Skip to main content

Aktuality

| Zprávy pro studenty

Chcete si pro rok 2025 podat SGS projekt? Přijďte se 3. 12. 2024 poradit, schůzka se koná od 14:00 v prosklené zasedací místnosti na děkanátu FP ve 4. patře budovy G. Paní tajemnice je připravena zodpovědět vaše dotazy týkající se rozpočtů, další dotazy můžete předem poslat paní proděkance Kuželové Košťákové na email Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., aby se na ně mohla připravit.

Na schůzku můžete se svými dotazy přijít i v případě, že už nyní svůj SGS projekt řešíte.

| Naši absolventi

Mgr. Ondřej Hampl je velmi inspirativním ředitelem prvostupňové Základní školy Donín a také naším absolventem, kterého Alex Röhrich vyzpovídal v našem PedCastu.

Přečtěte si část jejich rozhovoru:

Jak ředitel školy kromě veškeré administrativy navíc vlastního učení  a zvládá ještě i to, že by se měl starat o svoje vyučující?

Teď už to zvládám líp. Původně  jsem neměl zástupce, ale teď je to asi dva roky, co mám paní zástupkyni. Mně se hrozně ulevilo, protože už na to nejsem sám, a je to neuvěřitelná pomoc.

Mluví se o tom, že by se školy do určité velikosti měly sloučit s jinými školami. Základní škola Donín, kde pracujete, patří spíš k malým školám, je to prvostupňová škola. Jak se na to díváte vy? Mají takové malé školy smysl?

Já chápu, že peněz není nazbyt, ale mrzí mě, že se uvažuje právě o sloučení škol. To, co se na jedné ze slučovaných škol podaří, ty skvělé věci, které tam dělají, po sloučení prostě zaniknou. To by mi přišlo škoda.

| Naši absolventi

Mgr. Michaela Kotenová je učitelkou na Gymnáziu F. X. Šaldy a zapálenou didaktičkou. Protože je velmi inspirativní, Alex Röhrich si pozval do našeho PedCastu, aby ji vyzpovídal.

Přečtěte si část jejich rozhovoru:

Jak berou mladí lidé, které vídáš na praxích, učitelské povolání?

Berou ho hodně vážně, berou ho jako práci, jako poslání. Možná někdy taky jako radost, protože i během prvního roku jsou vidět poměrně velké posuny ve vztahu, který můžou s žáky navázat. Když se dokážou etablovat v prostředí konkrétní školy, navázat spolupráci se svými kolegy může být vidět poměrně velký progres. Protožez mého pohledu vždycky jinak funguje student, který do školy dochází buď na průběžnou nebo na souvislou praxi, a jinak zaměstnanec školy, který se v tom prostředí už zorientuje, už se v něm vyzná a může s žáky nebo s kolegy pracovat kontinuálně.

| Aktuality

Blíží se uzávěrky některých z prestižních Fulbrightových stipendijních programů, podejte si přihlášku včas a vyjeďte na výzkumný pobyt (určeno pro studující magisterských či doktorských studijních programů) nebo na letní institut amerických studií (určeno pro vyučující) do USA.

Více informací:

| Aktuality

V rámci Výzvy pro 21. století (V21) vypsala TUL nové kurzy pro zaměstnance: Kontejnerová infrastruktura e-INFRA CZ (13. 11. 2024) a Asertivita a její využití (29. 11. 2024). Kurzy jsou financovány v rámci projektu Výzvy pro 21. století na TUL, reg.č. CZ.02.02.XX/00/23_022/0008721. 

Podrobnosti o vypsaných kurzech:

| Aktuality

Zveme všechny studující a vyučující FP TUL, aby se k nám 20. listopadu 2024 odpoledne připojili na slavnostní události na budově P. Od 16:10 pořádají studentští tutoři Den studentstva, od 18:00 pak následuje Setkání akademické obce spojené s předáním Pamětní medaile a udílením Ocenění děkana.

V době od 16:10 do 19:35 je vyhlášeno děkanské volno.

Podrobnosti:

| UčiTUL

Pojetí výuky u učitelů budoucích učitelů je důležité téma, proto se vedení FP TUL rozhodlo zjistit subjektivní vnímání výukových procesů, a to nejen z perspektivy pedagogů, ale také studentů, a tím identifikovat oblasti pro zlepšení a navrhnout konkrétní kroky k jejich optimalizaci. Proto v květnu a červnu 2024 provedl Andrei Strukov, instruktážní designer z univerzity v Maine, pilotní sondu v rámci připravovaného aplikovaného výzkumu, do které se zapojilo devatenáct studentů učitelských programů a patnáct vysokoškolských pedagogů z této fakulty. Výběr respondentů probíhal v souladu s principem rovných příležitostí a nediskriminace a jako výzkumné metody byly využity polostrukturované rozhovory s respondenty a reflektivní tematická analýza, přičemž veškerá zjištění byla anonymizována. 

Pan Strukov dospěl ke zjištěním, která všeobecně poukazují na potřebu změny přístupu k výuce, a to z tradičního přístupu zaměřeného na obsah (content-focused approach) na přístup zaměřený na studenta a jeho učení (learning-focused approach). 

Hlavní zjištění od pedagogů

Mezi hlavní zjištění od pedagogů patří fakt, že většina z nich (80 %) reflektuje a uznává, že současné metody výuky na TUL nejsou zaměřené na studenty a jejich učení a jsou málo aktivizující. Jako důvody, které nadále vedou k používání tradičních metod, se různí. Někteří pedagogové uvádí preferenci frontální výuky kvůli špatné zkušenosti s přístupem zaměřeným na studenta a jeho učení, což dokazuje následující výrok jednoho z respondentů: „Rozhodně dávám přednost frontálnímu způsobu a podle mého názoru je snaha zapojit studenty tak trochu negativní zkušenost.“ Tito pedagogové poukazují na fakt, že čeští studenti jsou tradičně velmi pasivní a pokusy o jejich zapojení do výuky často selhaly, protože studenti se raději nezapojovali. V důsledku toho nakonec snahu studenty zapojit vzdali. Častěji zmiňovanými důvody jsou však tradice a komfort se zavedenými postupy: „Je to tradice univerzity a celého systému.“ nebo „Nemyslím si, že by šlo o čas, ale spíš o to vystoupit z komfortní zóny.“, ale také absence jednotné strategie: „V minulosti jsem učil na jednom z deseti nejlepších gymnázií v zemi, takže jsem zvyklý na vysoké nároky na výuku. U nás však takové standardy výuky nemáme.“ Hlavní překážkou pro přijetí interaktivnějšího způsobu výuky je pro většinu pedagogů nedostatek podpory ze strany vedení fakulty, které klade velký důraz na výzkum a na pokrytí učebních osnov, nabízí málo školení v této oblasti a neoceňuje vynikající výuku systematicky. To souvisí i s nedokonalým systémem hodnocení kurzů, které trpí jednak nízkou účastí studentů a navíc se často jedná o nereprezentativní vzorek, což ve výsledku snižuje kvalitu hodnocení. Proto se vyučující domnívají, že hodnocení nemá významný dopad na výukovou praxi, ani na kariérní postup: „Hodnocení a dobrá pedagogická praxe nejsou přecházeny mlčením, ale nejsou oslavovány ani systematicky odměňovány.

Hlavní zjištění od studujících

Pokud jde o hlavní zjištění od studujících, značná část (75%) uvedla, že na univerzitě převažují tradiční přednášky, které se vyznačují pasivním učením a přílišným spoléháním se na PowerPoint prezentace: „Přestože se někteří učitelé snaží zavádět nové metody, celkový systém stále do značné míry spoléhá na tyto tradiční přednášky.“ nebo „Některé přednášky jsou velmi monotónní. Je to jen o tom, že učitel stojí vpředu a pouze vykládá.“

Zároveň se studující shodli na tom, že tradiční přednášky jsou pro jejich učení neefektivní: „Je těžké zapamatovat si informace, když si jen píšete poznámky bez jakékoliv interakce nebo diskuse.“ a naopak vyjádřili silnou preferenci pro více interaktivní metody výuky, které podporují kritické myšlení, zlepšují kvalitu výuky a diskusi: „Oceňujeme diskuse o probírané látce, protože nám pomáhají lépe ji pochopit a zapamatovat si ji.“ nebo „Když se nás vyučující snaží přimět k tomu, abychom odpověděli na otázky a opravdu se nad nimi zamysleli, je to mnohem účinnější.“

Moderní postupy preferují i v poskytování zpětné vazby a hodnocení, neboť očekávají pravidelnější a konstruktivnější zpětnou vazbu od svých vyučujících. Mají pocit, že některá hodnocení nereflektují přesně jejich učení: „Vadí mi, že v jednom předmětu jsme hodnoceni pouze za těžký závěrečný test, přestože celý semestr pracujeme v seminářích. A to všechno jen za dva kredity. V jiném předmětu je to lepší, máme průběžné hodnocení a víme, jak si vedeme. Tak by to mělo být i jinde.“

Pokud jde o hodnocení kurzu z jejich strany, oceňují možnost poskytnout aktuální a konstruktivní zpětnou vazbu ke kvalitě výuky, ale nejsou si jisti anonymitou při poskytování hodnocení kurzů, protože formulář pro zpětnou vazbu je ve STAGu. Uvítali by systém, který by jim umožnil poskytovat konstruktivní zpětnou vazbu na jednotlivé vyučující bez obav z negativních důsledků například u závěrečné zkoušky. Poslední důležité zjištění se týká využívání technologií ve výuce.

Studenti poukázali zejména na problém nejednotnosti při využívání e-learningových platforem, kdy někteří vyučující zasílají studijní materiály emailem v podobě pdf nebo je umisťují na Google disk. Ocenili by používání pokročilejších nástrojů, nahrávání přednášek a integraci e-learningových platforem. 

Hlavní doporučení pana Strukova

Na základě výše uvedených zjištění pan Strukov doporučuje v prvé řadě zvýšit příležitosti k praktickému a interaktivnímu učení a zapojit studenty do výuky v rámci daného kurzu, a to i v teoretických předmětech. Navrhuje začlenit více aktivit a úkolů praktického charakteru do teoretických kurzů s ohledem na možnosti a potřeby daného kurzu a podporovat správné používání nástrojů umělé inteligence a dalších inovativních technologií pro zlepšení výuky (Chat GPT, DeepL, Elicit, Scite, Litmaps, Jenni, Avid Note a další).

Vyučující by do své výuky měli také zařadit průběžné hodnocení studentů a zpětnou vazbu, přičemž metody hodnocení by měly být sladěny s obsahem a cílem kurzu. Pro asynchronní výuku doporučuje přednášky nahrávat a dát je k dispozici do e-learningové platformy společně s dalšími studijními materiály. Další příležitost ke zlepšení vidí také ve změně systému hodnocení kurzů, tak aby byla zajištěna anonymita, zvýšila se reprezentativní účast studentů na hodnocení, a aby zpětná vazba cílila na konkrétního učitele i kurz. V neposlední řadě navrhuje zavést na TUL specializované designéry výuky, kteří budou podporovat fakultu v oblasti rozvoje a zavádění inovativních výukových postupů zaměřených na studenty. Tito odborníci by poskytovali či zajišťovali průběžná školení, vytvářeli zdroje a nabízeli individuální podporu pro zlepšení kvality výuky na celé univerzitě.

 

| UčiTUL

S Andreiem Strukovem, prvním zahraničním odborníkem který k nám přijel v rámci projektu UčiTUL (přečtěte si rozhovor s ním), úzce spolupracovala metodička Petra Romportlová. Jejím úkolem je nyní na základě konkrétních Andreiových zjištění a doporučení pomáhat vyučujícím předmětů v oborových aprobacích hlouběji reflektovat výukové procesy. Cílem je, aby naši studující cítili, že se vyplatí FP TUL studovat, rádi svým přátelům studium naší fakulty doporučí a hlavně se naučí něco smysluplného pro svou budoucí pedagogickou praxi, daleko nad rámec informací, které si mohou sami dohledat.

Přečtěte si rozhovor, v němž Petra Romportlová sdílí své dojmy z projektu UčiTUL a spolupráce s Andreiem Strukovem.

Co vás přivedlo k účasti v tomto projektu a co vás motivovalo k tomu, abyste přijala svou roli metodika v rámci projektu UčiTUL?

S nabídkou práce metodika v projektu UčiTUL mě oslovila vedoucí tohoto projektu a zároveň kolegyně z katedry anglického jazyka Iva Koutská. Jelikož se tématu výukové komunikace věnuji, viděla jsem v této pozici obrovskou příležitost být jednak součástí chystaných změn, kterým fandím, a zároveň se stát oporou při jejich zavádění.     

Jak by podle vás mělo vypadat kvalitní a smysluplné vzdělávání učitelů?

Vzdělávání učitelů by mělo reflektovat požadavky, které jsou na učitele kladeny. Pokud tedy chceme, aby náš absolvent měl všechny kompetence, které by začínající učitel měl mít, musí projít takovým studiem na vysoké škole, které ho kvalitně připraví. Osobně vidím důležitost nejen v kvalitní pedagogické praxi, při které se jednotlivé kompetence rozvíjí nejsnadněji, ale také ve výukových metodách akademiků, které by měly být modelem pro jejich budoucí výuku.

Pokud studenti během svého studia zažívají převážně tradiční přednášky, hodnocení na základě jednoho závěrečného testu a další tradiční postupy, je pravděpodobné, že jejich pojetí výuky bude podobné. Je tedy důležité, aby akademici šli příkladem a volili takové výukové metody, které směřují k přístupu zaměřeného na studenta a jeho učení, a to používáním aktivizujících metod, formativního hodnocení, rozvíjením kritického myšlení, budováním bezpečného prostředí a celkově přenášením odpovědnosti za učení na studenty.

Nejedná se o lehký úkol, protože pokud studenti prošli tradičním vzděláním na základní i střední škole, jejich zapojení nebude zpočátku snadné, nicméně je třeba začít postupně malými změnami a nevzdávat snahu o zapojení studentů do výuky po prvních neúspěšných pokusech.     

Jaké byly doposud vaše nejzajímavější zkušenosti, které jste během realizace tohoto projektu zažila? 

Na začátku projektu UčiTUL přijel na přírodovědně-humanitní a pedagogickou fakultu TUL Andrei Strukov, instruktážní designér z univerzity v Maine, aby zjistil, jaké přístupy k učení na fakultě aktuálně převažují a jak výukové procesy vnímají nejen vyučující, ale také studenti. 

Vedle observací v seminářích na TUL i na fakultních školách, kam naši studenti chodí na praxe, se podařilo domluvit celkem třicet čtyři rozhovorů s pedagogy a studenty, z jejichž zjištění je patrná nutnost změny z tradiční výuky na přístup, který se zaměřuje na studenta a jeho učení. Spolupráce s Andreiem pro mě byla velmi obohacující zkušeností, která mi pomohla si uvědomit svou roli nejen v rámci projektu, ale také v pozici pedagoga.

| Aktuality AS

Přijměte pozvánku na 267. zasedání AS FP TUL, které proběhne 11. 11. 2024 od 10:40 hodin. v zasedací místnosti DFP. (budova G 6, 4. NP).

program

  1. podmínky přijímacího řízení pro akademický rok 2025/2026
  2. různé
| Zprávy pro studenty

Děkan FP TUL vyhlašuje na den 20. 11. 2024 (středa) děkanské volno pro studenty Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci z důvodů oslav mezinárodního dne studenstva 2024 a setkání akademické obce FP TUL v blocích 16:10–19:35 hodin.

vyhlášení děkanského volna