naleznete na webových stránkách FP https://www.fp.tul.cz/student/informace-ke-studiu.
Pro daný program může být platných studijních plánů několik. Dejte si tedy pozor a řiďte se studijním plánem platným podle akademického roku, ve kterém jste ke studiu nastoupil/a. Váš konkrétní studijní plán naleznete po přihlášení do IS STAG (viz níže).
Plán jste obdržel/a také mailem spolu s pozvánkou k zápisu.
Minimální počet získaných kreditů |
|
První ročník | |
Za první semestr | 15 kreditů |
Na konci akademického roku |
35 kreditů |
Další ročníky | |
Na konci akademického roku |
35 kreditů |
Za celou dobu studia | |
Bakalářské studium (3 roky) | 180 kreditů |
Navazující studium (2 roky) | 120 kreditů |
Magisterské studium (5 let) | 300 kreditů |
Technická univerzita využívá k administraci elektronický informační systém STAG (studijní agenda). S tímto systémem se budete setkávat v průběhu celého studia a slouží k řadě úkonů od sestavování rozvrhu, přihlašování na zápočty a zkoušky, až po sledování výsledků vašeho studia a počtu získaných kreditů.
Po převedení uchazeče o studium do stavu studenta (po zápise) si musíte zjistit své osobní číslo (ve tvaru P22xxx) na webu IS STAG.
Jak se poprvé přihlásit do IS STAG?
Studentovo přihlašovací jméno je jmeno.prijmeni, Heslo pak je stejné jako v síti LIANE (viz níže).
Po přihlášení do IS STAG si musíte aktualizovat osobní a kontaktní údaje.
Předměty v prvním semestru prvního ročníku Vám zapíše Studijní oddělení FP. Od druhého semestru si již zapisujete předměty sami. To Vám dává víc svobody při plánování Vašeho času, ale také plnou zodpovědnost za správně sestavený rozvrh. Jaké předměty si můžete vybrat, určuje studijní plán pro Váš konkrétní studijní program. Každý student se zapisuje na ty bloky, které jsou určeny pro jeho program. Předměty si zapisujete v období předzápisu v IS STAG (termín je dán vyhláškou prorektora pro studium a vzdělávání).
Každá studijní kombinace má rozvrh sestaven rozvrhářem dle Vaší kombinace a povinné předměty jsou rozvrhovány tak, aby se rozvrhové akce nekryly. Při sestavování vlastního rozvrhu si nesmíte vědomě vybírat kolidující akce. V případě Vámi nezaviněné kolize rozvrhů kontaktujte příslušné katedry.
POZOR! Všechny předměty, které si jednou zapíšete, musíte během studia splnit (včetně volitelných předmětů).
Po přihlášení do IS STAG klikněte na položku MOJE STUDIUM v nabídce nahoře. V levém sloupcovém menu vyber položku PŘEDZÁPIS a můžete začít tvořit rozvrh Vašeho aktuálního semestru. Předměty jsou rozděleny do bloků podle studijního programu a formy studia. Zároveň vidíte informace o minimálním počtu kreditů, které je nutno získat, a máte přehled o již splněných předmětech.
Na konci 1. semestru v prvním ročníku musíte předložit doklad o tom, že jste zvládl/a splnit požadovaný počet kreditů za zimní semestr a doložit zápis předmětů na letní semestr. Doložíte to tzv. zápisovými listy A za ZS a B za LS, které si vygenerujete ze STAGu.
Podobně budete postupovat ještě vždy začátkem září, akorát přiložíte ještě zápisový list A: seznam předmětů a počet kreditů získaných za uplynulý rok.
Kdy odevzdat zápisový list | Jaký zápisový list odevzdat |
---|---|
První ročník 1. semestr | Zápisový list A za ZS a zápisový list B za LS - 1. rok studia |
Každý rok v září | Zápisový list A - získané kredity |
„Tutor z latiny znamená "poručník", poradce, průvodce studentů během jeho studia - může pomoci při potížích s výukou, studiem, předměty, rozvrhem ale i v komunikaci s vyučujícími.
LIANE (Liberec Academic Network) je počítačová síť TUL, kterou budete během studia často využívat. Pokrývá téměř všechny prostory univerzity. Získáte díky ní přístup k vysokorychlostnímu internetu, ale také možnost využívat řady služeb, které se Vám během studia budou hodit. Můžete využívat bezdrátového připojení Eduroam, takže budete mobilní a online i v knihovně nebo ve studovnách. Kód pro první přihlášení do sítě LIANE najdete na posledních řádcích Rozhodnutí o přijetí, které jste obdrželi poštou.
Přístup k síti si můžete vytvořit nejdříve 3 dny po zápise do prvního ročníku. V případě problémů (např. zapomenuté heslo, nefunkční kód) se obraťte na Vaši studijní referentku (https://www.fp.tul.cz/student/studijni-oddeleni).
Přístup do sítě LIANE je opravdu důležitý, proto Vám doporučujeme projít také následující web, kde zjistíte další důležité detaily.
Pro komunikaci s univerzitou jsou studenti povinní používat univerzitní e‑mailovou schránku. Přístup k Vaší univerzitní e‑mailové schránce je ze stránky https://webmail.tul.cz.
Uživatelské jméno a heslo jsou totožné jako v síti LIANE (Vaše e‑mailová schránka vzniká se založením účtu v síti LIANE).
Další podrobnosti najdete na stránkách LIANE.
K prokázání, že jste opravdu studentem, je nutné, abyste si pořídili buď kartu ISIC (International Student Identity Card), nebo levnější čipovou kartu, či bezplatnou kartu studenta. Kartou se prokazujete během studia u zkoušek, otevíráte učebny a v neposlední řadě využíváte spoustu výhod ve veřejné dopravě, na různých akcích atd.
S procesem pořízení karty ISIC budete seznámeni hned v úvodu studia. Její platnost je jeden rok, což si musíte hlídat. Na webu fakulty se vždy s předstihem dozvíte, kdy je ten správný čas OBJEDNAT si a následně i VYZVEDNOUT revalidační přelepku na další akademický rok.
Objednáváte si ji vždy od března do května na webu administrace identifikačních průkazů. Prodají Vám ji pak na studijním oddělení v listopadu vždy v předem daném termínu.
Jako student můžete z titulu svého působení na vysoké škole dosáhnout na celou řadu stipendií, která mohou alespoň z části vylepšit Váš osobní rozpočet. Některá jsou dána plošně (ubytovací), jiná jsou odměnou za studijní píli nebo třeba za sportovní úspěchy (prospěchové stipendium, stipendium za reprezentaci školy). Existuje také stipendium sociální, které částečně snižuje nerovnosti socioekonomické situace.
O ubytovací, sociální i některá další stipendia je nutné zažádat do konce října prostřednictvím IS STAG a splnit obecná kritéria pro nárok na stipendium.
Bližší informace o stipendiích
Jasně, během studia se vyskytnou různé komplikace, životní situace, překážky.. Pokud Vám nepomůže opakované prostudování SZŘ nebo webové stránky fakulty, obraťte se na:
Studijní referentky pak projednávají každou žádost s proděkankou pro studium a v závažných případech s děkanem fakulty.