Skip to main content

Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání

  • BC
Studijní program

Vybrat jiný studijní program

Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání

Studium bakalářského programu je určeno pro všechny, kteří mají vřelý vztah nejen k českému jazyku a literatuře, ale také k mladým lidem. Je určeno těm, kteří budou ve svém profesním životě chtít předávat své znalosti češtiny žákům a studentům a pozitivně je ovlivňovat ve vztahu k naší mateřštině. 

Cílem bakalářského programu je především získat co nejvíce poznatků o českém jazyce a o české literatuře. Na katedře nám jde hlavně o to, aby naši studenti neulpívali na povrchu a aby se záhy dokázali vyrovnat s faktem, že češtinu neumí každý jenom proto, že je to naše mateřština. 

Díky studiu v tomto programu tak získáte nezbytný odborný základ, který vám v budoucnu umožní stát se vyučujícími českého jazyka a literatury na základní i střední škole. V bakalářském studiu si osvojíte především faktické vědomosti z oboru. Na ty můžete navázat při studiu magisterského programu, v němž se už klade větší důraz na složku didaktickou a pedagogickou. 

Na naší katedře se můžete těšit na přátelskou atmosféru i kooperativní přístup vyučujících, studovat navíc budete v příjemném a moderně vybaveném prostředí univerzity s bohatým kulturním i sportovním zázemím. 

Chcete všestranně rozvíjet svůj zájem o český jazyk a literaturu?

Myslíte si, že dokážete naučit mladé lidi, aby měli rádi svůj mateřský jazyk?

Zajímají vás moderní metody výuky předmětu, který se učí vždy a na všech typech škol?

Máte-li rádi český jazyk a literaturu a chcete-li své nadšení pro naši mateřštinu sdílet s ostatními, pak je pro vás bakalářský studijní program Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání to pravé. 

Mgr. Václav Lábus, Ph.D., garant studijního programu

Option: 1


Průvodce studiem

Co se naučíte?

Naučíte se českému jazyku rozumět podstatně líp než jeho běžní uživatelé. Proč? Především proto, abyste ho po absolvování magisterského stupně mohli úspěšně vyučovat na základní nebo střední škole. 

Dokážete si poradit s jakýmkoliv textem. Dokážete analyzovat specifika neliterárního textu, jeho funkce, výstavbu i jazykové prostředky v celé jejich šíři. V kontextu literární historie i teorie dokážete všestranně analyzovat literární text a interpretovat jej; dokážete vřadit osobnosti literárního světa do kontextu jejich doby a tvorby. A co je neméně důležité: dokážete se orientovat v oborové literatuře a s její pomocí dokážete napsat kvalitní odborný text.

Chcete-li vědět více, prohlédněte si obsah a cíle studijního programu v našem informačním systému STAG.

Již odmala jsem se tak nějak intuitivně zabýval češtinou, ačkoliv jsem ještě netušil, že si sám pro sebe provádím své vlastní rozbory slov a vět. V té době jsem přirozeně ještě některé jevy neuměl pojmenovat a správně analyzovat – tato schopnost se začala pomalu rozvíjet na gymnáziu a konečně na lingvistických seminářích na vysoké škole došlo k výraznému prohloubení (nejen) těchto znalostí. Ruku v ruce s láskou ke slovům a větám jde literatura, která nám dokazuje, jak velkou moc tyto jazykové jednotky mají. To a mnohem více zjistíte a prožijete na Katedře českého jazyka a literatury Technické univerzity v Liberci.  

Jaroslav Švíř, student

Jak a kde se uplatníte?

Bakalářské studium připravuje studenty hlavně na vstup do navazujícího magisterského studia zaměřeného na učitelství českého jazyka a literatury pro ZŠ a SŠ. 

Vzhledem k získaným jazykovědným i literárněvědným kompetencím mohou studenti pokračovat i v jiných typech navazujícího magisterského studia, zaměřeného oborově. 

Po absolvování bakalářského stupně se studenti mohou uplatnit i jako pedagogičtí asistenti na ZŠ nebo SŠ.

Přehled povinných a povinně-volitelných předmětů najdete ve studijním plánu

Přijímací řízení pro akademický rok 2025/2026 - 2. kolo

Přijímací zkouška: ano

Termín podání přihlášek: do 07. 08. 2025

Podrobné informace k přijímacímu řízení jsou vyvěšovány na úřední desku.

Forma přijímací zkoušky:
- písemný test Obecných studijních předpokladů realizovaných v rámci Národních srovnávacích zkoušek společnosti Scio.

(Uznány budou termíny NSZ od prosince 2024 do srpna 2025).

Je vyžadována maturitní zkouška z českého jazyka na české střední škole.

Vypsané kombinace pro akademický rok 2025/2026 - 2. kolo

Uchazeč vybírá hlavní (maior) studijní program a k němu do kombinace jeden další přidružený (minor) program.
Hlavní (maior) programy lze kombinovat jen s programy uvedenými v tabulkách níže; vypisované kombinace jsou uváděny zvlášť pro studijní programy v prezenční a zvlášť v kombinované formě studia.

  • Prezenční forma studia - 2. kolo
    MAIOR MINOR
    český jazyk a literatura anglický jazyk 
    český jazyk a literatura dějepis
    český jazyk a literatura německý jazyk
    český jazyk a literatura španělský jazyk
    český jazyk a literatura základy společenských věd
    německý jazyk český jazyk a literatura
    španělský jazyk český jazyk a literatura
  • Kombinovaná forma studia - 2. kolo
    MAIORMINOR

     Není vypsaná kombinace

Navazující studijní program na FP

Pokračovat ve čtení

Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání

  • BC
Studijní program

Vybrat jiný studijní program

Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání

Option: 1

Média

How are the part-time studies run?

The content of the curriculum for part-time studies is the same as for the full-time study programme. The form of the part-time studies differs only in that the on-site classes are held at weekends. Students are therefore required to do more self-study, supported by elearning platforms and other electronic resources. In addition, our university has a well-stocked library containing specialised academic literature, not only in Czech, but in other languages such as English, German and Spanish. A team of friendly and professional librarians are ready to help with all enquiries. Consultation sessions with individual teachers are, of course, also available on request.

Who is this form of study suitable for?

This study programme is suitable for everyone interested in their field. It caters especially to teachers seeking gain academic qualifications.

How and when do the lessons take place?

Classes take place on Fridays from 8:50 am to 7:30 pm, and Saturdays from 8:50 am to 7:30 pm, depending on the particular schedule. Face-to-face sessions are hosted on-site approximately 10 to 14 weekends per semester, depending on the number of subjects a student takes in a given year.

Cíl studia

Studijní program Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání je koncipován jak k získání základních pedagogických, psychologických a pedagogicko-praktických znalostí a dovedností, tak k získání základních odborných kompetencí v oboru anglický jazyk.

Z hlediska oboru anglický jazyk je cílem tříletého studia připravit kvalifikované, vysokoškolsky vzdělané odborníky, kteří jsou schopni se orientovat v základních souvislostech anglického jazyka a britsko-americké kultury, pracovat s texty v anglickém jazyce a zároveň efektivně komunikovat ústně i písemně.

Celkovým cílem bakalářského (Bc.) studia je vytvořit u studentů pevné základy v oblasti oborové přípravy a v oblasti učitelství především pro vstup do NMgr. studia učitelství.

Profil absolventa

Vymezení výstupních znalostí, dovedností a způsobilostí – pedagogicko-psychologických:
Absolvent se orientuje v základních oblastech pedagogiky a psychologie. Absolvent je uveden do základních otázek procesu vyučování a didaktických problémů. V psychologii je absolvent vybaven základními obecně psychologickými pojmy, chápe vývoj a zrání lidské bytosti v základních vývojových etapách, nahlíží psychické procesy a stavy jak v jejich základní struktuře, tak i dynamice. Absolvent disponuje základními sociálně psychologickými znalostmi a dovednostmi, které využívá v pedagogické praxi a při práci se sociální skupinou. Absolvent dokáže získané pedagogické a psychologické znalosti využívat při reflexi pedagogických problémů, s nimiž se mohl setkat v rámci dosavadní úvodní pedagogické praxe. Absolvent získá pedagogicko-psychologický základ, který mu umožní následně studovat v NMgr. studijních programech Učitelství pro 2. stupeň ZŠ a zde prohloubit a profesně zakončit učitelskou kvalifikaci.

Vymezení výstupních znalostí, dovedností a způsobilostí – oborových:
Absolvent prokazuje osvojení teoretických základů a schopnost jejich praktické aplikace v anglickém jazyce v rovině lingvistické, literárně-kulturní a lingvodidaktické v rozsahu bakalářského studijního programu. V rovině lingvistické zná systém jazyka, ovládá lingvistickou terminologii a bezpečně rozpoznává příklady v textu demonstrující určité pravidlo v disciplínách, které jsou součástí Bc. programu (fonetika/fonologie, morfologie, syntax). V rovině literárně-kulturní je vybaven základními znalostmi historie, kultury a literatury a dokáže kriticky zhodnotit významné britské a americké historické události a jejich reflexi v umělecké tvorbě. V rovině lingvodidaktické se orientuje v základních principech výuky angličtiny jako cizího jazyka. V komunikativní kompetenci dosahuje absolvent úrovně C1 (podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky), u receptivních dovedností se zřídka se vyskytujícími problémy v porozumění, u produktivních dovedností s občasným zaváháním v přesnosti a plynulosti projevu, které však nebrání efektivní komunikaci.

Vymezení výstupních znalostí, dovedností a způsobilostí – všeobecných:
Absolvent má rozvinutou úroveň jazykového projevu. Dokáže vyhledávat, porovnávat, analyzovat a kriticky vyhodnocovat informace. Zná základní postupy kritické analýzy odborného textu. Je vybaven základními znalostmi a dovednostmi v oblasti ICT.

Uplatnění absolventa

Rozsah a skladba osvojených kompetencí v anglickém jazyce zvýšená o kompetence získané v pedagogicko-psychologickém a všeobecně vzdělávacím modulu zaručuje, že absolvent ovládá anglický jazyk na velmi dobré úrovni a je schopen pružně reagovat v řadě situací spojených se stykem s lidmi, prací s mládeží nebo chodem státní či soukromé instituce. Může se tedy uplatnit v rámci středního managementu v soukromé i státní sféře zaměřené především na vzdělávání, další vzdělávání nebo vzdělávací a pedagogickou práci v rámci volného času. Praktické zaměření k výchovným problémům otevírá absolventovi i uplatnění v oblasti odborné asistentské činnosti na ZŠ, příp. i na SŠ.

Přijímací řízení pro akademický rok 2025/2026 - 2. kolo

Přijímací zkouška: ano

Termín podání přihlášek : do 07. 08. 2025

Podrobné informace k přijímacímu řízení jsou vyvěšovány na úřední desku.

Forma přijímací zkoušky:
písemný test Obecných studijních předpokladů realizovaných v rámci Národních srovnávacích zkoušek společnosti Scio.
(Uznány budou termíny NSZ od prosince 2024 do srpna 2025).

Uchazečům, kteří doloží získání jazykového certifikátu úrovně B2, C1, C2 podle společného evropského referenčního rámce pro jazyky, bude tato skutečnost zohledněna při bodovém hodnocení. Jazykový certifikát musí být doložen k přihlášce nejpozději do 07. 08. 2025.

Na doklady dodané po tomto termínu nebude brán zřetel.

Vypsané kombinace pro akademický rok 2025/2026 - 2. kolo

Uchazeč vybírá hlavní (maior) studijní program a k němu do kombinace jeden další přidružený (minor) program.
Hlavní (maior) programy lze kombinovat jen s programy uvedenými v tabulkách níže; vypisované kombinace jsou uváděny zvlášť pro studijní programy v prezenční a zvlášť v kombinované formě studia.

  • Prezenční forma studia - 2. kolo
    MAIOR MINOR
    český jazyk a literatura anglický jazyk
    informatika anglický jazyk
    německý jazyk anglický jazyk
    španělský jazyk anglický jazyk
    tělesná výchova anglický jazyk
  • Kombinovaná forma studia - 2. kolo
    MAIOR MINOR
    informatika anglický jazyk
    německý jazyk anglický jazyk

Navazující studijní program na FP

Jak probíhá kombinované studium

Výuka v kombinované formě studia probíhá v průběhu semestrů zpravidla v pátek během celého dne a v sobotu během celého dne dle stanoveného rozvrhu FP TUL.

Pokračovat ve čtení