Skip to main content

Učitelství pro mateřské školy

  • BC
Studijní program

Vybrat jiný studijní program

Učitelství pro mateřské školy

Studijní program Učitelství pro mateřské školy je výbornou volbou a příležitostí pro vás, kdo máte vztah k malým dětem, jste hraví, komunikativní a rádi pracujete v kolektivu. Tříleté studium přibližuje budoucím učitelkám a učitelům MŠ, jak rozvíjet děti do 6. roku života s ohledem jejich na věkové a individuální potřeby i další specifika. 

Získané znalosti a dovednosti z různých oborů pedagogicko-psychologických, jazykových, uměleckých i přírodovědných doplníte osvojením didaktických metod a forem práce, které budete moci ověřit při praktických výstupech v MŠ.

Jako učitelky a učitelé v mateřských školách budete mít výrazný podíl na rozvoji naší nejmladší generace.

Budete studovat v příjemném a moderně vybaveném prostředí univerzity ve městě s bohatým kulturním životem, navíc obklopeni krásnou přírodou. Kromě studia budete mít řadu příležitostí podílet se na dalších aktivitách (koncerty, výstavy, kurzy apod.) ve spolupráci nejen se spolužáky, ale i pedagogy. 

Jste empatičtí a oslovuje Vás práce s malými dětmi?

Jste hraví, tvořiví a trpěliví?

Chcete mít povolání, které je posláním?

Profesi pedagoga v předškolním vzdělávání můžeme přiřadit k těm nejkrásnějším, ale i nejnáročnějším, neboť je známa skutečnost, že to, co se do dítěte vloží do jeho šesti let věku, v něm zůstává jako základ pro jeho další život i cestu ke vzdělání. 

PhDr. Jana Johnová, Ph.D., garantka studijního programu

Option: 1


Průvodce studiem

Co se naučíte?

Cílem programu je naučit studentky a studenty plánovat, realizovat i monitorovat vzdělávací a výchovný proces v MŠ s ohledem na individualitu dětí i sociální kontext. 

V průběhu studia si osvojíte znalosti z pedagogiky, psychologie a jazyků, prohloubíte své dovednosti v oblasti umělecké a přírodovědné. Tyto znalosti a dovednosti se naučíte aplikovat do výchovně vzdělávacího procesu v rámci didakticky zaměřených předmětů a následně i absolvováním rozsáhlého systému praxí, které jsou zařazeny v každém semestru studia a významně se podílejí na rozvoji praktických zkušeností studenta.

Individuálně zvolené povinně volitelné předměty Vám umožní rozšířit své obzory v oborově-didaktických předmětech a profilovat se dle svého zájmu.

Chcete-li vědět více, prohlédněte si obsah a cíle studijního programu v našem informačním systému STAG.

Jak a kde se uplatníte?

Absolvováním tohoto programu se z Vás stanou kvalifikované učitelky a učitelé pro mateřské školy. 

Přehled povinných a povinně-volitelných předmětů najdete ve studijním plánu

Přijímací řízení pro akademický rok 2025/2026

Přijímací zkouška: ano

Termín podání přihlášek: do 31. 3. 2025.

Podrobné informace k přijímacímu řízení jsou vyvěšovány na úřední desku.

Obsah a forma přijímací zkoušky:
- písemný test Obecných studijních předpokladů realizovaných v rámci Národních srovnávacích zkoušek společnosti Scio.
(Uznány budou termíny NSZ od prosince 2024 do dubna 2025).

Uchazeči doloží:
- potvrzení praktického lékaře o zdravotní způsobilosti ke studiu programu Učitelství pro mateřské školy.

Pokračovat ve čtení

Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání

  • BC
Studijní program

Vybrat jiný studijní program

Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání

Studium Bc. oboru Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání je skvělou volbou a příležitostí pro vás, kteří máte rádi tělesnou výchovu a sport, rádi se pohybujete v letním a zimním prostředí a patřičné vzdělání je pro vás důležité. Během tříletého studia získáte teoretické znalosti a praktické dovednosti ve všech základních sportovních odvětvích, které jsou součástí výuky na našich základních a středních školách, základní metodické postupy budete umět prakticky použít při práci s žáky středního a staršího školního věku.

Studovat budete ve výborně sportovně vybaveném prostředí univerzity ve městě s neobvykle bohatou tělovýchovně-sportovní nabídkou na všech úrovních a navíc obklopeni krásnou přírodou. Kromě studia budete mít řadu příležitostí podílet se na dalších aktivitách (cvičení pro veřejnost a studenty TUL, kulturní aktivity apod.) ve spolupráci nejen se spolužáky, ale i s pedagogy.

Rádi sportujete?

Baví Vás různá odvětví sportu a chcete se v nich vzdělávat?

Chcete mít povolání, které je posláním?

Studiem získáte tělovýchovně-sportovní znalosti a praktické dovednosti potřebné pro navazující magisterské studium Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň ZŠ a SŠ. V rámci studia jistě oceníte odborně zaměřené letní a zimní kurzy, které vám pomohou obohatit znalosti a dovednosti o všechny základní outdoorové aktivity. Studium absolvujete ve velmi dobře sportovně vybaveném prostředí TUL ve spolupráci se zkušenými učiteli. V neposlední řadě proniknete do tajů využití moderních multimediálních technologií v tělesné výchově a sportu. 

Doc. PaedDr. Aleš Suchomel, Ph.D., garant studijního programu

Option: 1


Průvodci studiem

Co se naučíte?

Získáte potřebné znalosti v oblasti tělesné výchovy a sportu a tak budete umět pracovat se svěřenci a žáky, rozumět jim, pomáhat jim a připravovat pro ně podnětné tělovýchovně-sportovní prostředí. Díky širokému záběru sportovních oborů, kterým se budete věnovat, se stanete odborníky na celou šíři problematik a témat, které budete umět svým svěřencům a žákům také předat. Naučíte se metodické postupy, jak děti motivovat k pohybové činnosti, jak správně, efektivně a zábavně vyučovat, jak hodnotit nejen tréninkové a edukační procesy, ale i samy sebe, a tak nikdy neusnout na vavřínech. Zjistíte, jak funguje školní legislativa zejména v oblasti bezpečnosti tělovýchovně-sportovního procesu, jak je nutné pracovat s možnými problémy při sportovním tréninku i ve škole.

Chcete-li vědět více, prohlédněte si obsah a cíle studijního programu v našem informačním systému STAG.

Jak a kde se uplatníte?

Absolvováním tohoto programu si vytvoříte pevné základy v oblasti oborové přípravy zejména pro vstup do navazujícího magisterského studia učitelství pro 2. stupeň ZŠ a SŠ. Praktické zaměření k výchovným problémům otevírá uplatnění v oblasti odborné asistentské činnosti na ZŠ nebo v jiných vzdělávacích institucích při práci s dětmi.

Přijímací řízení pro akademický rok 2025/2026 - 2. kolo

Přijímací zkouška: ano

Termín podání přihlášek: do 07. 08. 2025

Podrobné informace k přijímacímu řízení jsou vyvěšovány na úřední desku.

Obsah a forma přijímací zkoušky:

  •  písemný test Obecných studijních předpokladů realizovaných v rámci Národních srovnávacích zkoušek společnosti Scio. (Uznány budou termíny NSZ od prosince 2024 do srpna 2025).

  • praktická zkouška pohybových předpokladů
    (termín konání: 19. 8. 2025, náhradní termín: NEKONÁ SE)

K přihlášce nutno doložit:

Potvrzení tělovýchovného lékaře lze odevzdat i na obdobném formuláři, na kterém bude zmíněno, že uchazeč/ka je zdravotně způsobilý/á pro absolvování praktické výuky tělovýchovně-sportovního studijního programu na vysoké škole

Další informace:

Vypsané kombinace pro akademický rok 2025/2026 - 2. kolo

Uchazeč vybírá hlavní (maior) studijní program a k němu do kombinace jeden další přidružený (minor) program.
Hlavní (maior) programy lze kombinovat jen s programy uvedenými v tabulkách níže; vypisované kombinace jsou uváděny zvlášť pro studijní programy v prezenční a zvlášť v kombinované formě studia.

  • Prezenční forma studia - 2. kolo
    MAIOR MINOR
    tělesná výchova anglický jazyk
    tělesná výchova matematika
    tělesná výchova přírodopis
    tělesná výchova zeměpis
    matematika tělesná výchova
    přírodopis tělesná výchova
  • Kombinovaná forma studia - 2. kolo
    MAIORMINOR

     Není vypsaná kombinace

Navazující studijní program na FP

Pokračovat ve čtení

Matematika se zaměřením na vzdělávání

  • BC
Studijní program

Vybrat jiný studijní program

Matematika se zaměřením na vzdělávání

Option: 1

Média

Průvodce studiem

Cíl studia

Studijní program Matematika se zaměřením na vzdělávání (studijní program pro sdružené studium se studijními plány maior a minor) je koncipován jako bakalářský studijní program, jehož cílem je získání základních teoretických poznatků o hlavních matematických disciplínách, tak i získání základních pedagogických, psychologických a pedagogicko-praktických znalostí a dovedností. Z hlediska oboru je cílem tříletého studia připravit kvalifikované, vysokoškolsky vzdělané odborníky v základních matematických disciplínách. Studující získají praktickou a základní didaktickou orientaci v oboru. Absolvent se uplatní v soukromé vzdělávací sféře, je schopen zaujímat pozice v rámci soukromého sektoru zaměřeného na vzdělávání, další vzdělávání, vzdělávací a pedagogickou práci v rámci volného času, případně může využít získanou odbornou matematickou přípravu v peněžních ústavech, pojišťovnách, institucích pro zpracování dat, státní správě a samosprávě apod. Primárně je ale studijní program chápán jako bakalářský studijní program, který je v rámci strukturovaného studia prvním stupněm v rámci učitelské přípravy uskutečňované na Fakultě přírodovědně-humanitní a pedagogické (FP) Technické univerzity v Liberci (TUL). Celkovým cílem bakalářského studia je vytvořit u studentů pevné základy v oblasti oborové přípravy a v oblasti učitelství především pro vstup do navazujícího magisterského studia učitelství buď na FP TUL, či na jiné vysoké škole. Praktické zaměření k výchovným problémům otevírá absolventovi i uplatnění v oblasti odborné asistentské činnosti na základní škole (ZŠ), případně na střední škole (SŠ).

Profil absolventa

Absolvent bakalářského studijního programu Matematika se zaměřením na vzdělávání získá základní teoretické poznatky o hlavních matematických disciplínách (matematická analýza, algebra, geometrie, statistika a pravděpodobnost, diskrétní matematika). Má přehled o struktuře oboru a je vybaven znalostmi, které jsou nezbytné pro další studium v rámci navazujících studijních programů. Ovládá základní matematické výpočetní nástroje, orientuje se v informačních zdrojích, umí v nich vyhledávat a pracovat s nimi. Absolvent má základní vhled do blízkých oborů, zejména fyziky, a umí využívat mezioborových souvislostí (zná vybrané souvislosti a motivaci vzniku některých matematických pojmů, např. derivace ve fyzikálním kontextu). Je schopen zpracovat projekt s využitím odborné literatury a prezentovat dosažené výsledky. Získaný teoretický základ formuje také způsob jeho myšlení a kultivuje jeho osobnost. Absolventi jsou připraveni na další navazující magisterské studium v rámci specializací studijního programu Učitelství pro 2. stupeň ZŠ se specializacemi nebo Učitelství pro SŠ se specializacemi.

Uplatnění absolventa

Po absolvování bakalářského studijního programu Matematika se zaměřením na vzdělávání se primárně předpokládá pokračování v navazujícím magisterském studijním programu Učitelství pro 2. stupeň ZŠ, resp. Učitelství pro SŠ na FP TUL či na jiné vysoké škole v ČR. Po té nalezne uplatnění v učitelské profesi v regionálním školství, kde je aktuálně kvalifikovaných pedagogů s aprobací matematik nedostatek a to jak lokálně v Libereckém kraji, tak v celorepublikovém měřítku, přičemž lze očekávat, že tento deficit se bude již v krátkodobém horizontu prohlubovat.

Úspěšným bakalářským studiem absolvent získá potřebné kompetence, které mu umožňují podle § 20 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících ve znění pozdějších předpisů, pracovat jako asistent pedagoga. Dále může absolvent působit v centrech volného času, v domovech mládeže, ve družinách a v různých občanských sdruženích zabývajících se pedagogickou činností. Absolvent se může uplatnit také v soukromé vzdělávací sféře, je schopen zaujímat pozice v rámci soukromého sektoru zaměřeného na vzdělávání, další vzdělávání a pedagogickou práci v rámci volného času. Absolvent také může využít získanou matematickou odbornost a nalézt uplatnění mimo vzdělávací sféru v zaměstnáních vyžadujících hlubší matematické znalosti nebo požadovaný stupeň vzdělání např. v peněžních ústavech, pojišťovnách, institucích pro zpracování dat, státní správě a samosprávě apod.

Přijímací řízení pro akademický rok 2025/2026 - 2. kolo

Přijímací zkouška: ano

Termín podání přihlášek: do 7. 8. 2025

Podrobné informace k přijímacímu řízení jsou vyvěšovány na úřední desku.

Forma přijímací zkoušky:
- písemný test Obecných studijních předpokladů realizovaných v rámci Národních srovnávacích zkoušek společnosti Scio.
(Uznány budou termíny NSZ od prosince 2024 do srpna 2025).

Vypsané kombinace pro akademický rok 2025/2026

Uchazeč vybírá hlavní (maior) studijní program a k němu do kombinace jeden další přidružený (minor) program.
Hlavní (maior) programy lze kombinovat jen s programy uvedenými v tabulkách níže; vypisované kombinace jsou uváděny zvlášť pro studijní programy v prezenční a zvlášť v kombinované formě studia.

  • Prezenční forma studia - 2. kolo
    MAIOR MINOR
    matematika fyzika
    matematika informatika
    matematika přírodopis
    matematika tělesná výchova
    fyzika matematika
    chemie matematika
    informatika matematika
    přírodopis matematika
    tělesná výchova matematika
  • Kombinovaná forma studia - 2. kolo
    MAIOR MINOR
    matematika fyzika
    matematika informatika
    matematika zeměpis
    fyzika matematika
    chemie matematika
    informatika matematika

Navazující studijní program na FP

Jak probíhá kombinované studium

Výuka v kombinované formě studia probíhá v průběhu semestrů zpravidla v pátek během celého dne a v sobotu během celého dne dle stanoveného rozvrhu FP TUL.

Studijní plán pro kombinované studium je obsahově stejný jako pro prezenční. Liší se pouze forma výuky. „Kombiňáci“ část studia absolvují prezenčně na výuce, část tvoří samostudium. Ve studiu máte k dispozici studijní opory jako je e-learning a další elektronické zdroje a odbornou literaturu. Samozřejmostí jsou konzultace s vyučujícími.

Pro koho je tato forma studia vhodná? 

Studium je vhodné pro všechny, kteří se zajímají o tento obor, a je samozřejmě vhodné pro učitele, kteří si potřebují doplnit kvalifikaci či si ji chtějí rozšířit.

Jak a kdy probíhá výuka? 

Výuka probíhá v pátek a v sobotu. Podle počtu předmětů v daném ročníku probíhá výuka přibližně 10 až 14 víkendů za semestr.

Pokračovat ve čtení

Informatika se zaměřením na vzdělávání

  • BC
Studijní program

Vybrat jiný studijní program

Informatika se zaměřením na vzdělávání

Option: 1

Média

Průvodce studiem

Cíl studia

Studijní program Informatika se zaměřením na vzdělávání je koncipován jak k získání základních pedagogických, psychologických a pedagogicko-praktických znalostí a dovedností, tak k získání základních odborných kompetencí v oboru informatika. Z hlediska oboru informatika je cílem tříletého studia připravit kvalifikované, vysokoškolsky vzdělané odborníky pro návrh a aplikaci běžných informačních a komunikačních technologií do vzdělávání především v rámci školního prostředí. Studující získají jednak znalosti a dovednosti v problematice v oblasti computer science, jednak první zkušenosti z oblasti didaktické transformace vybraných odborných témat. Celkovým cílem bakalářského studia je vytvořit u studentů pevné základy v oblasti oborové přípravy a v oblasti učitelství především pro vstup do navazujícího magisterského studia učitelství. Praktické zaměření k výchovným problémům otevírá absolventovi i uplatnění v oblasti odborné asistentské činnosti na ZŠ.

Profil absolventa

Absolvent bakalářského studia informatiky se zaměřením na vzdělávání bezpečně ovládá ICT na uživatelské úrovni především oblasti multimédií, které umí využívat jak pro svou potřebu, tak jako edukační prostředek. Rozumí fungování hardwaru a operačních systémů. Je schopen vytvořit program v jazyce Python, jednoduchou databázi a statické webové stránky. Má matematický základ potřebný pro aplikaci v informatických oborech. Sleduje aktuální vývoj v technologiích. Vybraná témata vhodně didakticky transformuje pro žáky na základní škole a má přehled o informatickém kurikulu u nás i v zahraničí. Je připraven na další studium v rámci navazujících studijních programů.

Uplatnění absolventa

Absolvent studijního programu Informatika se zaměřením na vzdělávání může pokračovat v navazujícím magisterském programu zaměřeném na učitelství informatiky. Může své znalosti také uplatnit jako lektor či firmách zaměřených na IT.

Přijímací řízení pro akademický rok 2025/2026 - 2. kolo

Přijímací zkouška: ano

Termín podání přihlášek : do 7. 8. 2025

Podrobné informace k přijímacímu řízení jsou vyvěšovány na úřední desku.

Forma přijímací zkoušky:
- písemný test Obecných studijních předpokladů realizovaných v rámci Národních srovnávacích zkoušek společnosti Scio.
(Uznány budou termíny NSZ od prosince 2024 do srpna 2025).

Vypsané kombinace pro akademický rok 2025/2026 - 2. kolo

Uchazeč vybírá hlavní (maior) studijní program a k němu do kombinace jeden další přidružený (minor) program.
Hlavní (maior) programy lze kombinovat jen s programy uvedenými v tabulkách níže; vypisované kombinace jsou uváděny zvlášť pro studijní programy v prezenční a zvlášť v kombinované formě studia.

  • Prezenční forma studia - 2. kolo
    MAIOR MINOR
    infromatika anglický jazyk
    informatika matematika
    informatika zeměpis
    fyzika informatika
    matematika informatika
  • Kombinovaná forma studia - 2. kolo
    MAIOR MINOR
    informatika anglický jazyk
    informatika fyzika
    informatika matematika
    matematika informatika

Navazující studijní program na FP

Jak probíhá kombinované studium?

Výuka v kombinované formě studia probíhá v průběhu semestrů zpravidla v pátek během celého dne a v sobotu během celého dne dle stanoveného rozvrhu FP TUL.

Po obsahové stránce se studijní plán pro kombinovanou formu studia neliší, ale jen třetina rozsahu výuky probíhá prezenční formou. Výrazněji je tak náročná časová náročnost distanční části studia – např. studium podkladů či doporučené literatury, samostatná či skupinová tvorba, plnění průběžných či závěrečných úkolů.
Pro koho je KS vašeho SP vhodné?
Především je studium vhodné pro ty, kteří výstupy z jednotlivých předmětů ihned nebo v blízké době prakticky uplatní. Přirozeně se předpokládá zájem o danou problematiku.
Jak a kdy probíhá výuka?
Prezenční část výuky je situována na páteční odpoledne a soboty. Konkrétní rozvrh je v IS STAG a množství rozvrhových akcí je dáno kombinací oborů.

Pokračovat ve čtení

Chemie se zaměřením na vzdělávání

  • BC
Studijní program

Vybrat jiný studijní program

Chemie se zaměřením na vzdělávání

Chemii se zaměřením na vzdělávání můžete studovat v kombinaci s některým z dvanácti dalších oborů na fakultě. Nejčastěji s přírodopisem, fyzikou, matematikou nebo informatikou, možné jsou ale i kombinace s jazykovými nebo humanitními obory. Při studiu se budete pohybovat na katedře chemie v přátelském a inspirativním prostředí. Katedra chemie zároveň zajišťuje studium nanotechnologií a bioinženýrství a část výuky probíhá společně, takže využijete výhod větší a pestré skupiny kolegů i skutečnosti, že studentů chemie není moc, takže s každým pracujeme individuálně.

Chcete vědět, kdy se zastaví čas?

Jak je možné, že naše tělo vyrábí tolik věcí a nesplete se?

Kde vznikají nová léčiva?

A chcete o tom umět poutavě vyprávět?

PS: dojde i na výbuchy...

Option: 1


Průvodce studiem

Co se naučíte?

Projdete všechny základní chemické obory - obecnou, anorganickou, organickou, analytickou a fyzikální chemii, nadstavbou jsou znalosti z biochemie, životního prostředí a dalších mezioborových předmětů. Ke každému předmětu jsou laboratorní cvičení, takže se budete orientovat v laboratorních metodách a jejich aplikacích. Naučíme vás jak navrhnout, vypracovat, prezentovat a obhájit projekt, používat výpočetní techniku k řešení a vyhodnocení experimentů, ke zpracování výsledků. Protože jde o program se zaměřením na vzdělávání, absolvujete i blok předmětů zaměřených na pedagogiku, psychologii a didaktiku. A budete studovat nejméně jeden cizí jazyk.

Chcete-li vědět více, prohlédněte si obsah a cíle studijního programu v našem informačním systému STAG.

To, že studuji tento obor je vlastně náhoda. Původně se mi na vysokou školu znovu nechtělo, ale během několika semestrů mě členové naší katedry přesvědčili, že to má cenu. Především velmi osobním a lidským přístupem. Také bylo úžasné, že mě (budoucího učitele) vyučují odborníci a vědci podílející se na výzkumech. Takoví lidé vám toho dokážou mnoho předat, zvláště pak odborný nadhled.

Matěj Chvála, student

Jak a kde se uplatníte?

Kdekoli a výborně! Můžete pokračovat v navazujícím studiu učitelství chemie. Chemikářů je na školách dlouhodobě nedostatek, uplatnění je jisté. Můžete jít do navazujícího studia i v jiných programech třeba na přírodovědných nebo technických fakultách. Pokud budete končit po bakalářském stupni, budete schopni pracovat třeba v laboratořích, které se zabývají chemickou analýzou, dále v toxikologických laboratořích, v laboratořích zabývajících se biochemickými a fyzikálně-chemickými analýzami. Absolventi také nalézají uplatnění ve státní správě v oblasti ochrany životního prostředí (referáty životního prostředí centrálních, krajských a místních institucí, v České inspekci životního prostředí, apod.). 

Přehled povinných a povinně-volitelných předmětů najdete ve studijním plánu

Přijímací řízení pro akademický rok 2025/2026 - 2. kolo

Přijímací zkouška: ano

Termín podání přihlášek : do 7. 8. 2025

Podrobné informace k přijímacímu řízení jsou vyvěšovány na úřední desku.

Forma přijímací zkoušky:
- písemný test Obecných studijních předpokladů realizovaných v rámci Národních srovnávacích zkoušek společnosti Scio.
(Uznány budou termíny NSZ od prosince 2024 do srpna 2025).

Vypsané kombinace pro akademický rok 2025/2026 - 2. kolo

Uchazeč vybírá hlavní (maior) studijní program a k němu do kombinace jeden další přidružený (minor) program.
Hlavní (maior) programy lze kombinovat jen s programy uvedenými v tabulkách níže; vypisované kombinace jsou uváděny zvlášť pro studijní programy v prezenční a zvlášť v kombinované formě studia.

  • Prezenční forma studia - 2. kolo
    MAIOR MINOR
    chemie fyzika
    chemie matematika
    chemie přírodopis
    fyzika chemie
    přírodopis chemie
  • Kombinovaná forma studia - 2. kolo
    MAIOR MINOR
    chemie fyzika
    chemie matematika
    chemie přírodopis
    fyzika chemie
    přírodopis chemie

Navazující studijní program na FP

Absolventi Bc. studijního programu Chemie se zaměřením na vzdělávání mohou pokračovat na Fakultě přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci v navazujícím magisterském studijním programu Učitelství pro střední školy a 2. stupeň základních škol se specializacemi nebo mohou vybírat ze široké nabídky učitelských studijních programů na jiných vysokých školách v ČR, případně mohou pokračovat v navazujícím neučitelském studiu na některé z jiných vysokých škol v ČR.

Jak probíhá kombinované studium

Výuka v kombinované formě studia probíhá v průběhu semestrů zpravidla v pátek během celého dne a v sobotu během celého dne dle stanoveného rozvrhu FP TUL.

Studijní plán pro kombinované studium je obsahově stejný jako pro prezenční. Liší se pouze forma výuky. „Kombiňáci“ část studia absolvují prezenčně na výuce, část tvoří samostudium. Ve studiu máte k dispozici studijní opory jako je e-learning a další elektronické zdroje a odbornou literaturu. Samozřejmostí jsou konzultace s vyučujícími.

Pro koho je tato forma studia vhodná? 

Studium je vhodné pro všechny, kteří se zajímají o tento obor, a je samozřejmě vhodné pro učitele, kteří si potřebují doplnit kvalifikaci či si ji chtějí rozšířit.

Pokračovat ve čtení

Geografie se zaměřením na vzdělávání

  • BC
Studijní program

Vybrat jiný studijní program

Geografie

Option: 1

Video prezentace

Pokračovat ve čtení

Fyzika se zaměřením na vzdělávání

  • BC
Studijní program

Vybrat jiný studijní program

Fyzika se zaměřením na vzdělávání

Studium oboru Fyzika pro vzdělávání je skvělou volbou a příležitostí pro vás, kteří jste si oblíbili přírodní vědy a zvláště fyziku. Program je koncipován formou Major-Minor s hlavním oborem Fyzika (Major) a přidruženým oborem (Minor). Pro přidružený obor je k dispozici celá škála dalších přírodních věd (matematika, chemie, informatika, přírodopis). Během tří let studia získáte přehled v mnoha oblastech fyziky. Získáte znalosti a dovednosti z fyziky jak teoretické, tak i experimentální a stejně tak základní přehled její didaktiky.

Katedra fyziky má skvěle vybavené laboratoře jak pro výzkumnou práci, tak také praktika pro výuku fyziky a její didaktiky. Studovat budete v příjemném a moderně vybaveném prostředí univerzity ve městě s bohatým kulturním životem, kolejemi v těsné blízkosti výukového areálu TUL a navíc obklopeni krásnou přírodou.

Chcete poznat a ovládat fyzikální zákony, kterými se všechno řídí?

Chcete se naučit předávat znalosti z fyziky a umět ji zajímavě učit?

Chcete umět sestavovat a provádět poutavé experimenty?

Studijní program Fyzika se zaměřením na vzdělávání (studijní program pro sdružené studium se studijními plány maior a minor) je koncipován jak k získání základních pedagogických, psychologických a pedagogicko-praktických znalostí a dovedností, tak k získání základních odborných kompetencí v oboru fyzika. Z hlediska oboru fyzika je cílem tříletého studia připravit kvalifikované, vysokoškolsky vzdělané odborníky pro vyučování fyziky na základní a střední škole. Studující získají teoretické znalosti v oboru fyzika, praktické dovednosti pro provádění základních fyzikálních měření a pokusů, znalosti v oblasti didaktiky fyziky. Celkovým cílem bakalářského (Bc.) studia je vytvořit u studentů pevné základy v oblasti oborové přípravy a v oblasti učitelství především pro vstup do navazujícího magisterského (NMgr.) studia učitelství. Praktické zaměření k výchovným problémům otevírá absolventovi i uplatnění v oblasti odborné asistentské činnosti na ZŠ.

Ing. Štěpán Kunc, Ph.D., garant studijního programu

Option: 1


Průvodce studiem

Co se naučíte?

Absolvent bakalářského studijního oboru Fyzika má přehled o struktuře oboru a základní znalosti v hlavních oblastech fyziky – mechanice, elektřině a magnetismu, termodynamice, optice, stavbě látek a akustice. Prokazuje dostatečnou orientaci v příbuzných přírodovědných oborech a má přehled o mezioborových souvislostech. Získal potřebné teoretické znalosti a praktické dovednosti pro laboratorní měření ve fyzice včetně nezbytných bezpečnostních předpisů pro práci v laboratoři. Je schopen zpracovávat soubory experimentálních dat s pomocí počítače. Orientuje se v informačních zdrojích klasických i současných, umí v nich vyhledávat a pracovat s nimi. Absolventi umí průběžně hodnotit výsledky učebního procesu. Absolventi jsou vedeni k porozumění významu fyziky jak pro studium technických oborů, tak pro běžný život a ke znalostem školské legislativy. Absolventi jsou připraveni na další NMgr. studium oboru fyzika v rámci specializací studijního programu Učitelství pro 2. stupeň ZŠ a Učitelství pro střední školy.

Chcete-li vědět více, prohlédněte si obsah a cíle studijního programu v našem informačním systému STAG.

Jak a kde se uplatníte?

Absolvent se uplatní v soukromé vzdělávací sféře, je schopen zaujímat pozice v rámci soukromého sektoru zaměřeného na vzdělávání, další vzdělávání, vzdělávací a pedagogickou práci v rámci volného času. 

Absolventi se mohou uplatnit ve státní sféře, zejména ve vzdělávací oblasti. Dále se mohou uplatnit v jednotlivých společenských odvětvích příbuzných s jejich studovaným oborem v rámci středního managementu: absolventi oboru Fyzika se zaměřením na vzdělávání navíc na postu pracovníka zkušební či fyzikálně zaměřené průmyslové laboratoře.

Přehled povinných a povinně-volitelných předmětů najdete ve studijním plánu

Přijímací řízení pro akademický rok 2025/2026 - 2. kolo

Přijímací zkouška: ano

Termín podání přihlášek : do 7. 8. 2025

Podrobné informace k přijímacímu řízení jsou vyvěšovány na úřední desku.

Forma přijímací zkoušky:
- písemný test Obecných studijních předpokladů realizovaných v rámci Národních srovnávacích zkoušek společnosti Scio.
(Uznány budou termíny NSZ od prosince 2024 do srpna 2025).

Vypsané kombinace pro akademický rok 2025/2026 -  2. kolo

Uchazeč vybírá hlavní (maior) studijní program a k němu do kombinace jeden další přidružený (minor) program.
Hlavní (maior) programy lze kombinovat jen s programy uvedenými v tabulkách níže; vypisované kombinace jsou uváděny zvlášť pro studijní programy v prezenční a zvlášť v kombinované formě studia.

  • Prezenční forma studia - 2. kolo
    MAIOR MINOR
    fyzika chemie
    fyzika informatika
    fyzika matematika
    chemie fyzika
    matematika fyzika
  • Kombinovaná forma studia - 2. kolo
    MAIOR MINOR
    fyzika chemie
    fyzika informatika
    fyzika matematika
    chemie fyzika
    informatika fyzika
    matematika fyzika

Navazující studijní program na FP

Jak probíhá kombinované studium

Výuka v kombinované formě studia probíhá v průběhu semestrů zpravidla v pátek během celého dne a v sobotu během celého dne dle stanoveného rozvrhu FP TUL.

Kombinované studium učitelství fyziky je dvouoborové, student tedy studuje dva učitelské obory (např. matematika a fyzika) podle nabídky otevíraných kombinací v aktuálním roce. Studijní plán pro kombinované studium je obsahově stejný jako pro prezenční studium. Liší se pouze formami výuky. Část studia absolvují studenti prezenčně, část tvoří samostudium. Ve studiu jsou k dispozici studijní opory jako je e-learning, elektronické databáze a odborná literatura. Samozřejmostí jsou konzultace s vyučujícími. Předměty jako fyzikální laboratoře a praktika školních pokusů se konají vždy v plném rozsahu prezenční formou, součástí studia je také praxe ve školách.

Pro koho je tato forma studia vhodná? 

Studium je vhodné pro všechny, kteří se zajímají o výuku fyziky a nemohou studovat v prezenčním studiu. Po úspěšné obhajobě diplomové práce a státní závěrečné zkoušce v navazující magisterské úrovni studia končí student získáním kvalifikace pro vyučování fyziky ve školách ekvivalentní prezenčnímu studiu.

 

 

 

Pokračovat ve čtení

Španělský jazyk se zaměřením na vzdělávání

  • BC
Studijní program

Vybrat jiný studijní program

Španělský jazyk se zaměřením na vzdělávání


Option: 1

Průvodci studiem

Chcete mluvit jazykem, který vám otevře cetu do Španělska i Latinské Ameriky?

Zajímají vás odlišné kultury a rádi byste je blíže poznali?

Cestujete rádi a lákalo by vás studovat v zahraničí?

Myslíte si, že výuka cizího jazyka může být i zábavná?

Na studiu jazyka mě fascinuje osobní kontakt s lidmi, kteří jím mluví, a jelikož španělsky mluví 400 milionů lidí, její studium nabízí neuvěřitelnou mozaiku kultur.

doc. Mgr. Miroslav Valeš, Ph.D., garant studijního programu

Co se naučíte?

Naučíte se dívat na svět novým pohledem, váš středoevropský způsob vnímání světa bude jen jedním z mnoha. Stane se z vás hispanista, učitel a průvodce, člověk vybavený atraktivním dorozumívacím jazykem. Španělsko se pro vás stane východiskem pro vaše cesty za poznáním, ať už ve skutečnosti, nebo v latinskoamerických románech. Španělština se stane vaší vizí, klíčem k jinému prožívání.

Chcete-li vědět více, prohlédněte si obsah a cíle studijního programu v našem informačním systému STAG.

Největším plusem na studiu španělštiny je milý a osobní přístup vyučujících, kteří jsou vždy ochotni pomoci, poradit či si jen tak popovídat. Díky studiu jsem si nejen rozšířila jazykové a kulturní znalosti, ale získala jsem i cenné přátelství a nové zájmy.

Zuzana Valešová, studentka

Jak a kde se uplatníte?

Uplatníte se především ve škole - jazykové, základní i střední, veřejné i soukromé. Budete moci vést svou vlastní jazykovou agenturu, můžete překládat u soudu, tlumočit zajímavé hosty v naší zemi, pracovat pro nakladatelství jako překladatel či být součástí zastupitelských úřadů České republiky v zahraničí. Umět španělsky vám otevře vaši cestu. Vydejte se na ni, povedeme vás.

Přehled povinných a povinně-volitelných předmětů najdete ve studijním plánu

Přijímací řízení pro akademický rok 2025/2026 - 2. kolo

Přijímací zkouška: ano

Termín podání přihlášek : do 07.08 .2025

Podrobné informace k přijímacímu řízení jsou vyvěšovány na úřední desku.

Forma přijímací zkoušky:
- písemný test Obecných studijních předpokladů realizovaných v rámci Národních srovnávacích zkoušek společnosti Scio.
(Uznány budou termíny NSZ od prosince 2024 do srpna 2025).

Vypsané kombinace pro akademický rok 2025/2026 - 2. kolo

Uchazeč vybírá hlavní (maior) studijní program a k němu do kombinace jeden další přidružený (minor) program. Hlavní (maior) programy lze kombinovat jen s programy uvedenými v tabulkách níže. Španělský jazyk není vypisován v kombinované formě studia.

Vypisované kombinace jsou uváděny zvlášť pro studijní programy v prezenční a zvlášť v kombinované formě studia.

  • Prezenční forma studia - 2. kolo
    MAIOR MINOR
    český jazyk a literatura španělský jazyk
    španělský jazyk anglický jazyk
    španělský jazyk český jazyk a literatura
    španělský jazyk základy společenských věd
  • Kombinovaná forma studia - 2. kolo
    MAIORMINOR

    Nejsou vypsané kombinace

Navazující studijní program na FP

Absolventi Bc. studijního programu Španělský jazyk se zaměřením na vzdělávání mohou pokračovat na FP TUL v NMgr. studijním programu Učitelství pro střední školy a 2. stupeň základních škol se specializacemi (tj. kombinacemi dvou akreditovaných oborů včetně španělského jazyka).

Širší a otevřenější tematický záběr Bc. studia umožňuje absolventům návaznosti na další NMgr. studijní programy, např. Vychovatelství na FP TUL nebo odborné studium na jiných vysokých školách v ČR.

Pokračovat ve čtení

Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání

  • BC
Studijní program

Vybrat jiný studijní program

Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání

Studium němčiny jako celek představuje vyváženou kombinací teoreticky a prakticky zaměřených předmětů. V prvním ročníku prohloubíte Vaše jazykové znalosti a komunikační dovednosti. O rok později se ponoříte do struktury jazyka a pochopíte jeho fungování. Literární semináře Vám upevní vhled do jazyka, rozvinou Vaše kritické myšlení i interpretační dovednosti. V kulturně zaměřených předmětech získáte nejrůznější zajímavé informace o německy mluvících zemích. V posledním roce studia se seznámíte se základy výuky cizího jazyka a zjistíte, jaké bude Vaše profesní směřování.

Studiem Vás budou provázet kvalifikovaní pedagogové, kteří jsou zároveň vědci, překladateli či literáty. Uslyšíte němčinu rodilých mluvčích a budete mít možnost absolvovat stáž na některé z univerzit v německy mluvících zemích.

Záleží Vám na tom, jak se vzdělávají žáci v dnešní škole?

Chcete vést výuku moderně, inovativně, zaměřovat ji individuálně?

Chcete vést žáky v duchu demokratických hodnot vzdělávání a s podporou širší veřejnosti? 

Studujte němčinu, vyplatí se to.

Dr. phil. habil. Pavel Novotný, Ph.D., garant studijního programu

Option: 1


Průvodce studiem

Video

Co se naučíte?

Postupně si osvojíte jazykové znalosti a dovednosti na takové úrovni, abyste byli v německém jazyce schopni plynule komunikovat, a to jak v ústní, tak psané formě. Zároveň budete schopni tyto znalosti pojímat v širších souvislostech a efektivně je předávat.

Chcete-li vědět více, prohlédněte si obsah a cíle studijního programu v našem informačním systému STAG.

Už na gymnáziu mi bylo jasné, že se chci studiu němčiny věnovat i na VŠ. Rozhodla jsem se pro FP TUL a musím říct, že bych určitě neměnila. Studium mi dalo nejen spoustu odborných znalostí, ale umožnilo mi i absolvovat zajímavé studijní pobyty v Německu. Navíc díky tomu, že se katedra řadí k těm menším, panuje tu přátelská, řekla bych skoro až rodinná atmosféra. Pokud se zajímáš o němčinu a chceš tento jazyk a jeho kulturu poznat do hloubky, můžu ti studium na katedře německého jazyka FP TUL vřele doporučit.

Ludmila Mašková, studentka

Jak a kde se uplatníte?

Absolvováním tohoto programu můžete nalézt uplatnění v soukromé i státní sféře zaměřené především na vzdělávání, další vzdělávání nebo vzdělávací a pedagogickou práci v rámci volného času. Dále máte možnost pokračovat v navazujících studijních programech Učitelství pro 2. stupeň ZŠ či Učitelství pro SŠ, a takto prohloubit a profesně dokončit učitelskou kvalifikaci.

Přehled povinných a povinně-volitelných předmětů najdete ve studijním plánu

Přijímací řízení pro akademický rok 2025/2026 - 2. kolo

Přijímací zkouška: ano

Termín podání přihlášek : do 07. 08. 2025

Podrobné informace k přijímacímu řízení jsou vyvěšovány na úřední desku.

Forma přijímací zkoušky:
písemný test Obecných studijních předpokladů realizovaných v rámci Národních srovnávacích zkoušek společnosti Scio.
(Uznány budou termíny NSZ od prosince 2024 do srpna 2025).

Uchazečům, kteří doloží získání jazykového certifikátu úrovně B2, C1, C2 podle společného evropského referenčního rámce pro jazyky, bude tato skutečnost zohledněna při bodovém hodnocení.

Jazykový certifikát musí být doložen k přihlášce nejpozději do 7. 8. 2025.

Na doklady dodané po tomto termínu nebude brán zřetel.

 

Vypsané kombinace pro akademický rok 2025/2026

Uchazeč vybírá hlavní (maior) studijní program a k němu do kombinace jeden další přidružený (minor) program.
Hlavní (maior) programy lze kombinovat jen s programy uvedenými v tabulkách níže; vypisované kombinace jsou uváděny zvlášť pro studijní programy v prezenční a zvlášť v kombinované formě studia.

  • Prezenční forma studia - 2. kolo
    MAIOR MINOR
    německý jazyk anglický jazyk
    německý jazyk český jazyk a literatura
    německý jazyk dějepis
    český jazyk a literatura německý jazyk
  • Kombinovaná forma studia - 2. kolo
    MAIOR MINOR
    německý jazyk anglický jazyk
    německý jazyk základy společenských věd

Navazující studijní program na FP

Absolventi oboru mohou pokračovat na Fakultě přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci v navazujícím magisterském programu Učitelství pro střední školy a 2. stupeň základních škol nebo mohou vybírat z široké nabídky učitelských studijních programů na jiných vysokých školách v ČR, případně mohou pokračovat v navazujícím neučitelském studiu na některé z jiných vysokých škol v ČR.

Širší a otevřenější tematický záběr Bc. studia umožňuje absolventům návaznosti na další NMgr. studijní programy, např. Vychovatelství na FP TUL nebo odborné studium na jiných vysokých školách v ČR.

Jak probíhá kombinované studium?

Výuka v kombinované formě studia probíhá v průběhu semestrů zpravidla v pátek během celého dne a v sobotu během celého dne dle stanoveného rozvrhu FP TUL.

Jak (a kdy) probíhá výuka

Studenti kombinované formy se řídí stejným studijním plánem jako jejich kolegové z prezenčního studia, tzn. absolvují veškeré povinné a vybrané povinně-volitelné předměty v předepsaném obsahu. Rozdílná je forma studia. Kombinované studium probíhá zčásti prezenčně na fakultě (pátek-sobota), zčásti formou samostudia (e-learning, odborná literatura…). Počet pátečních a sobotních termínů se liší v závislosti na kombinaci studovaných oborů (NJ-AJ, NJ-ŠJ…), obvykle se však jedná o 6-8 pátečních  a 6-8 sobotních výukových bloků během jednoho semestru. Konkrétní rozvrh student obdrží před každým semestrem. V zimním semestru výuka začíná zpravidla na přelomu září/října a končí polovinou ledna. Letní semestr bývá zahájen ke konci února a trvá do konce května. Během ledna-února a června student zpravidla vykonává zkoušky ze zapsaných předmětů.

Pro koho je tato forma studia vhodná

Studium je vhodné zejména pro učitele, kteří si potřebují doplnit či rozšířit kvalifikaci z německého jazyka, taktéž pro uchazeče, kteří si prostě chtějí doplnit vzdělání.

Pokračovat ve čtení